Novosti
PREMIJERI RH I KINE NA GRADILIŠTU PELJEŠKOG MOSTA

Most je EU projekt desetljeća
Objavljeno 11. travnja, 2019.
Dvojica premijera simbolički su u more spustili posljednji i najveći pilot

Pelješki most ostat će trajan spomenik prvih nekoliko godina članstva Hrvatske u Europskoj uniji, poručio je u četvrtak premijer Andrej Plenković s gradilišta u Brijesti koje je posjetio s kineskim premijerom Lijem Keqiangom.


Dvojica premijera simbolički su u more spustili posljednji i najveći pilot iz prve faze gradnje mosta, najveći od njih 150 koji će biti središte mosta, a potom su otkrili prigodnu metalnu ploču za završetak prve faze gradnje. Most gradi kineska državna tvrtka China Road and Bridge Corporation (CRBC), a uvelike ga financira EU. "Vani je kiša sve jača", rekao je kineski premijer o pljusku koji je stigao na gradilište zajedno s izaslanstvima. "To šalje poruku graditeljima naše tvrtke da most treba izdržati sve vremenske uvjete". "Mi u Kini kažemo da poslije kiše dolazi duga, zato će most, kad bude sagrađen, biti duga na zemlji, a kineski graditelji s hrvatskim prijateljima mogu slaviti jedno takvo čudo", poručio je Li u za tu prigodu postavljenom šatoru na lokaciji budućeg mosta. Istaknuo je i da je taj projekt važan i za suradnju njegove države s Europskom unijom. Li je u posjet Hrvatskoj stigao sa summita EU-Kina u utorak u Bruxellesu. Premijer Plenković poručio je kako je Pelješki most za Hrvatsku posebno važan "jer će njegova realizacija predstavljati trajni spomenik, u najvidljivijem smislu, prvih nekoliko godina hrvatskog članstva u Europskoj uniji".

10 Eiffelovih tornjeva

Hrvatski premijer kazao je i kako je u građevinskom smislu most jedan od najznačajnijih koji se gradi u Europi ovoga desetljeća. "Vrijedno je napomenuti da je ukupna težina mosta 80 tisuća tona čelika, što pod vodom, što iznad, a to ilustrativno znači da će težiti kao deset Eiffelovih tornjeva", istaknuo je. "To pokazuje o kakvom se pothvatu radi i kakve sposobnosti CRBC posjeduje kad postavlja ove pilote koji su sa 130 metara praktički jedni od najdužih u povijesti gradnje bilo kojih mostova u svijetu", dodao je Plenković i ponovio kako je tim projektom suradnja Kine i Hrvatske dobila sasvim novu dimenziju. Most je zajedno s prilaznim cestama ukupne vrijednosti 520 milijuna eura.


Uz kineskog i hrvatskog premijera u Brijestu, između ostalih, stigli si i ministar graditeljstva Predrag Štromar, ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, ministar gospodarstva Darko Horvat, ministar zaštite okoliša i energetike Tomislav Ćorić i ministrica regionalnog razvoja i fondova EU Gabrijela Žalac.


Premijeri i njihova izaslanstva nakon Brijeste uputili su se ponovno u Dubrovnik gdje su se u poslijepodnevnim satima održali i bilateralni susreti s nekima od 15 premijera srednjoeuropskih i istočnoeuropskih država koje sudjeluju u inicijativi 16+1.


Kineski premijer u Hrvatsku je stigao u srijedu, u Zagreb, gdje su dvije zemlje potpisale šest sporazuma o suradnji u infrastrukturi, poljoprivredi, digitalnim tehnologijama, turizmu, znanosti i gospodarstvu. Još četiri potpisat će u četvrtak i petak u Dubrovniku. Nakon Pelješkog mosta, idući veliki konkretan projekt mogao bi biti modernizacija nizinske pruge Zagreb-Rijeka i hrvatskih luka, istaknuto je na susretima u Zagrebu. Li je u Zagreb doputovao s izaslanstvom od 250 ljudi, a u Dubrovniku će mu se pridružiti još nekoliko stotina kineskih poduzetnika, jer se summit 16+1 paralelno odvija na političkoj i gospodarskoj razini.
Zainteresirani za Uljanik?

