Novosti
PRIPRAVNOST ZA IZLAZAK BRITANIJE IZ EU-A

Brexit: Domaće tvrtke moraju biti spremne za sve scenarije
Objavljeno 21. veljače, 2019.
DS Smith ima čvrste planove kako osigurati nesmetano poslovanje kroz proces Brexita

Kako je sve izvjesnije da bi do izlaska Ujedinjenog Kraljevstva iz članstva u Europskoj uniji krajem ožujka moglo doći po scenariju "bez dogovora", Europska komisija je početkom tjedna pojačala aktivnosti informiranja gospodarstvenika iz EU-a o carinama i neizravnom oporezivanju.

Pokrenuta kampanja dio je stalnih Komisijinih priprema za slučaj da do Brexita dođe bez dogovora, u skladu sa zaključcima Europskog vijeća iz prosinca prošle godine u kojima se poziva na jačanje pripravnosti za sve scenarije. Svrha je kampanje pridonijeti informiranju poduzeća koja planiraju nastaviti poslovanje s UK-om nakon 30. ožujka, a o mjerama koje trebaju poduzeti kako bi osigurala prelazak sa što manje poremećaja.

Treće zemlje
Situacija je sljedeća - ako se sporazum o povlačenju (ipak) ratificira prije 30. ožujka, pravo EU-a prestat će se primjenjivati na Ujedinjenu Kraljevinu (i u njoj) 1. siječnja 2021., odnosno nakon prijelaznog razdoblja od 21 mjeseca. Sporazum o povlačenju obuhvaća mogućnost jednog produljenja tog razdoblja od najviše jedne odnosno dvije godine.

Ako se sporazum o povlačenju ne ratificira prije 30. ožujka, neće biti prijelaznog razdoblja i pravo EU-a prestat će se primjenjivati na Ujedinjeno Kraljevstvo (i u njemu) od 30. ožujka - to je takozvani scenarij "bez dogovora" ili "neuređeni izlazak". U slučaju tog scenarija roba koja dolazi iz Ujedinjenog Kraljevstva, odnosno roba koja se šalje u UK, smatrat će se uvozom iz "treće zemlje" ili izvozom u nju. To znači da će se carinske formalnosti i kontrole primjenjivati pri njezinu uvozu i izvozu. Pri uvozu će se naplaćivati carine, PDV i trošarine, a izvoz u UK bit će oslobođen od plaćanja PDV-a.

Dakle, od datuma povlačenja povlašteni trgovinski dogovori EU-a s trećim zemljama u području zajedničke trgovinske politike i carina prestaju se primjenjivati na Ujedinjeno Kraljevstvo.

Vezano uz to, Pierre Moscovici, povjerenik za gospodarske i financijske poslove, oporezivanje i carinu Europske komisije, izjavio je da EK i nacionalna carinska tijela ulažu velike napore kako bi bili spremni uvesti provjere i kontrolu protoka robe između dvije strane.

- Riječ je o ključnoj mjeri zaštite naših potrošača i našeg unutarnjeg tržišta. Puno toga ovisi o mogućnostima poduzeća koja posluju s UK-om da se upoznaju s najnovijim carinskim propisima koji će se primjenjivati od prvog dana izlaska UK-a bez dogovora. Ne smijemo gubiti vrijeme, a Komisija želi pomoći kampanjom informiranja - kaže Moscovici.

Dakle, cilj je kampanje podići razinu osviještenosti poslovne zajednice EU-a, posebno malih i srednjih poduzeća. Kako bi se pripremila za scenarij "bez dogovora" i nastavila poslovati s Ujedinjenim Kraljevstvom, ta bi poduzeća trebala procijeniti imaju li potrebnu tehničku i kadrovsku sposobnost za provedbu carinskih postupaka i pravila, primjerice ono o "povlaštenim pravilima o podrijetlu". Potom planirati pridobivanje različitih carinskih odobrenja i registracija radi lakšeg poslovanja ako je UK dio njihova lanca opskrbe, te naposljetku stupiti u kontakt s nacionalnim carinskim tijelima i informirati se o drugim pripremnim radnjama koje bi mogla poduzeti.

