Novosti
IZMJENE ZAKONA DONOSE BROJNE NOVOSTI

Policajci će dobiti veće ovlasti, a smjet će pucati i u dronove
Objavljeno 27. travnja, 2019.
Policija će dobiti mogućnost da udaranjem službenog automobila u vozilo osumnjičenog zaustavi kriminalce

Zakonske izmjene koje su trenutačno u saborskoj proceduri policiji bi mogle donijeti neke nove ovlasti, poput dopuštanja pucanja u dronove te korištenje službenih vozila kao sredstava prisile, odnosno mogućnost da i automobilima fizički zaustave kriminalce.

Sredstva prisile
Prijedlog Zakona o policijskim poslovima i ovlastima, kod uporabe sredstava prisile, predviđa novinu u postupanju policije prema pokretnim uređajima na daljinsko upravljanje. Naime, u važećem zakonu nije predviđeno nikakvo postupanje policije prema takvim uređajima, jer oni u vrijeme izrade i stupanja na snagu tog zakona nisu bili u masovnijoj uporabi i nisu se pojavljivali u svakodnevnom životu. Kako su ovakvi uređaji danas česti i mogu se pojaviti kao sredstvo ugrožavanja sigurnosti, počinjenja kaznenih djela ili prekršaja, predložena je dopuna zakona novim člankom kojim se omogućuje uporaba sredstava prisile ili drugih sredstava za ometanje prema pokretnom uređaju koji je daljinski upravljan ili programiran, ako na drugi način nije moguće spriječiti kazneno djelo, prekršaj, ili otkloniti opasnost.

Sindikat policije Hrvatske složio se s ovakvim prijedlogom, no postavlja se pitanje: "Koje se sredstvo prisile može koristiti?".

- Jasan nam je cilj ove odredbe, ali smatramo da je nejasno napisano. Naime, iz navedene odredbe može se zaključiti da se može uporabiti bilo koje sredstvo prisile ili drugo sredstvo prema dronu, što bi uvjetno značilo i uporabu vatrenog oružja. U slučaju uporabe drona u nekom izazivanju opasnosti mogli bi pitati policajce na osiguranju zašto nisu uporabili ta nedefinirana sredstva, primjerice vatreno oružje koje imaju na zaduženju te bi se na taj način tražila njihova odgovornost - kaže Edin Sarajlić, tajnik Sindikata policije Hrvatske.

Do sada je u Zakonu o policijskim ovlastima bilo propisano kada uporaba vatrenog oružja nije dopuštena te što se ne smatra uporabom vatrenog oružja kao sredstva prisile. S obzirom na to da je u praksi bilo dvojbeno tumačenje što se ne smatra uporabom vatrenog oružja kao sredstva prisile izmjenom članka 93. stavka 3. se to precizno određuje, odnosno predlaže se jasnije normiranje prema kojem se ispaljivanje hitca radi upozorenja i traženja pomoći ne smatraju uporabom vatrenog oružja, neovisno o ispunjenju drugih uvjeta. Potreba za uvođenjem novog oblika primjene sredstava prisile ogleda se u činjenici da se ovakvim djelovanjem utječe na tuđu imovinu te je potrebno regulirati pravni temelj za postupanje policije. Policijska praksa stranih zemalja je zabilježila brojne primjere počinitelja koji koriste dronove za primjerice izviđanje objekata provale, prenošenja droge u zatvore, snimanje od strane pedofila, ometanje sigurnosti prometa, narušavanje reda i mira, nadzora ulaska u štićene ustanove. U slučaju uništenja takvih uređaja su u stranim sustavima, u nedostatku zakonskog ovlaštenja, pokretani postupci protiv službenika te se ovakvom odredbom pojačava pravna sigurnost i prilagođava suvremenim tehnikama.

U važećem zakonu propisana je uporaba uređaja za prisilno zaustavljanje vozila. U prijedlogu novog zakona navodi se da u praktičnom policijskom postupanju i iz dosadašnjeg iskustva gdje uporaba uređaja za prisilno zaustavljanje vozila nije bila moguća, ili nije jamčila uspjeh, proizlazi prijedlog da se kao sredstvo prisile za zaustavljanje vozila u točno propisanim slučajevima mogu koristiti i službena i druga vozila. Usvajanjem ovakve odredbe policija dobiva mogućnost korištenja i ovog načina zaustavljanja vozila, a što se pokazalo kao učinkovito u dosadašnjem radu i praksi policija drugih članica Europske unije.

