Autoglas
POGONSKI SKLOP

Razvila se polemika zbog struje i dizela
Objavljeno 30. travnja, 2019.
Proizvođači automobila, prvenstveno Volkswagen, oštro su reagirali na studiju da su električni auti veći zagađivači od dizelskih vozila

Povratka više nema, električni automobili su stvarnost i biti će ih sve više. Uskoro će biti ozbiljna konkurencija vozilima na benzinski ili dizelski pogon, što se ovih dana dokazuje na primjeru norveškog tržišta. Svi ozbiljniji proizvođači automobila svjesni su situacije i sve više ulažu u pogone i tehnologiju kako bi bili spremni za "električno doba".

Kako to obično biva, ima suprotstavljenih mišljenja, a kada znanstvenik javno iznese stav koji ne odgovara velikim autokompanijama, onda one promptno reagiraju, prije svega zbog saniranja moguće štete. Tako se prije nekoliko dana razvila velika polemika između njemačkog profesora fizike i Volkswagena.

Sporna baterija
Sve je počelo kada je prije dva tjedna njemačko istraživanje dovelo je u pitanje ekološku prihvatljivost električnih automobila, konstatacijom da oni pomažu klimi samo na papiru te da su zapravo gori za okoliš od dizelskih vozila. Christoph Buchal, profesor fizike iz Kölna, sastavio je izvješće s kolegama Hans-Dieterom Karlom i Hans-Wernerom Sinnom za Ifo Institut za ekonomska istraživanja.

Čim se emisije CO2 iz proizvodnje baterija i neobnovljivih metoda korištenih da se proizvede električna energija u Njemačkoj uzmu u obzir, električni automobil opterećuje klimu 11 do 28 posto više od dizelskih automobila, iznosi se u studiji. Mnogo energije koristi se za obnavljanje i procesiranje litija, kobalta i mangana, koji se koristi za automobilske baterije. Baterija za Tesla Model 3 proizvodi 11 do 15 tona CO2, navodi se u studiji. Sa životnim vijekom baterije od 10 godina i kapacitetom da se prijeđe 15.000 kilometara na godinu, to bi značilo 73 do 98 grama CO2 na kilometar. Kada se u obzir uzme i emisija CO2, koja rezultira iz električne mreže, u stvarnosti, Tesla emitira između 156 i 181 gram CO2 na kilometar, što je znatno više od dizelskih automobila, prema studiji. Proizvođači planiraju prebaciti većinu svojih ponuda na električne automobile, no autori studije kažu da bi za klimu motori na pogon metanom bili bolji jer su njihove emisije CO2 trećinu niže od emisija dizelskih motora.

Ljutnja u VW-u
Poznato je kako Volkswagen (VW) ulaže milijarde eura u električnu tehnologiju, i u proizvodnju baterija i u flotu električnih automobila. Stoga ne čudi da su javno progovorili o studiji prof. Buchala. VW ustraje u tvrdnji da električni automobili ispuštaju niže razine stakleničkih plinova nego dizelaši, pobijajući time rezultate istraživanja koje je privuklo pozornost javnosti, dovodeći u pitanje ekološku prihvatljivost električnih automobila. Njemački je automobilski div javnosti prošlog tjedna predstavio rezultate certificiranog istraživanja koje je pokazalo da njegov dizelski Golf tijekom vijeka trajanja, uključujući proizvodnju i upotrebu na prijeđenih 200 tisuća kilometara, ispušta oko 140 grama ugljičnog dioksida po kilometru. Električni pak Golf prema tom istraživanju ispušta 119 grama, prema aktualnoj energetskoj mješavini u Europskoj uniji. Prema energetskoj mješavini u Njemačkoj, ispušta 142 grama CO2 po kilometru. Volkswagenu u prilog ide i činjenica da njemačka vlada, koja podupire poticaje za električne automobile, osporava Buchalovo istraživanje.

Nema sumnje kako će se nastaviti "šamaranje" između onih koji su za ili protiv ekspanzije električnih automobila. Prema našem mišljenju, elektrifikacija vozila će se nastaviti i dalje jer je veliki broj proizvođača već uložio silan novac u opremanje proizvodnih pogona, i za sastavljanje električnih vozila i za gradnju tvornica za proizvodnju baterija, što je osnova za proizvodnju električnih automobila. Pitanje je samo koliko će naftni lobi uspjeti zakočiti elektrifikaciju. Uništiti ju neće, sasvim sigurno, može ju samo usporiti.

Milan Bugarić/Hina
// sukob //
ELEKTRIČNI AUTI POJAM SU ZA NORVEŽANE
Polemike ni malo ne diraju Norvežane koji su u ožujku kupili gotovo 60 posto potpuno električnih automobila. Izuzimanjem baterijskih motora od poreza nametnutih dizelskim i benzinskim automobilima uzdiglo je norveško tržište automobila, podigavši brendove poput Tesle i Nissana te narušivši prodaju Toyote, Daimlera i drugih. Inače, prodaja električnih automobila u Norveškoj tijekom 2018. porasla je na rekordnih 31,2 posto tržišnog udjela, s 20,8-postotnog udjela u 2017. godini, što je daleko ispred bilo koje druge zemlje. Kupci su morali čekati dok su se proizvođači borili kako bi zadovoljili potražnju. Porast električnih automobila na 58,4-postotni tržišni udio uslijedio je nakon što je Tesla, u ožujku, povećao isporuku svog Modela 3 srednje veličine, koji se prodaje za 51.400 dolara, a Audio je započeo isporuku svojih e-tron sportskih terenskih vozila vrijednih 652.000 kruna.
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike