Autoglas
TVRTKA CESTING

Održavatelj prohodnosti prometnica u tri županije
Objavljeno 19. siječnja, 2019.
Kao stožernu snagu imaju 67 kamiona s posipačima soli i plugovima za čišćenje snijega. Jedno vozilo održava 35 km ceste

Tvrtka Cesting je trgovačko društvo koje izvodi radove redovitog održavanja javnih cesta, pa se i u zimskom razdoblju brine o osiguravanju uvjeta za prometovanje u Osječko-baranjskoj, Vukovarsko-srijemskoj i Virovitičko-podravskoj županiji, odnosno području Orahovice. U održavanju ukupno 2332 kilometra državnih, županijskih i lokalnih cesta na raspolaganju, kao stožernu snagu, imaju 67 teretnih vozila - kamiona opremljenih silosnim posipačima soli i snježnim plugovima. To znači da jedno vozilo održava 35 kilometara ceste.

Ravnomjernost
Potom je tu podrška 11 strojeva za utovar posipala, dva grejdera, osam posipača kapaciteta do 1 tone, jedna snježna freza te odbacivač snijega.

- Ova je mehanizacija ravnomjerno raspodijeljena po županijama i po cestama prema razinama prednosti, tako da i u situaciji snježnih padalina, te kada se ocjeni da treba preventivno djelovati, istovremeno djelujemo u svim županijama i na cestama svih razina prioriteta - naglasit će Nikola Ercegovac, pomoćnik direktora Cestinga i šef Operativnog stožera zimske službe. Podsjeća na četiri stupnja pripravnosti - prvi se uvodi kada nastupe zimski uvjeti i tada se organizira stalno dežurstvo. Drugi stupanj je kada temperatura zraka oscilira oko 0 °C, kada počinje padati snijeg, te kada se predviđa dulje trajanje padanja i tada se izvode radovi na sprečavanju poledice i čišćenju snijega. Treći je za predviđanja jačeg i duljeg padanja snijega, tada se obavljaju radovi na posipavanju i čišćenju snijega uz aktiviranje sve raspoložive mehanizacija i radnika. Četvrti stupanj se proglašava kada sve ovo nije dovoljno za savladavanje nepogode, tada se u pravilu cesta zatvara. Osim mehanizacije, u osiguravanju prohodnosti prometnica koriste se posipala - sol i kameni agregat. Naš će sugovornik podsjetiti kako je za zimu 2018./19. predviđeno 9656 tona soli.

Kalcijev klorid
- Ovdje govorimo o dvije vrste soli, skladišnoj i silosnoj. U našem dvorištu imamo skladišnih kapaciteta za 5000 tona soli, a u Batini, Valpovu, Tovarniku i Orahovici imamo četiri silosa kapaciteta 150 t. Tu sol posipamo u vremenskim uvjetima temperature do -5 °C jer pod tim uvjetima djeluje, kao i uz uvjet od bar 200 vozila u sat vremena. Kod još nižih temperatura prometnice posipamo kalcijevim kloridom. Na prometnicama u brdskim dijelovima županija kolnik posipamo kamenim agregatom - kazuje Ercegovac. Do ovog trenutka Cesting je intervenirao posipanjem 3500 t soli.

Dario Kuštro
IPAK NIŠTA BEZ ISKUSNIH DJELATNIKA
Naravno da Nikola Ercegovac u nastojanjima za osiguravanjem prohodnosti slavonskih prometnica u zimskim (ne)uvjetima neće zaboraviti istaknuti “svoje ljude” - djelatnike Cestinga. “Iskusni su to igrači, koji odlično poznaju teren na kojemu rade. Odnosno, svake zime vozači su sa svojim kamionima na istoj dionici, nema tu rotacije, jer oni najbolje poznaju specifičnosti prometnica i općenito kraja u kojemu djeluju”, kazuje njihov šef. Naravno da u takvim situacijama pokazuju i svoju ljudskost - spremni su pomoći kada netko treba pomoć na cesti.
Neopravdani pritisci javnosti

Nećemo pogriješiti ako ustvrdimo da se zimsko održavanje cesta često radi pod neracionalnim i neopravdanim pritiscima javnosti koja nerijetko ima nisku toleranciju prema vremenu potrebnom da se u zimskim uvjetima očiste ceste. Prometne nesreće u zimskim uvjetima uglavnom se povezuju s “neočišćenim cestama”, a ne s neprikladnom pripremom vozača (izostanak zimske opreme), i prilagođenom vožnjom na cesti. Poduzeća koja izvode radove zimskog održavanja javnih cesta, a među njima je i osječki Cesting, stoga se neprestano zalažu za promjene percepcije u javnosti, ali i edukaciju i poticanje vozača na promjenu ponašanja. Jer dovoljne su im vremenske nepogode na koje ne mogu utjecati.

Dario Kuštro