Novosti
VEĆA PROMETNA NESIGURNOST NA DVA KOTAČA

U pet godina poginulo 236 motociklista i 125 biciklista
Objavljeno 17. svibnja, 2019.
Od 2010. u prometu raste samo broj poginulih biciklista i motociklista

Prošle je godine u Hrvatskoj u prometnim nesrećama poginulo 59 motociklista, što je 34 posto više nego 2017. godine, kada su ih smrtno stradala 42. Dodatno zabrinjava jer je u petogodišnjem razdoblju od 2014. do 2018. ukupno poginulo 236 motociklista ili 14,6 posto ukupnog broja poginulih osoba u prometnim nesrećama na hrvatskim cestama (1611). Motocikli čine samo 3,82 posto u strukturi voznog parka RH, uz prosječno godišnje prijeđenih oko 3000 kilometara, tako da su navedene brojke zastrašujuće.


Također, 2018. u prometnim nesrećama smrtno su stradala 22 biciklista, a u razdoblju od 2014. do 2018. godine njih 125. U velikom su porastu prometne nesreće biciklista na biciklističkim stazama u odnosu prema 2017. godini kada ih je evidentirano 25. Prošle su godine zabilježene 44 prometne nesreće na tim stazama, što je povećanje od 76 posto, istaknuto je u okviru okruglog stola o temi "Sigurnost na dva kotača" održanog na Fakultetu prometnih znanosti u organizaciji udruge Sigurnost u prometu.

Problem stariji vozači

Kako će dolaskom ljepšeg vremena upravo broj motociklista i biciklista na cestama rasti, treba istaknuti kako su spomenute kategorije visoko rizične skupine sudionika u prometu. "Nažalost, ovo su nenormalno velike brojke. Prema planu Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa RH 2011. - 2020., cilj je da do kraja provedbe broj nesreća bude manji 50 posto, da bude 213 stradalih, ali teško da ćemo to ispuniti. Često vlada stereotip da su stranci velik problem, posebno u sezoni, ali podatci su drukčiji. Naime, od ukupne brojke od 59 stradalih bilo je osam stranaca. Problem su naši vozači i potrebno je konstantno upozoravati na opasnosti i raditi na edukaciji", rekao je Ante Hari Rako iz MUP-a. Prema njegovim riječima, ono o čemu se izbjegava razgovarati su vozači stariji od 67 godina, koji godišnje sudjeluju u 4000 prometnih nesreća, a krivi su za 70 posto njihovih nastanaka. "Zbog pogrešaka starih vozača, 32 osobe su smrtno stradale. Također, danas su sve popularnija prijevozna sredstva na dva kotača u obliku električnih bicikala i romobila, a oni često postižu velike brzine i to je nešto čemu ćemo pridati veću pozornost", kaže Rako.


Dodaje kako elementi ometanja sudionika u prometu, poput slušalica kod pješaka i biciklista, također imaju velik utjecaj, jer oni tada ne doživljavaju okolinu oko sebe. Nepropisna brzina uzrok je pak stradavanja 32 motociklista, a od navedene brojke njih 26 poginulo je u nesrećama koje su sami skrivili. Mopedisti i motociklisti zajedno su sudjelovali u 7,5 posto svih nesreća dok su biciklisti sudjelovali u 3,81 posto svih nesreća. Deset biciklista poginulo je u nesrećama gdje je uzrok bila nepropisna brzina ili brzina neprimjerena uvjetima, od kojih je njih devet poginulo u nesrećama koje su skrivili vozači drugih vozila.
Besplatne edukacije

- Gradovi moraju imati jasan stav prema biciklističkom prometu koji se još uvijek tretira kao oblik rekreacije, a ne kao promet. Biciklistički promet mora imati ravnopravan tretman s drugim oblicima prometa. Da bi se sve navedene mjere ostvarile, potrebna je promocija korištenja bicikla, poboljšanje sigurnosti biciklista, znanstvena istraživanja o biciklističkom prometu, umrežavanje i razvoj postojeće biciklističke infrastrukture, integracija bicikla u intermodalni sustav javnog prijevoza i edukacija. Međutim, potrebna je prije svega politička volja bez koje nema ničega - kaže Mario Ćosić s FPZ-a.


Usprkos znatnom smanjenju broja poginulih od 2010. godine gotovo svih kategorija sudionika, broj poginulih biciklista i motociklista gotovo da je konstantan. U razdoblju od 2010. do 2017. broj poginulih biciklista bilježi smanjenje za samo dva posto dok sve ostale kategorije bilježe smanjenje od 20 posto. Na vozilima na dva kotača pogiba 20 posto od ukupnog broja poginulih, i to najviše sudionika na cestama izvan naselja (70 posto).
Udruga Sigurnost u prometu provodit će besplatnu edukaciju za bicikliste i motocikliste diljem RH, a zainteresirani se mogu prijaviti na info.kontakt.sup@gmail.com ili slanjem poruke na 099 805 4040 i doznati termine i lokacije. Georg Davor Lisicin iz te udruge zaključuje kako treba usvojiti planove održive urbane mobilnosti s poticanjem korištenja sustava javnog prijevoza i nemotoriziranih oblika prijevoza s nultom stopom emisije štetnih plinova.


Igor Bošnjak
22

biciklista poginula su u prometnim nesrećama koje su se dogodile 2018. godine
DO 35 PUTA VEĆI RIZIK
Čak je od 15 do 35 puta veći rizik za motocikliste u odnosu prema osobnim vozilima. U Europi je 16 posto poginulih motociklista u svim nesrećama, rekao je Bojan Jovanović s FPZ-a. "15 posto postojećih metalnih zaštitnih odbojnih ograda postavljeno je na mjestima na kojima to nije potrebno. One pružaju adekvatnu zaštitu za vozila, ali vrlo opasan element za motocikliste, koji često prokližu ispod njih s pogubnim posljedicama", kaže Jovanović.
Možda ste propustili...

52 POSTO OBRAĐENIH BIRAČKIH MJESTA

HDZ osvaja 63, Rijeke pravde 42 mandata

JEDNO OD NAJPREPOZNATLJIVIJIH LICA HRVATSKE TELEVIZIJE

Preminuo novinar Damir Matković