Kada je u pitanju slavonsko gospodarstvo, čini se kako ovdje nema puno zabrinutosti i žurbe o tom pitanju. Osnovni razlog je i taj što Velika Britanija nije nikada bila pretjerano zanimljiva, ni kao partner ni kao tržište, za gospodarstvenike Osječko-baranjske županije. Ona nikada nije bila među najznačajnim uvozno-izvoznim zemljama. Prema dostupnim podatcima iz prijašnjih godina, udio razmjene osječko-baranjskog gospodarstva s Britanijom bio je na razini od 0,5 posto ukupne vanjskotrgovinske razmjene. Ipak, zanimljivo je primijetiti kako je tih godina izvoz u Britaniju bio veći nego što se s Otoka uvozilo. S Ujedinjenim Kraljevstvom posluje 40-ak tvrtki, desetak izvozi, tri puta je više uvoznika. Na britansko tržište najviše smo izvozili dijelove vozila i pokućstvo, a uvozili plastične mase, kaučuk, vozila i dijelove za cestovna vozila.

- U dijelu prethodno ostvarene gospodarske suradnje imali smo postignut određeni nivo dogovora. Nadam se da se nakon Brexita ipak neće ići unatrag - kaže Miroslav Vlašić, vlasnike osječke tvrtke Air tractor. Tvrtka je to koja se bavi avionskim prijevozom putnika, pa svoje klijente znaju voziti i u smjeru Velike Britanije i iz nje.

Lokalnog karaktera
U zanimljivoj situaciji mogle bi se naći tvrtke čiji su vlasnici u Velikoj Britaniji, a proizvodnju imaju u Hrvatskoj. Primjerice, DS Smith, čija hrvatska članica u Belišću (posluju s vlastitom pravnom osobnošću, nap. a.) proizvodi kartonsku ambalažu i jedna su od najuspješnijih tvrtki u slavonskom okruženju.

- DS Smith ima čvrste planove kako osigurati nesmetano poslovanje kroz cijeli proces Brexita. Kako je naš cijeli poslovni model više lokalnog karaktera, tako su i poslovne aktivnosti u Belišću uglavnom vezane za EU te stoga ne očekujemo značajne utjecaje na poslovanje u Hrvatskoj - odgovaraju iz Uprave DS Smith Croatia na naš upit.

U Europskoj komisiji u pogledu gospodarskog dijela Brexita naglašavaju kako je od ključne važnosti i djelovanje država članica. Nacionalna tijela imaju ključnu ulogu u praćenju i usmjeravanju priprema u pojedinačnim sektorima. Na temelju toga Komisija s državama članicama EU-27 održava tehničke rasprave o općim pitanjima pripravnosti, ali i o posebnim sektorskim, pravnim i administrativnim mjerama pripravnosti.

Dario Kuštro
informiranje
EK POKRENUO KAMPANJU ZA TVRTKE
40

tvrtki, prema prethodnim podatcima, sudjeluje u vanjskotrgovinskoj razmjeni s UK-om iz Osječko-baranjske županije
0,5

posto udio je razmjene s Velikom Britanijom u ukupnoj vanjskotrgovinskoj razmjeni Osječke županije
PET KORISNIH SAVJETA
Europska komisija objavila je za sve zemlje članice Europske unije paket pisanih materijala s jednostavnim kontrolnim popisom u pet točaka i pregledom nužnih koraka za one tvrtke koje i dalje planiraju nastaviti poslovati s Ujedinjenim Kraljevstvom, ili transportiraju svoju robu preko UK-a.



l REGISTRIRAJTE svoje poslovanje s nacionalnim carinskim vlastima za trgovinu s državama koje nisu članice EU-a ako to još niste učinili.



l PROCIJENITE ima li i vaše poduzeće potrebne resurse i kapacitete (osoblje, pristup IT sustavima, skladištenje...) i ima li sve potrebne carinske ovlasti za uvoz ili izvoz.



l POSAVJETUJTE se sa svojim nacionalnim carinskim tijelom koja su postojeća carinska pojednostavljenja i olakšice dostupne za vaše poslovanje, primjerice kao što su garancije i pojednostavljenja provoza.



l UZMITE U OBZIR mogućnost da podnesete zahtjev za status ovlaštenog gospodarskog subjekta (AEO) kod vašeg nacionalnog carinskog tijela.



l RAZGOVARAJTE s vašim poslovnim partnerima (dobavljačima, posrednicima, prijevoznicima...) jer Brexit također može utjecati na vaš lanac opskrbe.
Možda ste propustili...