Kultura
SJAJNA CARMEN U OSJEČKOM HNK-U

Marija Joković: Doći ću u Osijek pjevati kad god me pozovu
Objavljeno 23. siječnja, 2019.
U pet izvođenja osječka je publika imala priliku poslušati europsku primadonu u naslovnoj ulozi opere G. Bizeta Carmen

Premijerna publika u svim kazalištima, pa i u osječkom HNK-u, ima priliku poslušati željenu operu u najboljoj mogućoj, često gostujućoj postavi, no ovaj put dogodio se izuzetak. Sjajni korejski bračni par doista je zadivio osječku publiku na premijeri. Poštujući ostale glavne uloge pravo iznenađenje bio je nastup srpske mezzosopranistice Marije Joković koja je, kako je bilo i planirano, otpjevala pet izvedbi nakon premijerne i nekoliko nakon nje.



Slučajan susret

- Ja sam studirala u Beču prije 10 godina. Stjecajem okolnosti otišla sam u jedan od ureda za izdavanje dokumenata i naišla na maestra Filipa Pavišića. Tada nisam znala tko je on, a ni da je iz Hrvatske, nisam znala što radi, a budući da sam vidjela da se ne snalazi, ja sam mu na srpskom jeziku rekla u kojem je smjeru izlaz. To je bio naš prvi kontakt. Naš drugi susret bio je na masterclassu sir Simona Rattlea, jednog od najpoznatijih svjetskih dirigenata. Držao je masterclass dirigentima na Sveučilištu u Beču. Ja sam pjevala Brangenu iz Tristana i Izolde. Kako nisam bila u središtu, pjevala sam iz prikrajka, a svi su se okretali da vide odakle dolazi taj glas, jer tu su bili veliki pjevači, uglavnom wagnerijanci, a ja sam odskakala svojom mladošću. Na pauzi mi je prišao maestro Pavišić. Nije vjerovao da sam ja upravo ona osoba koju je slučajno ranije upoznao. Oduševio se mojim pjevanjem, pa smo se tu malo bolje upoznali i dogovorili da ćemo kad-tad surađivati. Bilo je više dogovora, ali se nije poklopilo da budemo slobodni u istom trenutku za suradnju. No, poslije 10 godina ipak smo se našli i dogovorili te potpisali ugovor da otpjevam pet izvedbi nakon premijere. Drago mi je što je što sam se upravo s Carmen predstavila osječkoj publici, rekla je Marija.


Prošloga ljeta Marija Joković debitirala je s ulogom Cermen na festivalu u Herceg Novom - Operoza Montenegro Music Festival. Imala je već više ponuda, ali joj ostali angažmani nisu dopuštali da pripremi Carmen.


U Osijeku je boravila od listopada do kraja studenoga, pripremila s osječkim ansamblom i njemačko-južnoafričkim redateljem i pet puta otpjevala.


- Vrlo rado opet ću doći u Osijek. Ovdje se osjećam kao kod kuće. Pjevat ću i Carmen, ako me pozovu, ali i nešto drugo, što bude potrebno. Ja sam slobodna umjetnica i tako mi je najbolje. Imam malenog sina Victora i supruga Vitu Cristofaroa koji je kao dirigent stalno zaposlen, pa mi ovaj način najbolje odgovara. Imala sam divan odnos sa svima, od dirigenta, redatelja, solista, zbora, orkestra i ostalih koji svaki na svoj način sudjeluju u predstavi. Imali smo istu viziju o Carmen. Htjeli smo da ta žena ima sposobnost privlačenja, da žene žele biti kao ona, a da je muškarci žele. No duboko u sebi ona je i dalje krhka, ima svoje trenutke kada nije samo femme fatale. Željeli smo prikazati sve nijanse. No, to je zapravo klasično uprizorenje. Zamišljena je malo realnije, tako da se svaka žena može prepoznati u njoj. Da bude malo pristupačnija i realnija. Ona je i prijateljica, i ljubavnica, i žena koja lomi srca, ali prije svega slobodna, rekla je Marija Joković.


