Mozaik
JIM JARMUSCH PREDSTAVIO NOVI FILM U CANNESU

Ne zanima me politika, nego kako zaustaviti uništavanje planeta
Objavljeno 17. svibnja, 2019.
Festival je otvorio njegov “Mrtvi ne umiru”, u kojem glume Billy Murray, Tilda Swinton, Chloe Savigny i Adam Driver

Ovaj film nema političku poruku, ništa takvog nisam imao na pameti dok sam pisao scenarij i pripremao ga - rekao je slavni njujorški filmaš Jim Jarmusch demantiravši medije koji su nakon svjetske premijere filma kojim je otvoren 72. filmski festival u Cannesu redom isticali politički kontekst njegova najnovijega filma.

- Ali u pravu su oni koji su prepoznali moju namjeru da progovorim o ekološkoj apokalipsi i opasnostima koje donosi konstantno zagađivanje našega planeta. Strašno je svjedočiti kojom brzinom propada naš prirodni okoliš, a još više zabrinjava činjenica da vlada opća apatija i kako se ne čini dovoljno da bi se to spriječilo. Politika me ne zanima, ali me zanima kako zaustaviti rapidno uništavanje našeg planeta što bi moglo rezultirati nesagledivim posljedicama za buduće generacije. Uz časne iznimke političari se ne bave ovim gorućim problemom, politika im služi samo za skretanje pozornosti i ništa drugo, no sretan sam kad vidim mlade ljude, studente i aktiviste koji se bore za pravu stvar i trude se da istina stigne do medija i svjetskih vlada - kaže Jarmusch.

Za razliku od niza prethodnih filmova koje je predstavio na najznačajnijoj svjetskoj filmskoj smotri u Cannesu, na kojoj je redoviti gost ("Paterson", "Only Lovers Left Alive", "Broken Flowers", "Dead Man" i drugi), najnoviji film Jima Jarmuscha "The Dead Don‘t Die" ("Mrtvi ne umiru") kritika je u Cannesu oštro sasjekla. I s pravom, jer riječ je neuspjeloj crnohumornoj zombie komediji u koju je Jarmusch ugurao sve što mu je palo na pamet usput se posve izgubivši (ima tu linčovske amerikane, romerovske osude konzumerizma, samuraja, izvanzemaljaca, kritike trampovske bijele Amerike, olinjalog gikovskog humora kakvim nas je još prije dvadesetak godina zabavljao Kevin Smith, a našlo se mjesta i za redateljeve prijatelje Iggyja Popa, koji uokolo tumara kao zombie, i Toma Waitsa kao filozofa i čudaka koji živi u šumi) i spojio u neuvjerljivu, ne baš duhovitu deja vu cjelinu koja ne funkcionira. Uistinu bizaran izbor za otvorenje najvećeg filmskog festivala u svijetu i film koji definitvno ne zaslužuje biti u konkurenciji za Zlatnu palmu.

- Bila mi je namjera napraviti optimističan, pozitivan i zabavan film. Jesam li u tome uspio uistinu mi je teško reći, što je od svega ispalo i što god da film na kraju jest ne znam, ali znam da sam dao sve od sebe i da su svi koji su bili uključeni u produkciju dali sve od sebe. Ako netko misli da je film negativan i da je moja osobna filozofija negativna, vjerujete mi nije u pravu, nastojao sam balansirati između humora, smijeha, tragedije i mraka, a koliko sam u tome uspio na drugima je da presude, ne pokušavam nikome nametati svoje mišljenje niti određivati kako bi trebali razmišljati. Presretan sam što sam u Cannesu, već mi je i to dovoljno - otkriva nam američki nezavisni redatelj i scenarist koji je oduvijek prepoznatljiv i po svom ikonografskom imageu (odjeven u crno od glave do pete, bujna pepeljasta kosa, tamne sunčane rejbanice), do kojega su dan nakon premijere stigle negativne kritike njegova filma.

Na konferenciji za novinare na kojoj se pojavila i udarna glumačka ekipa uz iznimku Adama Drivera koji je večer prije bio na premijeri (Bill Murray, Tilda Swinton, Chloe Savigny, Selena Gomez) novinare je zanimalo i kakve horor filmove voli i koji su ga žanrovski autori inspirirali.

- Odrastao sam na klasičnim crno-bijelim horor-filmovima Universala (slučajno ili ne Jarmuschov novi film financirao je upravo veliki holivudski studio Universal), a od suvremenijih autora posebno cijenim Darija Argenta i Johna Carpentera - otkriva nam Jim Jarmusch, koji se već ranije okušao u horor-žanru mnogo boljim filmom "Only Lovers Left Alive", te priznaje kako je "The Dead Don‘t Die" ujedno i hommage ocu zombie podžanra Georgeu A. Romeru.

- Film odaje počast horor-klasiku "Night Of The Living Dead" ("Noć živih mrtvaca"), koji je inaugurirao danas globalno popularne zombije i inspiraciju za "The Dead Don‘t Die" crpio sam iz Romerova opusa koji je stvorio to novo filmsko čudovište kakvo do tada nije postojalo ni na filmu ni u literaturi. Njegovi zombie monstrumi, za razliku od recimo Frankensteina i Godzille koji dolaze iz nekih vanjskih nama nepoznatih svjetova, posljedica su masovnog propadanja društvenih struktura, korporativnog svijeta konzumerizma i mentalne površnosti - objasnio je redatelj.

Iz Cannesa: Stjepan HUNDIĆ
Možda ste propustili...

NATJEČAJ INMUSIC BREAKTHROUGH POWERED BY EUROPAVOX

Zasviraj na omiljenom festivalu!

Najčitanije iz rubrike