Tehno

Hiperpovezani ekosustavi bit će novi standard u nabavi
Objavljeno 15. veljače, 2019.
Više nego ikada prije, budućnost kompanijama donosi nove izazove, ali i prilike, digitalna transformacija pomaže im da redefiniraju svoje poslovne modele, operativne procese i način rada, i može se očekivati kako će ovi trendovi nastaviti ubrzavati.


Iako se nabava sve do sada rijetko spominjala u ovom kontekstu, to se mijenja. Što razvoj tehnologije znači za nabavu i kako će ju transformirati? Kako će izgledati budućnost nabave i kakvu će vrijednost donositi kompanijama? Odgovorima na ova pitanja bavi se i SAP-ova studija Procurement 2025. Ta studija navodi kako će se, zahvaljujući razvoju tehnologije, promjeni demografske slike radne snage i rastućoj moći ekosustava poslovnih mreža, mijenjati uloga nabave u većini kompanija. Nakon transformacije poslovnih područja, kao što je upravljanje odnosima s klijentima i automatizacije prodajnih procesa, odnosno front-office funkcija u kompanijama, na red dolaze back-office funkcije, kao što je nabava.


U prilog tome ide i podatak kako 84 % nabavnih organizacija vjeruje kako će digitalna transformacija iz temelja promijeniti način na koji dostavljaju svoje proizvode i usluge tijekom sljedeće tri do pet godina. Prema istraživanjima, digitalizacija opskrbnog lanca može dovesti do smanjenja troškova nabave za 20 %, smanjenja troškova za 50 % i povećanja prihoda za 10 %. Također, samo 36 % direktora nabave navodi kako je ostvarenje većih ušteda njihov najveći prioritet, odnosno nabava se sve više odmiče od ove, ali i drugih operativnih funkcija. Prema studiji, trendovi i tehnologije koje će odrediti budućnost nabave su sljedeće:


Nabava će pokretati inovacije i pomagati u ostvarenju korporativnih ciljeva. Inteligentni poslovni sustavi sami će učiti te omogućiti personalizirano korisničko iskustvo, odnosno kupnju i nabavu proizvoda i usluga.


Automatizacija, strojno učenje i prediktivna analitika, blockchain i internet stvari revolucionizirat će kako se proizvodi i usluge nabavljaju, prate i dostavljaju.


Reputacija brenda i kompanije ovisit će o nabavi, a naglasak će biti na održivosti u lancu opskrbe jer kupci u različitim sferama poslovanja žele znati odakle dolaze proizvodi i usluge koje nabavljaju.


Poslovne mreže predstavljaju B2B tržište budućnosti, a omogućit će kupcima, dobavljačima i partnerima da surađuju s lakoćom.


Hiperpovezani ekosustavi bit će novi standard u nabavi i od iznimne važnosti za poslovnu agilnost te za uspjeh nabave u budućnosti.


Tradicionalne vještine kod nabavnih profesionalaca sve više će ustupati mjesto analitičkim vještinama, umijeću upravljanja odnosima s dobavljačima te procjeni rizika.


Tvrtke će u idućim godinama automatizirati većinu transakcijskih aktivnosti, pri čemu IDC-jeva studija u 2017. bilježi rast svjetskog tržišta softvera za nabavu od 9.9 % u odnosu prema godini prije. U konačnici to znači da će se trošak vođenja nabave za kompanije smanjiti, dok će vrijednost koju kompanije dobivaju biti veća. Iako će ušteda i dalje biti jedan od njezinih ciljeva, od nabave se u budućnosti očekuje da pridonosi zadovoljstvu kupaca, inovaciji dobavljača, novčanom toku, usklađenosti s ciljevima tvrtke i drugo. Njezina uloga bit će strateška i orijentirana na stvaranje dodatne vrijednosti.
Jasminka Knežević