Zdravlje
LJUDSKI SE MOZAK S GODINAMA UOBIČAJENO SMANJUJE

I bilo kakva umjerena fizička aktivnost dnevno može mnogo pomoći održavanju mozga mladim
Objavljeno 27. svibnja, 2019.

Američko znanstveno istraživanje pokazalo je da i umjerena fizička aktivnost može usporiti znakove starenja mozga.

Ljudski se mozak s godinama uobičajeno smanjuje te se i njegov volumen smanjuje oko 0,2 posto godišnje do 60. godine života, a intenzivnije smanjivanje mozga povezano je s kognitivnim problemima, navodi tim Nicole Spartano s medicinskog fakulteta sveučilišta Boston u časopisu JAMA Network Open.

Njihovo novo istraživanje, provedeno na sredovječnim osobama, otkrilo je da je svaki dodatni sat proveden u laganoj fizičkoj aktivnosti povezan s 0,22 posto većim volumenom mozga. Provesti 10 do 19 minuta dnevno u umjerenim tjelesnim aktivnostima, poput oštrijeg hoda, povezano je s 0,29 posto većim volumenom mozga u usporedbi s manje od 10 minuta dnevno laganih aktivnosti.

Minimum potreban
Te razine aktivnosti manje su od onog što se preporučuje kao minimum potreban za postizanje znatnih zdravstvenih dobrobiti. U preporukama se uobičajeno navodi da bi odrasle osobe trebale tjedno najmanje 150 minuta provesti u umjereno intenzivnim tjelesnim aktivnostima (oko 21 minute dnevno), ili 75 minuta tjedno intenzivnog vježbanja te najmanje 10.000 koraka dnevno.

U novom istraživanju osobe koje su prohodale najmanje 7500 koraka dnevno imale su veći volumen mozga u odnosu na osobe koje su prohodale manje od 7500 koraka dnevno. Znanstvenici procjenjuju da je svaki dodatni sat lagane tjelesne aktivnosti povezan s 1,1 godina manje starenja mozga, iako upozoravaju da zbog mladosti ispitanika možda procjene nisu točne.

Također su uočili da veza između razine aktivnosti, broja koraka i volumena mozga nisu konzistentne, a male koristi sustavno su uočene samo kod najvećih razina napora.

Za potrebe istraživanja znanstvenici su angažirali 2354 sredovječna dobrovoljca kojima je mjerena potrošnja energije i broj koraka. Uz pomoć magnetske rezonancije procijenjen je volumen njihova mozga u odnosu prema volumenu lubanje.

‘‘Ne bi trebalo biti mnogo prostora u lubanji koji nije ispunjen moždanim tkivom. Ako vidimo mnogo praznog prostora, to sugerira da se mozak smanjio i to može biti povezano s demencijom‘‘, kaže Spartano za Reuters.

Manji volumen mozga
Otkriće da i najmanja razina fizičke aktivnosti povezana s manjim volumenom mozga, čak i u srednjim godinama, sugerira ‘‘da neke odrasle osobe ulaze u starije godine s manjim volumenom mozga, što ih dovodi u nepovoljniji položaj u pogledu održavanja ionako smanjenog moždanog tkiva", navodi se u radu.

Yaakov Stern, profesor neuropsihologije na sveučilištu Columbia u New Yorku, koji nije bio uključen u istraživanje, ukazuje na to da je istraživanjem proučavana samo veza između fizičkih aktivnosti i volumena mozga, a ne i kognitivnih funkcija i rizika za demenciju. Napominje da su potrebna dodatna istraživanja kako bi se to razjasnilo.

Unatoč povećanju svijesti o nizu pozitivnih učinaka na zdravlje koje nam pruža tjelesna aktivnost, oko 60% odraslih neredovito je aktivno ili potpuno neaktivno. Zabrinjavajuće je što su djeca u Hrvatskoj sve više tjelesno neaktivna. Istraživanje o tjelesnoj aktivnosti djece u prvom razredu osnovne škole pokazuje da 19,3% dječaka i 19,3% djevojčica dulje od dva sata na dan gleda televiziju dok istodobno između 12 i 18% učenika, više od dva sata na dan provodi vrijeme igrajući „igrice“ na računalu. 61,3% dječaka i 57,4% djevojčica, jednom ili manje tjedno vozi bicikl (u trajanju 30 minuta ili više). 19,1% dječaka i 28,9% djevojčica bavi se šetanjem ili trčanjem jednom (ili manje) u tjedan dana. H/J.Kn.
Znanstvenici procjenjuju da je svaki dodatni sat lagane tjelesne aktivnosti povezan s 1,1 godina manje starenja mozga
Možda ste propustili...

PRIJE OPERATIVNOG ZAHVATA

Glazba pacijenta i opušta i smiruje

ODREĐENE NAMIRNICE PREDSTAVLJAJU VEĆI RIZIK

Ljeti su češća trovanja hranom

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

RIBA TRIPUT TJEDNO

Smanjuje rizik od razvoja raka crijeva

2

SAVJET PUTOVANJA

Naspavajte se, bit ćete manje svadljivi

3

ODREĐENE NAMIRNICE PREDSTAVLJAJU VEĆI RIZIK

Ljeti su češća trovanja hranom