Objavljeno 26. svibnja, 2019.
Grand Prix je dobila francusko-senegalska filmašica Mati Diop za debi "Atlantics"
Odluka je bila jednoglasna! - izjavio je Alejandro Gonzales Inarritu, slavni meksički filmaš i predsjednik žirija 72. filmskog festivala u Cannesu, koji je završio u subotu navečer, u povodu odluke da Zlatnu palmu dodjele južnokorejskom filmu Parazit, koji potpisuje Bong Joon-ho.
- Riječ je o jedinstvenom filmskom iskustvu i putovanju kroz različite žanrove koje na duhovit način, ali vrlo efektno i snažno, govori o važnim i relevantnim globalnim temama kroz lokalni kontekst. Naša odluka nema nikakvu političku poruku i nismo se vodili nikakvom političkom agendom, ovo je veliki film koji govori sam za sebe, kao što bi svaki film i morao - dodao je Inarritu.
Južnokorejska crnohumorna triler-drama Parazit - o siromašnoj obitelji iz mračnog vlažnog podrumskog stana koja se vješto zapošljava u bogataškoj obitelj postupno se infiltrirajući u njihovu raskošnu vilu - od početka je bila favorit, pa je odluka žirija dočekana s odobravanjem jer uistinu je riječ o najboljem filmu prikazanom u konkurenciji. Film progovara o klasnim podjelama, društvenoj stigmatizaciji "drukčijih", neravnopravnošću, ali i globalnom zagrijavanju besprijekorno balansirajući između socijalne drame, trilera i crne komedije. Ovo je prva Zlatna palma za Južnu Koreju te drugu godinu zaredom ova nagrada odlazi u Aziju. Prošle godine nagrada je otišla u Japan za film Kradljivci Hirokazu Koreeda, koji također govori o siromašnoj obitelji koja se nađe u neobičnoj situaciju. Ironično je da je upravo Bong Joon-ho prije dvije godine svojim filmom Okja pokrenuo rat između Netflixa i asocijacije francuskih kinoprikazivača, nakon čega su filmovi streaming diva protjerani iz glavnog programa Cannesa, da bi se ove godine južnokorejski filmaš trijumfalno vratio i bez sumnje najavio i ozbiljnu kandidaturu za Oscara za strani film sljedeće godine.
Grand Prix je završio u rukama francusko-senegalske filmašice Mati Diop za njezin vrlo dobar debitanski film Atlantics u kojemu se na drukčiji, intimniji, ljudskiji način pozabavila emigrantskom krizom ispričavši svoju priču očima mlade Afrikanke, koju preko noći napusti ljubav njezina života odlučivši ilegalno prijeći u Europu sve začinivši i nadrealnim elementima. Diop je ujedno i prva tamnoputa filmašica čiji film je prikazan u konkurenciji kanskog festivala. Nagrada žirija dodijeljena je ex aequo brazilskoj žanrovskoj drami Bacurau, koju potpisuje dvojac Kleber Mendonca Filho i Juliano Dornelles, o filmašu koji okriva opasne tajne koje krije selo o kojemu radi dokumentarac, i francuskoj drami Les Miserables, vrlo dobrom debiju francuskog filmaša Ladj Ly koji problematizira rasne podjele i urbano nasilje pariške suburbije. Francuska redateljica i scenaristica Celine Sciamma osvojila je nagradu za najbolji scenarij za Portret dame u plamenu, o slikarici iz 18. stoljeća koja se zaljubi u mladu kći grofice koja naručuje njezin portret. Film, koji su neki kritičari usporediti s Hitchockovom Rebeccom, svakako pripada među najbolje viđene u glavnom programu.
Nakon što je prije 25 godina Pakleni šund osvojio Zlatnu Plamu, ovaj je put Quentin Tarantino ostao kratkih rukava za svoj eksplozivni i od kritike hvaljen Bilo jednom... u Hollywoodu, a film njegova kolege Pedra Almodovara, koloritna sjetna poluautobiografska drama Patnja i slava, kojoj su mnogi proricali jednu od glavnih nagrada, na kraju je dobio "samo" Zlatnu palmu za najbolju mušku ulogu.
- Ovo je dobar znak za mog kardiologa, u jednom trenutku mislio sam da ću se onesvijestiti. Pedra sam upoznao prije 40 godina, snimili smo osam filmova zajedno, strašno ga volim i poštujem. Ne znam kako bi moja karijera i moj život izgledali bez njega pa je posve normalno da ovu nagradu posvećujem njemu - izjavio je uz smijeh Antonio Banderas, vidljivo uživajući kao najbolji glumac Cannesa referirajući se na operaciju srca koju je nedavno imao.
Britanska glumica Emily Beecham proglašena je najboljom glumicom za ulogu u SF triler-drami Mali Joe, a neuništiva belgijska braća Jean-Pierre i Luc Dardenne proglašena su najboljim redateljima za socijalnu dramu Mladi Ahmed, o belgijskom tinejdžeru koji se okreće Islamu.
Iz Cannesa: Stjepan HUNDIĆ
Antonio Banderas
glumac
Ne znam kako bi moja karijera i moj život izgledali bez Pedra Alomodovara pa je posve normalno da ovu nagradu posvećujem njemu.