Autoglas
ODGOVOR TRUMPU

Pojeftinjuju li japanski auti nakon sporazuma s EU-om?
Objavljeno 12. veljače, 2019.
Sporazumom Japana i EU-a ukinut će se većina carina od milijardu eura godišnje

Dok Donald Trump vodi suludi privatni rat s cijelim svjetskim ekonomskim poretkom, koji se temelji i uspješno egzistira na slobodnoj trgovini, Europska unija i Japan potpisali su i započeli implementaciju najvećeg trgovinskog sporazuma koji je EU ikada dogovorio.


Sporazumom, koji je stupio na snagu 1. veljače, stvara se područje otvorene trgovine koje obuhvaća više od 600 milijuna ljudi. Poduzećima iz EU-a omogućuje se pristup tržištima javne nabave u 54 japanska grada i uklanjaju se prepreke za javnu nabavu u gospodarski važnom željezničkom sektoru na nacionalnoj razini. Sporazumom će se ukinuti velika većina carina u visini od milijarde eura godišnje, koje plaćaju europske tvrtke koje izvoze u Japan. Također se uklanja niz necarinskih prepreka, poput skupih vještačenja i prilagodbe proizvoda japanskim standardima. Japan je pristao donijeti nove norme za automobile, potpuno usklađene s istim međunarodnim standardima koje se koriste u EU-u. To će Europskim proizvođačima automobila olakšati prodaju u Japanu.


Vozila koja se pak proizvode u Japanu bit će oslobođena dodatnih poreza u Europi. Carina na njih iznosi 10 posto, a za većinu automobilskih dijelova i komponenti plaća se tri posto. Kad se na to dodaju trošarina i PDV, konačna svota neće biti beznačajna. Dobitnici će tu biti proizvođači ili pojedini modeli koji nemaju lokalnu proizvodnju u Europi, nego se uvoze iz Japana. To su Mazda, Subaru, Lexus, Mitsubishijevi SUV-ovi, Toyotini modeli RAV4 i Camry, Honde CRV i HRV te svi Infinitiji, osim modela Q30. Očekivano, najveći gubitnici ovog sporazuma lako bi mogli ispasti pogoni japanskih, ali i drugih proizvođača u Velikoj Britaniji, pogotovo ako se dogodi "tvrdi" Brexit. Vozila iz tih pogona bit će skuplja nego da se uvoze izravno iz Japana, pa su proizvođači već najavili preseljenje proizvodnje u zemlje Europe ili Japan.
I da ne bi sve bilo savršeno, za kraj imamo jednu dobru i jednu lošu vijest, koja je ujedno i odgovor na pitanje iz naslova. Dobra je da se carine za dijelove i komponente brišu odmah, ali ćemo do povoljnijih automobila tek u posljednjoj godini implementacije ovog sporazuma. Carine na njih miču se tek nakon sedme godine.

Pripremio: Mato Pavličević
Hrvatska i Japan
Hrvatska je 22. japanski trgovinski partner, a vrijednost izvoza u Japan od 51 milijun eura gotovo je dvostruko veća od uvoza. Kod autoindustrije, suradnja dviju zemalja već postoji. Japanska tvrtka Yazaki u Zagrebu je osnovala Centar za istraživanje i razvoj, u kojemu na razvoju elektroničkih dijelova za automobile radi gotovo 150 hrvatskih tehničara.