Kultura
POZIV FOTOGRAFIMA: S.O.S. SECESIJA

Damir Rajle: Secesije u Osijeku mnogo je više nego što prosječni Osječanin zna, a brojne su zgrade doslovce u opasnosti
Objavljeno 13. travnja, 2019.
Žiri će u obzir uzimati kritički pogled na život u tim spomenicima kulture

Vezani članci

NAKON STANKE OD TRI GODINE

21. županijska izložba fotografija

NATJEČAJNA IZLOŽBA FOTOGRAFIJA AUTORA OSJEČKO-BARANJSKE ŽUPANIJE

Za 80. rođendan Fotokluba Osijek

FOTOMONOGRAFIJA DAMIRA RAJLEA

“Skice Slavonije“ bivšeg Glasova fotoreportera

Već se neko vrijeme provodi projekt prekogranične suradnje S.O.S. Secesija, iza kojega stoji Turistička zajednica grada Osijeka. Aktivnosti su brojne i različite, a ovih je dana aktualan natječaj za fotografije s temom secesije i secesijskog stila Osijeka i Subotice. Iako će mnogima prva asocijacija biti - poziv u pomoć za spas secesije, Damir Rajle (predsjednik Fotokluba Osijek, koji organizacijski stoji iza natječaja) objašnjava da se iza kratice S.O.S. kriju secesija, Osijek i Subotica. Slaže se Rajle da mnogim secesijskim arhitektonskim ljepoticama treba remont, ne samo kozmetički.


- Riječ je o poznatoj turističkoj ruti, već pomalo "izlizanom" secesijskom nizu u Kapucinskoj ulici, no secesija u Osijeku nije samo u toj ulici nego i u Županijskoj, Radićevoj... mnogo je više od onoga što prosječni Osječanin zna. Brojne su secesijske zgrade doslovce u opasnosti. Unatoč tomu što imaju i umjetničku i arhitektonsku vrijednost, u njima ljudi žive, a to znači da su to objekti izloženi atmosferilijama i podložni propadanju. Ugrožavaju ih energetske obnove, kabeli po interijerima - objašnjava Rajle. Pozivaju sve fotografe, ljubitelje fotografije i građanstvo, bez obzira na dob i spol, da pošalju svoje fotografije.


Ocjenjivački sud (Marko Grgur Ivanković, viši kustos Muzeja Slavonije, Osijek; Sanja Semenčić, diplomirana arhitektica, Osijek; Valentina Radoš, viša kustosica Muzeja likovnih umjetnosti, Osijek; Ljubica Vuković Dulić, povjesničarka umjetnosti, Subotica) pri donošenju će odluke u ozbir uzimati i tzv. fotografsko promišljanje, kritički pogled na život u tim spomenicima kulture, nijemim svjedocima davnih vremena, nekoć zvanim zlatnim dobom Osijeka.


Natječaj je otvoren do 25. travnja, a Damir Rajle zadovoljan je odazivom. Fotoaparati, mobiteli, dronovi - sve dolazi u obzir.


- Ljudi pucaju iz svih raspoloživih oružja - u šali dodaje Rajle. Nada se da će i mladi, čak i osnovnoškolci, prepoznati izazov, a za one do 18 godina pripremili su i posebnu nagradu. Pobjednici natječaja dobit će plakete, a vrlo je izgledno da će biti i opipljivijih nagrada - uvjeren je Rajle. Svakako primamljiva je i završna izložba, koja će biti otvorena prigodno u pravom secesijskom biseru - Gradskoj i sveučilišnoj knjižnici - u svibnju. Subotica je svoj dio već odradila, no natječaj je otvoren i za njihove autore, kao i autore iz bilo kojeg dijela svijeta koji se zateknu u Osijeku i imaju fotografiju koja odgovara temi. Predmetom fotografiranja mogu biti pojedina pročelja ili niz pročelja zgrada dvaju gradova, detalji i ukrasi pročelja, interijeri, detalji interijera i sl. Na natječaj se mogu poslati i fotografije predmeta iz tog razdoblja za koje se pouzdano zna da su izrađeni u secesijskom stilu i za koje autor tvrdi da se nalaze u Subotici ili Osijeku. Svakako treba utvrditi da je fotografirani motiv doista izrađen u secesijskom stilu.


- Nedavno je na Trgu slobode bila izložba Marina Topića na ovu temu, a sada natječajem priliku dajemo amaterima. Vjerujem da će biti zgodnih fotki, jer su profesioalci često opterećeni rokovima, drugim obvezama, a amateri imaju luksuz vremena i trenutka, a ponekad je pravi trenutak ključan - iz iskustva govori Damir, iza kojega su bezbrojni ispucani snimci i sati čekanja, istraživanja, priprema. Iza njega su i brojni fotografski natječaji, pa zna koliko posla čeka žiri. Važna karika je hiperprodukcija, jer se fotka mobitelima, tabletima, na svakom koraku.
- To je situacija kao i u glazbi, gdje također postoji mainstream u koji se svi nastoje uklopiti, biti popularni. Fotografi počinju razvijati svoj stil i zapravo udaljavati od mainstreama. Neki se na tom putu traženja izgube, zasićeni su mainstreamom i odustanu od fotografije. Mnogima je dosta i neprekidnog ulaganja u opremu, jer novi aparati izlaze svake dvije godine - kaže Rajle. Stavljajući se u poziciju člana žirija, nije im lako naći i držati se kriterija. Ipak, riječ je uglavnom o ljudima iz struke s dugogodišnjim iskustvom, koji su razvili svoj stil, ili o povjesničarima umjetnosti, ističe Rajle, dodajući da su na mrežnim stranicama Fotokluba sve propozicije natječaja i obrazac za prijavu.
Narcisa Vekić
Damir Rajle

Fotoklub Osijek

Fotografi počinju razvijati svoj stil i zapravo udaljavati od mainstreama. Neki se na tom putu traženja izgube, zasićeni su mainstreamom i odustanu od fotografije. Mnogima je dosta i neprekidnog ulaganja.
U FOKUSU JE ONO U OBJEKTIVU
Na ovom fotografskom natječaju fotografija nije u prvom planu, moglo bi se reći, više je u fokusu ono pred objektivom. Stoga je u žiriju, uz troje povjesničara umjetnosti, i jedna arhitektica, kako bi se vodilo računa o proporcionalnosti, perspektivi, objašnjava Rajle. Zbog toga je sebe ovaj put izuzeo iz žiriranja, a i rijetko fotografira arhitekturu. Iako je do izložbe još dosta vremena, predviđaju da će biti izloženo od 50 do 100 fotografija. Dugo su se lomili gdje ju uopće postaviti, a konačni je izbor pao na zgradu GISKO-a, poznatu kao kuća Gillming. Za odaziv ne strahuju. Manji bude samo kad su klupske izložbe, kaže Rajle, jer tada fotografi izvana strahuju od pristranosti članova žirija. Upravo i to je jedan od razloga zašto je žiri neovisan o Fotoklubu Osijek.
Možda ste propustili...

GDK GAVELLA NAJAVIO SVOJU POSLJEDNJU OVOSEZONSKU PREMIJERU

“Medeja” zrcali naše društvo danas

U SVIJETU BAJKI IVANE BRLIĆ-MAŽURANIĆ

Djeca na otvorenju preuzela ključeve Grada

Najčitanije iz rubrike