Ekonomija
SVJETSKI I EUROPSKI TJEDAN NOVCA

Mladi u Hrvatskoj danas nisu dovoljno financijski pismeni
Objavljeno 27. ožujka, 2019.
Obrazovni sustav RH ne nudi financijsko obrazovanje iz čega proizlaze loše odluke, kaže Marina Ralašić, predsjednica Štedopisa

Diljem Hrvatske se i ove godine obilježava Svjetski i Europski tjedan novca, koji traje od 25. do 31. ožujka, a donosi razna predavanja, radionice, panel-rasprave i ostale edukativno-informativne aktivnosti namijenjene uglavnom djeci i mladima. Ova globalna manifestacija, odnosno inicijativa usmjerena financijskoj pismenosti, pokrenuta je još 2012. godine i do danas je privukla čak 31 milijun mladih iz 169 svjetskih država, pa je tako i prošle, 2018. godine, u njoj sudjelovalo 7.4 milijuna mladih na više od 199.000 aktivnosti, dok se ovoga tjedna očekuje i znatno povećanje tih brojki.Njezinu su važnost u Hrvatskoj prepoznale državne institucije poput Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga (HANFA) i Hrvatske gospodarske komore (HGK), kao i brojne banke koje, u suradnji s akademskom zajednicom, srednjim školama i civilnim sektorom, žele potaknuti financijsko opismenjavanje mladih. Kako za time ima potrebe, govore brojna istraživanja, a stvarno je stanje čak i lošije nego što se čini.
- Mladi u Hrvatskoj danas nisu dovoljno financijski pismeni, ali to niti ne čudi jer nisu imali gdje naučiti upravljati novcem. Iako se od najranije dobi susreću s novcem, oni o financijama ne razgovaraju u obitelji, školi, na sveučilištu. Obrazovni sustav u RH ne nudi ni osnovno financijsko obrazovanje pa mladi ne znaju procijeniti izazove i rizike na tržištu, iz čega proizlaze i loše financijske odluke, pad prihoda, zaduženost u zreloj dobi te, naposljetku, smanjenje kvalitete života i financijska nesigurnost - ukazuje Marina Ralašić, predsjednica udruge Štedopis, odnosno Instituta za financijsko obrazovanje u Zagrebu, koji je specijaliziranim udžbenicima financijsku pismenost bar dijelom uvrstio u domaći obrazovni sustav.
Ralašić u tom kontekstu podsjeća na prvo i jedino nacionalno istraživanje financijske pismenosti građana RH, koje su još 2016. proveli HANFA i Hrvatska narodna banka (HNB), a koje je, među ostalim, pokazalo da su mladi mlađi od 19 godina uvjerljivo najmanje financijski pismeni, dok je istraživanje OECD-a PISA iz 2012. godine zaključilo kako hrvatski petnaestogodišnjaci još nisu sposobni donijeti ispravnu financijsku odluku i planirati budućnost.
No, prema posljednjoj anketi udruge Štedopis, mlade u RH financije sve više počinju zanimati, što dokazuje Hotelijersko-turistička škola Zagreb, koja je kao Štedopisov partner projekta financijske pismenosti, uz potporu Ministarstva znanosti i obrazovanja, prošle školske godine pokrenula fakultativni predmet Financijska pismenost, na kojemu se koristi udžbenik “Moj novac, moja budućnost”. U sklopu tog predmeta učenici su posjetili institucije iz financijskog sektora te sudjelovali na brojnim događanjima o financijskoj pismenosti, a predsjednica Štedopisa, Marina Ralašić, otkriva kako su na predavanjima mnogi učenici zaključili da bi ovakav predmet trebao postati obvezan u svim školama. Uz to, učenici su u anketi naglasili kako su zbog ovoga predmeta počeli razmišljati o važnosti odgovornog trošenja novca, naučili su razliku između debitne i kreditne kartice, uvidjeli su prava i odgovornosti potrošača te naučili pravilno napisati prigovore, a mnoge su zaintrigirali pojmovi poput inflacije i kredita jer se konstantno pojavljuju u medijskom prostoru.
- Sve dok financijska pismenost ne postane izborni predmet u svim školama, poput primjerice vjeronauka, o osobnim će se financijama moći učiti samo u nekim školama, ponajviše onima koje surađuju sa Štedopisom. Naime, mi smatramo da svi učenici imaju pravo na pristup financijskom obrazovanju, a zbog toga moraju imati i jednake prilike za donošenje boljih financijskih odluka. U tom smislu edukativno-informativne aktivnosti koje se provode povremeno i samo u povodu Svjetskog/Europskog tjedna novca ili Svjetskog dana štednje neće u cijelosti povećati financijsku pismenost mladih jer je to dugoročni sustavni obrazovni proces - zaključuje Ralašić, naglašavajući kako je potrebno razviti svijest javnosti o važnosti financijske pismenosti, ne samo mladih nego i cijelog društva.
Jedan takav, izrazito pozitivan primjer osvještavanja mladih može se pronaći i u Osijeku, i to kod studenata Ekonomskog fakulteta, koji, osim što na svojemu fakultetu organiziraju obilježavanje Svjetskog i Europskog tjedna novca, već četiri godine, okupljeni oko studentske udruge Financijski impuls, obilaze škole diljem Slavonije i Baranje poučavajući srednjoškolce financijskoj pismenosti i vještinama upravljanja osobnim financijama. Do sada su uz interaktivna predavanja financijski opismenili čak šest tisuća učenika u tridesetak škola – od Osijeka preko Đakova i Vinkovaca do Slavonskog Broda... Projekt “Financijsko opismenjavanje srednjoškolaca Slavonije i Baranje’’ pokrenuli su potaknuti lošim rezultatima PISA testova na kojima su u kategoriji financijske pismenost hrvatski srednjoškolci zauzeli 14. mjesto, od mogućih 18 te prema zaključcima istraživanja, koja su proveli HNB i HANFA u suradnji s Ministarstvom financija.
Tijekom predavanja srednjoškolce uvode u svijet financija upoznavajući ih s različitim financijskim pojmovima i primjerima iz stvarnoga života. Volonteri se svaki sat trude učiniti što zanimljivijim, pa na predavanjima koriste različite rekvizite, poput zastavica, a bude tu i nagrada, pa su učenici maksimalno aktivni.
- Tijekom 45 minuta predstavljamo na primjerima što je inflacija, govorimo i računamo o vrstama kamatne stope, uvodimo učenike u tečajne liste, u funkcioniranje HNB-a, učimo ih o razlici između debitnih i kreditnih kartica, brutoplaće i netoplaće, upoznajemo ih s investicijskim pojmovima, kretanjima rizika i prinosa, s pojmom diverzifikacije, odnosno da ne ulažu u samo jednu tvrtku ili dionicu jer će tako smanjiti rizik od gubitka novca, uvodimo ih u svijet dionica, savjetujemo ih kako biti odgovoran i mudar potrošač – pričaju Andrea Ivančić i Ana Lebić, voditeljice projekta.
Na svakom satu učenici dobiju i nagradni zadatak - izračunati “popust na popustu’’.
- Primjerice, ako je artikl već na 10 % popusta, a možemo dobiti još 20 %, to uče računati. A upoznajemo ih i s fakturama i PDV-om koji se obračunava. Posljednjih deset minuta odvajamo za tzv. Kahoot kviz u kojemu učenici s pomoću svojih mobitela sudjeluju u kratkom testu te time provjeravaju svoje znanje. Pobjednika kviza prigodno nagrađujemo i najbolje pozivamo na završno natjecanje koje će se u svibnju održati na EFOS-u - objašnjavaju studentice. Najvažnije im je, kažu, da srednjoškolce uvedu u svijet financija te da ih potaknu na daljnje istraživanje i učenje o financijama jer će jednoga dana izići na tržište rada, biti samostalni ljudi i imati svoje obitelji. Jasenka Pejaković/Marko Mandić

