Osijek
KBC: EDUKACIJA IZ KOMUNIKACIJE

Liječnike i sestre uče kako da
budu obzirni prema pacijentima
Objavljeno 20. veljače, 2019.
U KBC-u priznaju kako je jedna od glavnih pritužaba pacijenta da ih liječnici ne gledaju u oči i ne slušaju

Nakon opetovanih napada na medicinsko osoblje te, s druge strane, stalnih pritužaba pacijenata na neadekvatnu komunikaciju i neljubaznost dijela medicinskog i službeničkog osoblja Kliničkog bolničkog centra Osijek, ravnateljstvo ove zdravstvene ustanove odlučilo je organizirati edukaciju iz komunikacijskih vještina za sve svoje djelatnike koji su u kontaktu s pacijentima.

Inače, osječka bolnica jedna je od rijetkih u Hrvatskoj koja se odlučila na iskorak glede ovoga pitanja, a inicijatorica je edukacije pomoćnica ravnatelja za sestrinstvo Nevenka Begić, mag. med. techn. "Nažalost, primili smo dosta pritužaba pacijenta da kontakt s osobljem nije bio na očekivanoj razini. Stoga nam je jedan od glavnih ciljeva obučiti osoblje da ne ulazi u konflikt s pacijentima, jer to ne smijemo. Pacijenti su često ljutiti na cijeli zdravstveni sustav i onda to svoje nezadovoljstvo iskaljuju na službenicima i medicinskom osoblju. No, osim komunikacije s pacijentima u ambulantama i čekaonicama, važna je i dobra komunikacija s ležećim, odnosno hospitaliziranim pacijentima. Nedopustivo je da medicinska sestra priđe pacijentu, uzme mu ruku i počne vaditi krv, a da mu prethodno ne objasni da su nužne još neke laboratorijske pretrage i da mu mora izvaditi krv. Isto je tako i pri preodijevenju, previjanju ili okretanju. Pacijenti su često uplašeni i važan im je kontakt s osobljem. Svi koji ovdje radimo ovaj posao sami smo ga izabrali i, koliko god da je on težak, smatram da moramo imati odličnu komunikaciju s pacijentima", napominje glavna sestra bolnice Begić.

Inače, edukaciju obavljaju psihologinja Ana Grgić, komunikologinja, doc. dr. sc. Gordana Lesinger i glavna sestra Klinike za psihijatriju Zdenka Rade. Interes djelatnika KBC-a Osijek je velik - samo je kroz prve dvije radionice koje su održane u prosincu prošlo već oko 180 djelatnika osječke bolnice. "Sada ćemo imati manje grupe od 30 do 35 sudionika i bit će namijenjene liječnicima i farmaceutima. Svaka edukacija traje po dva sata, ali one će biti u kontinuitetu održavane cijele godine i cilj je da oni koji su u prvom kontaktu s pacijentima odrade i dodatne edukacije o ovom pitanju", kaže Begić.

Zadatak je psihologinje Ane Grgić objasniti medicinskom osoblju kako postupiti kada naiđu na agresivnog pacijenta. "Pacijenti koji nam dolaze i zbog problema koje prati strah očekuju da ih se sasluša, odnosno da se čuje njihov problem. No, s jedne strane, imamo iscrpljene djelatnike, a s druge ponekad pacijenta koji to ne želi shvatiti, ili je možda čak i u alkoholiziranom stanju. Ljudi i vrlo stresno doživljavaju čekanje u bolnici. Velik broj ljudi ne zna ništa o bolestima i zapravo to i ne moraju znati, ali njima treba pristupiti posebno pažljivo. Problem je što im se često njihovo stanje ne objasni na jednostavan način, pa tako dijagnoza pneumonije u nekoga može izazvati smrtni strah, jer ne zna da je zapravo riječ o upali pluća. Pacijenta se uvijek treba gledati u oči, posvetiti mu nekoliko minuta, jer svi očekuju vrijeme za sebe. Mi smo tu da bismo pomogli, a nitko nije kriv što je tu došao i medicinsko osoblje mora biti maksimalno požrtvovno", naglašava psihologinja Grgić.

Inače, u KBC-u Osijek priznaju kako je jedna od glavnih pritužaba pacijenta da ih liječnici ne gledaju u oči i da ih ne slušaju dok im spominju svoje tegobe, nego su okrenuti tipkovnici i računalu.

Nefreteta Z. Eberhard
U 2017. godini 330 napada na osoblje
Anketa HLK-a pokazuje da je 93 % liječnika doživjelo neki oblik verbalnog ili fizičkog nasilja na radnom mjestu. Od toga 83 % bili su verbalni napadi, a 17 % fizičko nasilje. Čak 62 % liječnika osjeća povremeni ili konstantni strah od nasilja, a njih 72 % nikad nije prijavilo incident zbog straha od stvaranja dodatnih problema. U 2017. zabilježeno je 70 materijalnih, 330 fizičkih i čak 720 verbalnih neželjenih događaja u bolnicama.
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
oglas