Magazin
VANDALIZAM I NARCIZAM

Imena luda nalaze se svuda: Vikinzi su šarali po velebnoj Aji Sofiji
Objavljeno 9. veljače, 2019.

Koliko ste puta posjetili neki glasoviti povijesni lokalitet i zaprepastili se jer se netko drznuo i išarao baštinski biser? Ovaj tip vandalizma možda se čini posljedicom modernog narcizma, no potreba ljudi da ostave svoj trag, makar i devastirajući, seže tisućljećima u prošlost...

POMPEJSKE PROSTITUTKE: Mnogi izvori antički Rim prikazuju kao blještavu tvrđavu od bijelog mramora. No i Rimljani su bili obični ljudi, što dokazuju grafiti na zidovima Pompeja, starog grada uništenog erupcijom vulkana, koja ga je - ironično - sačuvala bolje od bilo kojeg drugog rimskog nalazišta. Pompeji su se hvalili brojnim bordelima, koji se prepoznaju po kamenim krevetima u sićušnim sobama i erotskim freskama koje gostima pokazuju - ponudu. Nakon ili još za vrijeme zabave u izbicama, klijenti su rado ostavljali komentare o usluzi, djelatnicama i sl. Nisu svi bili zadovoljni, neke je toliko razočarala profesija da su promijenili i seksualnu orijentaciju. I zapisali to za buduće naraštaje.

SREDNJOVJEKOVNI GRAFITI: O moći srednjovjekovnih crkvi današnje mogu samo sanjati. Iako su ostavljale dojam nedodirljivosti, već površan pogled na zidove crkvenih zdanja pokazuje da nije bilo baš tako. Površine koje su ljudi mogli rukom dosegnuti obilježene su ili pobožnostima ili škrabotinama poremećenog uma. Neke izgledaju kao da je vandale nadahnula propovijed koju su slušali, što je možda bio oblik obožavanja nepismenih masa, koje nisu znale latinski. Druge su poput molitvi, u kojima su brodovi čest motiv. Pojavljuju se i portreti pojedinaca, kraljeva i kraljica, svetaca, ali i običnog puka, što nam mnogo govori o odjeći i izgledu ljudi koji bi inače bili zaboravljeni.

TRPLJENJE I SPASENJE
VIKINŠKA AJA SOFIJA: Ponekad grafit razotkriva tvorca, a ponekad ljudsku narav. Aja Sofija u Istanbulu jedan je od najvećih vjerskih objekata na svijetu, čija je gradnja počela 532. godine.Tijekom stoljeća bila je crkva, džamija i muzej, a čini se i ploča za pisanje Vikinzima. Na mramornoj se ogradi nalaze rune iz 9. stoljeća. Godine su izlizane, no ime Halfdan je čitko. Pronađen je još jedan jako uništen runski grafit, na kojem se može pročitati samo ime Arni ili Ari - još jedan Viking sklon ostavljanju svog imena posvuda. Skandinavci su vjerojatno služili u elitnoj Varangijskoj gardi bizantskih careva.

LONDONSKA KULA: Kada su ljudi dugo u zatvoru, šaranje po zidovima dobar je način kraćenja vremena, kojega imaju napretek. Londonski je toranj engleskoj monarhiji dugo služio za obranu, ali i za "zbrinjavanje" smutljivaca, koji su, pak, ostavljali podsjetnike na svoj boravak na ovom svijetu za slučaj da nikad ne iziđu iz zatvora. Nekad je grafit samo ime, nekad čitava rečenica, poput latinskog natpisa Philipa Howarda, grofa od Arundela iz 1587.: "Što više trpimo za Krista na ovom svijetu, to ćemo više slaviti s njim na drugom svijetu." Jedan je zatvorenik, zatočen zbog čarobnjaštva, na zidu ćelije detaljno ispisao svoj horoskop, a neki su črčkarijama po zidu potkopali vlastitu obranu.

ALEXAMENOSOV GRAFIT: Iskapanjem na brežuljku Palatin kod Rima pronađen je 1857. grafit. Rimljani ne samo da nisu bili sramežljivi u onom što su pisali po zidu nego su i bogohulili. Alexamenosov grafit, koji datira oko 200. g., možda je najraniji prikaz Isusa - i nije nimalo pristojan. Prikazuje osobu koja visi na križu, a u podnožju mu je čovjek koji ga gleda. Tekst na grčkom kaže: "Alexamenos obožava svog boga!" Ovo nije uobičajena slika raspeća jer osoba na križu ima glavu magarca. U to su vrijeme kriminalce često pribijali na križ i postavljali ih uz cestu.