U međuvremenu, gradonačelnik Pule Boris Miletić rekao je u četvrtak, komentirajući najave o interesu Kineza da budu strateški partneri za Uljanik grupu, o čemu bi se s predstavnicima kineskoga državnog brodogradilišta (China Shipbuilding Industry Corporation - CSIC) trebalo razgovarati u utorak, 16. travnja, da je on to predlagao premijeru Andreju Plenkoviću još u rujnu prošle godine, jer zna da su kineske kompanije zainteresirane za ulaganje u brodogradnju, budući da je to jedna od deset strateških grana njihova gospodarstva. "Prije svega držim da ono što su i do sada Grad Pula i Istarska županija zastupali je naša želja i zahtjev da se brodograđevna djelatnost i industrijska proizvodnja očuvaju i da hrvatska brodogradnja ima budućnost. Glede potencijalnih strateških partnera iz Kine, vidimo da je Kina, odnosno istočna Azija, de facto od Europe preuzela gradnju klasičnih brodova u zadnjih deset godina, da je to jedna od najjačih ekonomija koja ima iznimno razvijenu brodogradnju i da brodogradnja pripada u njihovih deset strateških djelatnosti", rekao je za Hinu Boris Miletić.


Ako postoji interes i financijska komponenta nužna za program restrukturiranja, što znači opstanak Uljanika i brodogradnje u Puli i Rijeci, dodao je Miletić, normalno je da Grad Pula i Istarska županija takvu odluku pozdravljaju. "Nama je cilj očuvati brodogradnju, sačuvati čim više radnih mjesta unutar brodogradnje, i držim da ono što je za Hrvatsku pozitivno to je očuvanje ove zadnje velike industrije koja u našoj državi postoji. To je upravo brodogradnja koja zapošljava veliki broj ljudi, a primjeri iz okruženja, poput Monfalconea i Fincantierija, govore u prilog tome da brodogradnja može biti profitabilna ako je vodi sposobna uprava, a država vrši nadzor, što je i njezina funkcija", ustvrdio je pulski gradonačelnik. On je podsjetio kako je Pula prije sedam mjeseci potpisala sporazum o tehnološkoj suradnji sa svjetskim IT divom Huaweijem.
"Drago nam je da je i Hrvatska nakon sedam mjeseci to učinila", poručio je Miletić.


Vuk Tešija
Do 31 siječnja 2022. radovi će biti završeni
CRBC je jedna od četiri velike kineske državne graditeljske tvrtke koje su krenule na međunarodna tržišta i djeluje u više od 60 država diljem svijeta. Tvrtka "temeljito proučava i shvaća Xi Jinpingovu misao o socijalizmu novog doba s kineskom karakteristikom", stoji na jednoj od ploča na gradilištu u Brijesti, na kojem su postavljeni i veliki natpisi sa sloganima na hrvatskom i kineskom jeziku poput: "Promet spaja i ujedinjuje svijet", "Graditelji bez granica", i "Čvrsti temelji i ispravna načela otvaraju put prema budućnosti". Plenković je ranije istaknuo kako je upravo ugovor o gradnji mosta otvorio novu stranicu u odnosima Kine i Hrvatske, a na prošlogodišnjem summitu 16+1 u Sofiji kazao je kako je taj ugovor ključan razlog što je Hrvatska dobila domaćinstvo ove godine, osmog sastanka inicijative. Krajnji rok za dovršetak svih pristupnih cesta i mosta je 31. siječnja 2022. godine, a hrvatski premijer je početkom godine ocijenio kako radovi idu brže nego što je predviđeno.
Prilika za mljekare?
Mogućnost izvoza na kinesko tržište za hrvatsku mljekarsku industriju značajna je prilika, a hoće li biti iskorištena ovisit će i o tome hoće li primarna proizvodnja mlijeka moći pratiti potrebe prerade za tako veliko tržište, ocijenio je u četvrtak predsjednik Udruge hrvatskih otkupljivača i prerađivača mlijeka CroMilk Dalibor Janda. Ministarstvo poljoprivrede u srijedu je priopćilo da za domaće mlijeko i mliječne proizvode otvaraju vrata kineskog tržišta. Naime, pregovori s Glavnom carinskom upravom Narodne Republike Kine završeni su usuglašavanjem zajedničkog Protokola o veterinarskim i javno zdravstvenim zahtjevima za mliječne proizvode namijenjene izvozu iz Hrvatske u Kinu koji je potpisan u srijedu u Vladi.

Janda navodi da se potpisivanjem protokola potvrđuje da su ispunjeni svi veterinarsko-sanitarni zahtjevi i uklonjene barijere za izvoz mlijeka i mliječnih proizvoda na kinesko tržište. Iznio je i podatke da je 2018., prema podacima Hrvatske gospodarske komore, iz Hrvatske izvezeno ukupno 55.831 tona mlijeka i mliječnih proizvoda u vrijednosti od gotovo 514 milijuna kuna, što je rast za 13,9 posto u odnosu na 2017. godinu.
prekretnica
PELJEŠKI MOST SAMO JE POČETAK SURADNJE
Možda ste propustili...