Prema riječima ove vrhunske mezzosopranistice ona uglavnom pjeva diljem Europe, ali i drugdje, u mnogim velikim kazalištima gdje je sasvim normalna stvar da se pjeva prema ugovoru one izvedbe koje su dogovorene, tako da ju nije iznenadila, a niti je očekivala, da će pjevati na premijeri.
Od Italije do Koreje

Surađivala je s dirigentima kao što su sir Simon Rattle, Paul McCreesh, Dimitri Jurowski... Ostvarila je čitav niz nastupa sa značajnim orkestrima u Belgiji, Italiji, Njemačkoj, Austriji i Južnoj Koreji. Rossinijeva opera Semiramide, u kojoj je bila solist snimljena je za "Naxos Records”. Sudjelovala je na različitim glazbenim ljetnim festivalima: na Festivalu Rossini u Wildbaduu. Pjevala je naslovnu ulogu u operi "Snježna kraljica" u zamku Esterházy, u Eisenstadtu - Željeznom (Austrija, Gradište), pod pokroviteljstvom Ane Netrebko. Na 3. i 4. Festivalu klasične glazbe u Lehu (Austrija) pojavila se kao Amor (Orfeo ed Euridice - Gluck), i kao solistica Hendelovog Mesije i Mozartovog Requiema. Na muzičkom festivalu u Sciaccai (Sicilija) pjevala je solo alt u Pergolesijevom djelu Stabat Mater. U teatru bečkog dvorca Schönbrunn ostvarila je niz značajnih uloga, među kojima su: Orfej (Orfeo ed Euridice - J. Haydn), Lola i Mamma Lucia ("Cavalleria Rusticana" - P. Mascagni). Sa simfonijskim orkestrom RTS-a pjevala je kao solistica u Bachovoj h-mol misi, Hendelovom Mesiji i na Novogodišnjem koncertu 2018. u Sava Centru. Pobjednica je internacionalnog opernog natjecanja Kamerne opere dvorca Rheinsberg.

Na turnejama u Južnoj Koreji 2009. i 2010. nastupala je kao solistica Bečke državne opere izvodeći poznate mezzosopranske arije. Studirala je solopjevanje na akademiji u Beogradu, u klasi Ljudmile Gross-Popović, a usavršavala se na poslijediplomskim i magistarskim studijima na Sveučilištu za glazbu i scenske umjetnosti u Beču, u klasi prof. Gabriele Lechner. Paralelno je studirala talijanski jezik i književnost na Filozofskom fakultetu u Beogradu. Prvi operni repertoar počela je graditi kao članica Opernog studija u Narodnom pozorištu u Beogradu.
Darko Kovačević
BROJNE MOZARTOVE OPERE
Mezzosopranistica Marija Joković već godinama intezivno nastupa na kazališnim i koncertnim scenama diljem Europe. Počela je pjevačku karijeru kao stalni član flamanske opere u Antwerpenu i Gentu, u Belgiji, a zatim širila svoj repertoar redovno gostujući u kazalištu u Innsbrucku, Beču, Heidelbergu, Freiburgu, Oldenburgu i Luksemburgu. Ostvarila je niz značajnih uloga pevajući mezzsopranske uloge, a neke od najznačajnijih su: Dorabella (Cosi fan tutte - Mozart), Cherubino (Le nozze di Figaro - Mozart), Idamante (Idomeneo-Mozart), Adina (Adina - Rossini), Fenena (Nabucco - Verdi), Hänsel (Hänsel und Gretel), Nansy (Albert Herring - Britten), Waltraute, Brangäne i Treća dama.
VAŽNO MI JE DA UŽIVAM
Najvažnije mi je da uživam u izvedbi, ali i pripremi predstave. Da se dobro osjećam i uspijem ostvariti ono što smo radili tijekom proba. Želim uživati u svakom trenutku koji mi je dala glazba, odnosno kazalište. Mislim da najznačajnije uloge u životu još nisam otpjevala, jer mi je glas još u usponu. Ima predstava koje priželjkujem i nije ih malo. Ja sam lirski mezzosopran i to nešto viši, pa nije bilo neobično da otpjevam ponekad i neku sopransku ariju. Bez problema otpjevala sam vilinsku kraljicu koja zahtijeva sopranske visine. Ja sam to bez problema otpjevala. Možda i tu svoju mogućnost nekada iskoristim. No za sada uživam u vodećim mezzosopranskim ulogama.
masterclass
KOD SIR SIMONA RATTLEA
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike