Zdravlje
MANJE OZLIJEDA

Razne vježbe mogu smanjiti rizik od padova kod starijih
Objavljeno 18. veljače, 2019.
Vježbanje usmjereno na ravnotežu i održavanje stabilnosti posebno je učinkovito

Starije osobe koje redovito vježbaju imaju manje izgleda padati nego neaktivni vršnjaci, pokazuje novo istraživanje.

Vježbanje koje je usmjereno na ravnotežu i održavanje stabilnosti i koordinacije posebno je učinkovito u smanjivanju rizika od padova, navodi tim u radu objavljenom u časopisu Cochrane Library.

Vježbanje je odavno povezano s manjim rizikom od padova i prijeloma kod starijih osoba, a sadašnje istraživanje željelo je izmjeriti koliki je stvarni utjecaj redovitog vježbanja.

Znanstvenici su proučili podatke 108 istraživanja koja su obuhvatila više od 23.000 ispitanika starijih od 65 godina koji su bili nasumično podijeljeni u skupine koje su redovito vježbale i kontrolne skupine koje su bile neaktivne ili su se bavile aktivnostima, ali ne radi smanjivanja rizika od padova.

Tijekom vremena vježbanje je smanjilo rizik od padova za 23 posto, pokazalo je istraživanje. To znači da je tijekom godine u kojoj je bilo 850 padova na 1000 ljudi koji nisu vježbali uvođenje vježbanja smanjilo broj padova za 195.

Vježbanje je smanjilo i ukupni rizik od jednog ili više padova za 15 posto. To znači da, ako je tijekom godine 480 ljudi od 1000 koji nisu vježbali palo, uvođenje vježbanja smanjilo broj padova za 72.

"Možemo zaključiti da postoji dokaz o velikoj izvjesnosti da vježbanje sprječava padove", kaže voditeljica studije Cathie Sherrington s australskog sveučilišta Sydney.

"Programi vježbanja u grupama ili kod kuće, koje prepiše fizijatar ili trener učinkoviti su", kaže Sherrington. "Vježbanje je uglavnom bilo u stojećem stavu jer to bolje potiče održavanje ravnoteže i sposobnosti za obavljanje dnevnih aktivnosti poput ustajanja iz niske fotelje ili penjanja po stepenicama, a neki učinkoviti programi koristili su i utege kako bi vježbanje bilo teže."

Analizom je utvrđeno da programi koji uključuju razne vježbe uglavnom usmjerene na ravnotežu, stabilnost i vježbanje uz otpor vjerojatno smanjuju rizik od padova.

Znanstvenici nisu imali dovoljno podataka da utvrde smanjuje li rizik od padanja vježbanje koje jedino uključuje otpor, kao i hodanje ili ples. Vježbanje može smanjiti izglede da osobe koje padnu pretrpe prijelome, no za to je manje dokaza, napominju autori istraživanja. Prosječna dob ispitanika bila je 76 godina i u većini se radilo o ženama.

Vježbanje je ključni element u sprječavanju padova zbog toga što jača mišiće i poboljšava ravnotežu, što smanjuje izglede za padove, kažu stručnjaci.

Istraživanje je pokazalo da redovita kontrola vida i sluha može pomoći jer ljudi budu svjesniji okoline i rizika od padova, a zahvati u domovima kojima se osigurava bolja osvijetljenost prostora te primjerice fiksiranje tepiha i uklanjanje predmeta preko kojih se može pasti također smanjuju rizik od padova, navode stručnjaci.

Jasminka Knežević
Redovita kontrola vida i sluha može pomoći jer ljudi budu svjesniji okoline i rizika od padova