Novosti
NOVA SIGURNOSNA TEHNOLOGIJA

Vozilo će usporiti kada ste pospani i imati “crnu kutiju”
Objavljeno 10. svibnja, 2019.
Većina novih tehnologija postat će obvezna od svibnja 2022. za nove modele

Nakon što je još krajem svibnja prošle godine, u sklopu trećeg paketa mjera "Europa se kreće", Europska komisija iznijela prijedlog regulacije zahtjeva za homologaciju motornih vozila i njihovih prikolica, zbog povećanja zaštite i sigurnosti osoba u vozilu, ali i ostalih sudionika u prometu, Europski parlament je krajem ožujka ove godine usvojio uredbu o pravilima ugradnje sigurnosne tehnologije u nova vozila na području Europske unije.

Napredni sustavi
Uredbu je u parlamentu podržalo 578 zastupnika, a dok cjelokupan prijedlog ovog zakona još treba odobriti Vijeće ministara EU-a, gotovo je definitivno da se na europskim cestama uskoro mogu očekivati sigurnija nova vozila, koja će pokušati utjecati na smanjenje porazne statistike.

Naime, u sve nove automobile, autobuse i kamione ugrađivat će se obvezna dodatna oprema, odnosno napredni sustavi kojima je cilj spašavanje života. Tako će se u vozila, uz ostalo, implementirati inteligentni sustavi za pomoć pri kontroli brzine, sustav za olakšavanje ugradnje uređaja za blokadu u slučaju vožnje pod utjecajem alkohola, sustav za upozoravanje u slučaju pospanosti i manjka pozornosti vozača, sustav za upozoravanje u slučaju odvraćanja pozornosti vozača, signal za zaustavljanje u nuždi, sustav za detekciju pri vožnji unatrag i uređaj za snimanje podataka o događajima, poznatiji kao "crna kutija". Różi Thun, poljska europarlamentarka, koja je bila zadužena za ovaj zakonodavni prijedlog, upozorava kako bi se naprednim sustavima za pomoć pri kontroli brzine (ISA) u EU-u mogao smanjiti broj smrtnih slučajeva za čak 20 posto.

- ISA će vozaču pružati povratne informacije na temelju zemljovida i promatranja prometnih znakova, uvijek kada se prijeđe ograničenje brzine. Ne uvodimo ograničavanje brzine, nego inteligentni sustav s pomoću kojega će vozači točno znati kada prekoračuju brzinu. To neće samo sve nas učiniti sigurnijima nego će pomoći i vozačima da izbjegnu kazne zbog prekoračenja brzine - naglašava zastupnica Thun, upućujući i na činjenicu da će osobni automobili i laka gospodarska vozila morati obvezno posjedovati sustave za kočenje u slučaju opasnosti koji su već obvezni za kamione i autobuse, kao i sustave za zadržavanje u prometnom traku u slučaju opasnosti. Treba napomenuti kako bi većina navedenih tehnologija i sustava trebala postati obvezna od svibnja 2022. godine za nove modele, a od svibnja 2024. za postojeće modele vozila.

Sve to bit će oružje u borbi protiv velike smrtnosti na cestama Europske unije, koja se u odnosu prema 2010. godini smanjila za čak 21 posto, ali je unatoč tome 2018. zabilježeno čak 25.100 poginulih osoba, uz 135.000 ozlijeđenih.

Previše poginulih
- Iako pozdravljam bilo kakvo smanjenje u stopi smrtnosti u prometu, čak je i jedna smrt na cesti neprihvatljiva. Zbog toga smo bili uporni i ambiciozni u borbi za sigurnost na cesti, prihvaćali smo strateške akcijske planove i razvijali okvire za sljedeće desetljeće. Kako nastavljamo raditi prema "Viziji nula" - nula smrti na cestama do 2050. godine, predani smo radu sa svim članicama, baš kao i s Parlamentom te zajednicama za sigurnost na cesti, kako bismo osigurali razinu sigurnosti koju EU građani zahtijevaju i zaslužuju - kaže povjerenica Europske komisije za promet, Violeta Bulc.

Stopa smrtnosti na cestama u gotovo se svim članicama, osim onih najmanjih država poput Luksemburga i Malte, u odnosu prema 2010. godini smanjila za desetak posto, pa među najboljim primjerima Danska ima nešto više od 170 poginulih na cestama prošle godine, a slijede ju Irska s gotovo 150 poginulih te Švedska s otprilike 320 poginulih - stoji u privremenim podacima Europske komisije o smrtnosti na cestama u 2018. godini. S druge strane, među državama s najvišom stopom smrtnosti našla se upravo Hrvatska, s oko 313 poginulih na cestama prošle godine, što je na nacionalnoj razini 5,4 posto manje nego prethodne godine, ali opet najmlađu članicu EU svrstava u "odabrano društvo" s Rumunjskom, u kojoj je poginulo oko 1890 osoba i Bugarskom, koja ima 625 poginulih.

Marko Mandić
25.100

osoba poginulo je na cestama Europske unije u 2018. godini
SIGURNIJI PJEŠACI
Napredni sustavi bit će usmjereni i prema sigurnosti pješaka i biciklista, pa će primjerice kamioni i autobusi morati biti projektirani i napravljeni tako da najugroženiji sudionici budu vidljiviji vozaču, odnosno da mu ulaze u “izravno vidno polje”. Ta će vozila biti opremljena naprednim elementima za smanjenje mrtvih kutova s prednje i bočne strane vozača, a ta bi se tehnologija trebala početi primjenjivati na nove modele od studenoga 2025., a na postojeće modele od studenoga 2028.
Možda ste propustili...

11% VIŠE NEGO U ISTOM RAZDOBLJU LANI

Više putnika u zračnim lukama

PISMO ZASTUPNIKA MOSTA PREDSJEDNIKU USTAVNOG SUDA

Podoljnjak traži očitovanje o izvanrednoj sjednici

SOCIJALNA KATASTROFA POKRENULA MASOVNO DUŽNIČKO ROPSTVO

Krediti za preživljavanje u BiH su 5 milijardi eura

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana