TvObzor
MILJENICA NOVI FILM GRČKOG REDATELJA YORGOSA LANTHIMOSA

Tragikomična priča o kraljevskim intrigama, strasti, zavisti i izdaji
Objavljeno 18. siječnja, 2019.
Film, koji se u hrvatskim kinima počinje prikazivati 31. siječnja, svoju je premijeru imao na filmskom festivalu u Veneciji gdje je osvojio dvije nagrade Grand Prix žirija za najbolje ostvarenje, te Olivia Colman za najbolju glumicu
Nikola KUČAR

Radnja filma Miljenica temelji se na povijesnim činjenicama iz svijeta kraljice Anne (Olivia Colman), posljednje (i povijesno najignoriranije) pripadnice dinastije Stuart na britanskom prijestolju. Iako je bila oboljela od gihta, sramežljiva i ignorirana, bila je na tronu kada je Velika Britanija postala svjetska sila. Kroz zamršene odnose Anne i dvije lukave žene s vlastitim ciljevima – njezine dugogodišnje prijateljice i političke savjetnice Lady Sarah (Rachel Weisz) i Sarine siromašne rođakinje koja postaje kraljičina sobarica, Abigail (Emma Stone), film zaranja u vrtlog manipulacija i emocija koje definiraju izraz ‘‘dvorske intrige‘‘.


Film Miljenica prvi je povijesni film redatelja Yorgosa Lanthimosa. To je mračna, ali duhovita priča o trima vrlo autoritativnim ženama koje manipuliraju koristeći ljubav, naklonost i moć, što je zapravo i vrlo suvremena tematika. Film ima svoj vlastiti mali svemir, a Lanthimos se poigrava vanjskim događajima kako bi motivirao unutarnje živote i osobnu politiku svojih likova. I na stranu špekulacije, nitko doista ne zna što se događalo iza vrata kraljice Anne, a kamoli u njezinu krevetu. Radnja filma Miljenica odvija se u vrlo izoliranu svijetu, većinom unutar zidova kraljevske palače koji je odvojen od stvarnosti vanjskog svijeta.

Komična tragedija

Iako se film čini kao farsa s globalnim posljedicama, scenarist Tony McNamara, koji je blisko surađivao s Lanthimosom na prilagodbi originalnog scenarija Deborah Davis, zaključuje da je to u konačnici ljubavna priča. "Priča govori o tome kako je ljubav komplicirana i kako to čovjeka može izopačiti i deformirati", kaže on. "Nazvali smo to komičnom tragedijom. Riječ je o ljudima koji se vole, ali postoji toliko drugih aspekata njihove ličnosti i onoga što žele u životu, što im smeta da se nastave voljeti."


Lanthimosa su zanimali psihodinamika i međusobni odnosi tijekom misteriozne vladavine kraljice Anne. On kaže: "Zanimala su me ova tri lika, njihova moć, njihovi krhki odnosi i kako ponašanje tako malo ljudi može promijeniti tijek rata i sudbinu zemlje. Za mene je to i ljubavna priča koja može biti prilično komična i dramatična i mračna."


Kraljica Anne možda je najmanje poznata vladarica Engleske, ne samo zato što iza sebe nije ostavila nijednog nasljednika koji bi pričao o njoj, unatoč nevjerojatnih 17 trudnoća. (Zapravo, da je Anne imala nasljednika, možda ne bi bilo Sjedinjenih Država kao takvih jer George III vjerojatno nikad ne bi bio kralj.) Na prijestolje je došla na početku 18. stoljeća, zato što nije bilo drugog protestantskog nasljednika dinastije Stuart, i preuzela ulogu kraljice baš kada je Engleska bila na rubu plimnog vala promjena. Anne je nadgledala rat s Francuskom, koji se smatra prvim svjetskim ratom modernog vremena, i ujedinjenje Engleske sa Škotskom, kako bi se stvorilo Kraljevstvo Velike Britanije. Također se suočila sa šokantnom novom epohom razuzdane nacionalne podjele i borbom vigovaca i torijevaca za utjecaj tijekom rađanja mladog dvopartijskog političkog sustava.