31

milijun mladih privukla je ukupno ova globalna manifestacija od 2012. kada je pokrenuta

7.4

milijuna mladih na više od 199.000 aktivnosti sudjelovalo je prošle, 2018. godine

169

svjetskih država sudjeluje u ovoj globalnoj manifestaciji od 2012. godine
Financijsko obrazovanje
Udruga Štedopis posebno se zalaže za uvođenje sustavnog financijskog obrazovanja u osnovne i srednje škole, pa je tako još 2016. izdala prvi i jedini udžbenik osobnih financija za srednje škole u Hrvatskoj: “Moj novac, moja budućnost’’. Udžbenik je odobren od strane Agencije za odgoj i obrazovanje RH, a do danas je kroz dva izdanja tiskan u 10.000 primjeraka. Primjerci su donirani u 85 škola partnera Instituta za financijsko obrazovanje diljem Hrvatske. - Svjesni da su nastavnici ključni u tom procesu, paralelno organiziramo i stručno usavršavanje nastavnika, do sada smo ih organizirali više od 120, a upravo provodimo projekt na području Vukovarske-srijemske županije, pa smo prošloga tjedna posjetili Vukovar, Županju i Vinkovce, gdje smo održali radionice za učenike - otkriva Marina Ralašić, predsjednica Štedopisa, podsjećajući kako je uz taj kontinuirani angažman, u online edukativnim programima Štedopisa do sada sudjelovalo više od 12.000 djece i mladih.
Najčitanije iz rubrike