Sindikat policije Hrvatske, putem e-savjetovanja pozdravio je izmjenu ovog zakona, no i predložio definiranje službenog vozila kao zasebnog sredstva prisile koje bi se upotrebljavalo radi zaprječavanja prolaska vozila, kao u ovom članku, ali i radi zaustavljanja vozila u pokretu, odnosno udaranjem službenog vozila u drugo vozilo radi sprječavanja bijega počinitelja, sprječavanja ugrožavanja života ljudi i slično, odnosno prema svim osnovama kod kojih je dopuštena uporaba uređaja za prisilno zaustavljanje vozila.

Čuvanje podataka
Nadalje, ovim zakonom predlaže se određivanje roka čuvanja osobnih podataka osoba za koje postoji sumnja da su počinile prekršaj. Predlaže se da se takvi podaci u slučaju kada prekršajni postupak nije pokrenut čuvaju četiri godine od dana počinjenja prekršaja, a u slučaju kada je prekršajni postupak pokrenut podaci bi se čuvali deset godina od dana počinjenja prekršaja. Prekršitelji će tako teže računati na rokove zastare, a time se ove odredbe usklađuju s Prekršajnim zakonom i Zakonom o sigurnosti prometa na cestama. Zbog velikog broja prekršaja koje policija zahvati godišnje, a riječ je o njih do milijun, stvorili bi se uvjeti da se u informacijskom sustavu Ministarstva unutarnjih poslova protekom određeno roka podaci osumnjičenih za počinjenje prekršaja automatski brišu.

Sandra Lacić
NOVOSTI U UTVRĐIVANJU IDENTITETA
Predloženim zakonskim rješenjem bilo bi propisano pod kojim se uvjetima osobi osumnjičenoj za počinjenje prekršaja utvrđuje identitet. Postojećim zakonskim rješenjem to je određeno samo za počinitelja kaznenog djela koje se progoni prema službenoj dužnosti. S obzirom na to da se u određenim situacijama propisanim Prekršajnim zakonom počinitelju prekršaja može oduzeti sloboda primjenjujući ovlast uhićenja ili smještanja u posebnu prostoriju do prestanka djelovanja opojnog sredstva, a s obzirom na činjenicu da je sloboda zagarantirana Ustavom i da se može ograničiti samo zakonom, bilo bi nužno i nedvojbeno utvrditi identitet osobe prema kojoj se te mjere primjenjuju. Samo provođenje ovakve odredbe pridonijelo bi izbjegavanju mogućih pogrešaka kod provođenja provjere identiteta osobe kojoj se oduzima sloboda radi počinjenja prekršaja, a njeno provođenje ne bi prouzročilo dodatne troškove.
ISPITIVANJE ĆE PROVODITI NAREDNICI
Novim zakonom pokušat će se uvesti reda i među istražiteljima, jer su do sada morali imati za ispitivanje osumnjičenih završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij, ili integrirani preddiplomski i diplomski studij, ili specijalistički diplomski stručni studij odgovarajuće struke te imati najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima suzbijanja kriminaliteta. Primjena ove odredbe pokazala je znatna ograničenja, jer prema ustroju Ravnateljstva policije u pojedinim jedinicama nisu sistematizirana radna mjesta s navedenim uvjetima. Predloženom izmjenom istražitelj bi mogao biti policijski službenik s najnižim zvanjem policijski narednik. Sindikat policije Hrvatske podržao je ovaj prijedlog djelomično. “Za policijski posao često nije bitno kakvo formalno obrazovanje ima policijski službenik, nego koliko ima iskustva, a to zvanje policijski narednik jamči, jer u pravilu ima 12 godina službe, ili stručni studij. S druge strane, to pokazuje deficit najiskusnijih policijskih službenika te onih s visokom stručnom spremom”, zaključuju u SPH-u.
Možda ste propustili...

IDEJU PODRŽAVAJU RIJEKE PRAVDE, MOŽEMO, IDS...

Za antikorupcijsku većinu 57 zastupnika

UPOZORENJE IZ POREZNE UPRAVE

Lažne poruke o povratu poreza

20. TRAVNJA U HOTELU SHERATON U ZAGREBU

Predstavljanje uglednih škola