KINESKI GRAFITI O SUŠI: Nisu svi grafiti osobni. U Dayu špilji u gorju Quinling u Kini postoje podatci o stogodišnjim sušama, više od 70 zapisa. Ako kiše nije bilo, mještani bi u špilji molili za kraj suše. U jednom piše: "Dana 8. lipnja 46. godine vladavine cara Kangxija dinastije Qing (7. srpnja 1707.), guverner okruga Ningqiang došao je u špilju moliti se za kišu." Drugi govori o tom da se jedan svećenik pridružio ceremoniji. Precizno datiranje grafita znanstvenicima je dalo uvid u klimatsku prošlost regije.

VJEŠTE VJEŠTICE
EGIPATSKI HIJEROGLIFI: Mnogo je tajni oko gradnje egipatskih piramida i još uvijek nema konsenzusa o načinu podizanja blokova od dvije tone. Istraživanje Keopsove piramide otkrilo je hijeroglifske grafite koje nitko nije trebao vidjeti. Muškarci koji su sagradili piramidu željeli su biti neizbrisivi dio povijesti i jednog od svjetskih čuda, otkrivši nam time način organizacije. Ljudi koji su radili na teškim poslovima bili su podijeljeni u male skupine, koje su imale nazive poput - Savršeni, Veliki, Zeleni, Izdržljivost. Jedan zapis u kraljevoj grobnici glasi: Skupina prijatelja Khufua (faraon koji je dao sagraditi Veliku piramidu, dom za vječnost). Čini se da su se skupine međusobno natjecale tko će biti popularniji, a imenovanjem skupina možda je nadglednik raspirivao nadmetanje i time poboljšavao učinkovitost.

VJEŠTIČJE OZNAKE: Posebna vrsta grafita koji štiti od opasnosti naziva se apotropejska magija. U srednjem su vijeku zastrašujuće bile vještice, jer su neposlušne i imale su đavolske moći. Simboli koji štite od njih obično se nalaze u crkvama. Vještičji su tragovi jednostavan geometrijski crtež koji izgleda poput cvijeta, kruga s laticama. Oznake vještica pronađene su i u privatnim kućama. U 17. st. kralj James I. bio je uvjeren da ga vještice proganjaju pa su u dvorcu Knole u drvenariju bili uklesani znakovi za obranu od zla - V i M za zazivanje Djevice Marije, a isprepleteni oblici bili su demonski labirint u kojima su se zla bića trebala izgubiti.

Piše: Narcisa VEKIĆ
Grafiti i kipovi
GRAFITI MAJA: Narod Maja živio je tisućljećima prije nego što su ih španjolski osvajači dokrajčili. Bila je to jedna od najvećih svjetskih civilizacija, čiji su gradovi i hramovi bili arhitektonska remek-djela, a spisi nevjerojatan izvor informacija o tom izgubljenom svijetu. Arheološki važan izvor su i grafiti. U Tikalu su u kamen urezani portreti, plesne figure, životinje, prijestolja, bogovi i svećenici. Jedan grafit (čini se) prikazuje pogubljenje: osoba stoji raširenih ruku, a drugi ga je pogodio strijelom ili probio kopljem. Ima i prikaza procesija, a ništa od toga ne bismo znali da Maje nisu sami “oskvrnuli” svoje spomenike.

PIREJSKI LAV: Pirej je bio luka drevne Atene, koju od 1. ili 2. st. čuva kip lava. Pirejski lav postao je toliko poznat da je luka bila poznata kao Porto Leone - Lavlja luka. Kip, nastao u 4. st. pr. Kr., u 17. su stoljeću Mlečani ukrali i odnijeli u Veneciju. No, kip je krio zagonetku: čudan natpis. U 18. st. švedski diplomat prepoznao je vikinške rune. Skandinavci su napisali dugačak natpis u obliku zmaja. Rune je teško čitati, ali jedan od prijevoda glasi: Srušili su ga na vrhuncu snage. No u luci ljudi urezuju rune na moru u znak sjećanja na Horsija, dobrog ratnika.
Možda ste propustili...

PROŠLOST U SADAŠNJOSTI: TASKO S RAZLOGOM I POKRIĆEM

Ironija kao feministički pogled

VELEPOSLANIKOV IZBOR

Kopanje po mraku

Najčitanije iz rubrike