Zdravlje
LJUDSKI SE MOZAK S GODINAMA UOBIČAJENO SMANJUJE

I bilo kakva umjerena fizička aktivnost dnevno može mnogo pomoći održavanju mozga mladim
Objavljeno 27. svibnja, 2019.

Američko znanstveno istraživanje pokazalo je da i umjerena fizička aktivnost može usporiti znakove starenja mozga.

Ljudski se mozak s godinama uobičajeno smanjuje te se i njegov volumen smanjuje oko 0,2 posto godišnje do 60. godine života, a intenzivnije smanjivanje mozga povezano je s kognitivnim problemima, navodi tim Nicole Spartano s medicinskog fakulteta sveučilišta Boston u časopisu JAMA Network Open.

Njihovo novo istraživanje, provedeno na sredovječnim osobama, otkrilo je da je svaki dodatni sat proveden u laganoj fizičkoj aktivnosti povezan s 0,22 posto većim volumenom mozga. Provesti 10 do 19 minuta dnevno u umjerenim tjelesnim aktivnostima, poput oštrijeg hoda, povezano je s 0,29 posto većim volumenom mozga u usporedbi s manje od 10 minuta dnevno laganih aktivnosti.

Minimum potreban
Te razine aktivnosti manje su od onog što se preporučuje kao minimum potreban za postizanje znatnih zdravstvenih dobrobiti. U preporukama se uobičajeno navodi da bi odrasle osobe trebale tjedno najmanje 150 minuta provesti u umjereno intenzivnim tjelesnim aktivnostima (oko 21 minute dnevno), ili 75 minuta tjedno intenzivnog vježbanja te najmanje 10.000 koraka dnevno.

U novom istraživanju osobe koje su prohodale najmanje 7500 koraka dnevno imale su veći volumen mozga u odnosu na osobe koje su prohodale manje od 7500 koraka dnevno. Znanstvenici procjenjuju da je svaki dodatni sat lagane tjelesne aktivnosti povezan s 1,1 godina manje starenja mozga, iako upozoravaju da zbog mladosti ispitanika možda procjene nisu točne.

Također su uočili da veza između razine aktivnosti, broja koraka i volumena mozga nisu konzistentne, a male koristi sustavno su uočene samo kod najvećih razina napora.

Za potrebe istraživanja znanstvenici su angažirali 2354 sredovječna dobrovoljca kojima je mjerena potrošnja energije i broj koraka. Uz pomoć magnetske rezonancije procijenjen je volumen njihova mozga u odnosu prema volumenu lubanje.

‘‘Ne bi trebalo biti mnogo prostora u lubanji koji nije ispunjen moždanim tkivom. Ako vidimo mnogo praznog prostora, to sugerira da se mozak smanjio i to može biti povezano s demencijom‘‘, kaže Spartano za Reuters.

Manji volumen mozga
Otkriće da i najmanja razina fizičke aktivnosti povezana s manjim volumenom mozga, čak i u srednjim godinama, sugerira ‘‘da neke odrasle osobe ulaze u starije godine s manjim volumenom mozga, što ih dovodi u nepovoljniji položaj u pogledu održavanja ionako smanjenog moždanog tkiva", navodi se u radu.

Yaakov Stern, profesor neuropsihologije na sveučilištu Columbia u New Yorku, koji nije bio uključen u istraživanje, ukazuje na to da je istraživanjem proučavana samo veza između fizičkih aktivnosti i volumena mozga, a ne i kognitivnih funkcija i rizika za demenciju. Napominje da su potrebna dodatna istraživanja kako bi se to razjasnilo.

Unatoč povećanju svijesti o nizu pozitivnih učinaka na zdravlje koje nam pruža tjelesna aktivnost, oko 60% odraslih neredovito je aktivno ili potpuno neaktivno. Zabrinjavajuće je što su djeca u Hrvatskoj sve više tjelesno neaktivna. Istraživanje o tjelesnoj aktivnosti djece u prvom razredu osnovne škole pokazuje da 19,3% dječaka i 19,3% djevojčica dulje od dva sata na dan gleda televiziju dok istodobno između 12 i 18% učenika, više od dva sata na dan provodi vrijeme igrajući „igrice“ na računalu. 61,3% dječaka i 57,4% djevojčica, jednom ili manje tjedno vozi bicikl (u trajanju 30 minuta ili više). 19,1% dječaka i 28,9% djevojčica bavi se šetanjem ili trčanjem jednom (ili manje) u tjedan dana. H/J.Kn.
Znanstvenici procjenjuju da je svaki dodatni sat lagane tjelesne aktivnosti povezan s 1,1 godina manje starenja mozga
Možda ste propustili...

DODACI PREHRANI KOJI SADRŽE MIKROBE ZA KOJE SE VJERUJE DA POZITIVNO UTJEČU NA PROBAVU

Znanstvenici proučavali kako probiotici mogu pomoći odraslima koji pate od depresije i tjekobe

DJELOTVORAN UČINAK

Znoj čuva zdravlje

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

SKOLIOZA LIJEČENJE

Manje bolova uz vježbe za svaki dio vašeg tijela

2

DODACI PREHRANI KOJI SADRŽE MIKROBE ZA KOJE SE VJERUJE DA POZITIVNO UTJEČU NA PROBAVU

Znanstvenici proučavali kako probiotici mogu pomoći odraslima koji pate od depresije i tjekobe

3

LJEKOVITO BILJE ZA DETOKSIKACIJU

Eterična ulja kardamoma vrlo su snažan antioksidans