Objavljeno 18. travnja, 2019.
Hrvatska u gotovo svim kategorijama ima relativno star vozni park, pa su osobni automobili u prosjeku stari 12,6 godina, motocikli i mopedi prosječne su starosti 12,5 godina, dok su traktori prosječno stariji od 30 godina, podaci su Centra za vozila Hrvatske.
Statistike toga centra pokazuju da je u 2018. godini u Hrvatskoj bilo registrirano 79.935 rabljenih te 61.745 novih osobnih automobila, ali i da uvoz rabljenih osobnih automobila raste svake godine, posebno nakon ulaska Hrvatske u Europsku uniju.
Zabrinjavajući je podatak da je čak 68,4 posto automobila starije od desetljeća.
Osim navedenih kategorija, autobusi su u prosjeku stari 11,7 godina, teretni automobili 11,4 godine, priključna vozila 19,1 godinu. "Starost vozila utječe na ispravnost, ali i samu opremu pojedinog vozila koja u slučaju nedostatka suvremenih tehnologija znači bitno manju sigurnost. Primjerice, ako analiziramo strukturu osobnih automobila prema sustavu kočenja, više od 400 tisuća vozila registriranih u 2018. godini nije imalo ni jedan suvremen sustav kočenja (ABS ili ABS+ESP), što može uvelike utjecati na sigurnost u prometu", kažu u Centru za vozila Hrvatske.
Prošle je godine, primjerice, na 431.538 vozila utvrđena tehnička neispravnost zbog koje su ta vozila isključena iz prometa do trenutka kada su uklonjeni kvarovi i nedostaci. S druge strane, Europska komisija postavila je cilj da se u razdoblju od 2020. do 2030. godine smanji broj smrtno stradalih u prometu za 50 posto.
Pomoćnik uprave za tehničke poslove Centra za vozila Hrvatske Goran Pejić istaknuo je da se taj cilj može ostvariti jedino snažnijom suradnjom svih sudionika odgovornih za sigurnost u prometu na cestama, boljim nadzorom i ciljanim financiranjem mjera. Centar za vozila inače je ovlašten za obavljanje poslova tehničkih pregleda vozila, obavljanje poslova organiziranja poslova registracije vozila u stanicama za tehnički pregled vozila i obavljanje poslova organiziranja izdavanja pokusnih pločica.
"Radnje koje se razmatraju uključuju prije svega sigurnost vozila i primjenu najnovijih tehnoloških dostignuća kao što su sustavi pomoći vozačima. Na taj način izbjegle bi se mnoge prometne nesreće i zaštitili pješaci i biciklisti. Naša je dužnost smanjiti broj tehnički neispravnih vozila koji je s obzirom na prosječnu starost još uvijek prilično visok", istaknuo je Pejić.
H
Motocikli i mopedi prosječne su starosti 12,5 godina, a traktori su prosječno stariji od 30 godina