U svijetu brzorastućih osobnih i političkih ciljeva, Anne nije bila najbolji izbor za kraljicu i vladaricu. Bila je lošeg zdravlja, smjerna, sve samo ne glamurozna, s brojnim bolestima kože i zglobova te ograničenog obrazovanja, zbog čega se smatralo da je vrlo podložna manipulacijama.
Moćan ženski trijumvirat

Zbog svega toga Anne je bila okružena mnoštvom ljudi koji su se borili za njezino povjerenje ili srce kako bi dobili moć i utjecaj. Dvije žene koje su se uspjele probiti duboko u Annino unutarnje svetište, stvorile su moćni ženski trijumvirat neuobičajen za bilo koje razdoblje.


Prva je bila Lady Sarah Churchill, legendarna oštra i zavodljiva vojvotkinja od Marlborougha, Annina najbolja prijateljica još od djetinjstva koja je, kada je Anne zauzela tron, postala njezina politička savjetnica i, ako je vjerovati glasinama koje su stoljećima kružile, njezina ljubavnica. Druga je bila Abigail Masham, Sarina rođakinja koja je zbog obiteljskog bankrota postala siromašna, a kraljevskom kućanstvu se pridružila kao skromna sobarica. No Abigail će krenuti u epsku, strastvenu bitku sa Sarah kako bi postala kraljičina nova miljenica. Gurala je Anne u suprotnom političkom smjeru u koji ju je vukla Lady Sarah.


To je povijesni prikaz, no kostur priče oživio je tek u scenariju Deborah Davis, koji su producentica Ceci Dempsey i njezina kompanija Scarlet Films razvijali dva desetljeća. Davis se fokusirala na ovaj ženski trokut i naklonost koju je kraljica isprva osjećala prema Sarah, a kasnije i prema Abigail. Kako bi istražila taj trokut, Davis je pročitala brojna pisma između Sarah i Anne i Abigail i Harleyja. O Sarah je saznala mnogo na osnovu njezinih memoara, no o Abigail je bilo malo podataka, i to uglavnom od Sarah. Davis kaže: "Željela sam da publika otkrije razdoblje engleske povijesti u 18. stoljeću gdje su žene imale vlast i utjecale na događaje na britanskoj političkoj i europskoj pozornici."

Redatelj kojega kritičari obožavaju

Godine 2009. Ed Guiney, Andrew Lowe i Lee Magiday iz Element Picturesa priključili su se projektu i zajedno s Dempsey upoznali Yorgosa Lanthimosa, grčkog redatelja koji se proslavio svojim filmom nominiranim za Oskara, Očnjak.


Producent Ed Guiney kaže da je znao da će Yorgos britansku povijesnu dramu oblikovati u nešto neponovljivo.


Lanthimosu se svidjela ideja o filmu s tri ženske protagonistice, što je u to vrijeme (2010.) bila rijetkost. Uslijedila je produkcija Lanthimosova prvog filma na engleskom jeziku, Jastog, koji su producirali Dempsey, Guiney i Magiday, a u njemu glume Colin Farrell i Rachel Weisz. Film je osvojio nagradu žirija na Filmskom festivalu u Cannesu 2015. Godinu poslije su se Guiney i Lowe iz Element Picturesa ponovo udružili s Lanthimosom na njegovu drugom filmu na engleskom jeziku, Ubojstvo svetog jelena, koji je osvojio nagradu za najbolji scenarij na Filmskom festivalu u Cannesu 2017. godine.


Cijelo to vrijeme tim je tražio odgovarajućeg scenaristu za film Miljenica i odlučili su se za australskog dramatičara i scenarista, Tonyja McNamaru, koji je bio savršen partner Yorgosu jer može komprimirati različite vrste emocionalnih kontradikcija u jedan ritam.

Film je svoju premijeru imao na filmskom festivalu u Veneciji gdje je osvojio dvije nagrade Grand Prix žirija za najbolje ostvarenje, te Olivia Colman za najbolju glumicu. Američki filmski institut izabrao je film među deset najboljih ostvarenja 2018. godine, a bio je nominiran za pet Zlatnih globusa, uključujući i nominaciju za najbolji film, dok je Colman iznova osvojila nagradu za najbolju glumicu u kategoriji komedije ili mjuzikla. Miljenica je također nominirana za 12 BAFTA-i, nagrade Britanska akademija filmske i televizijske umjetnosti. Novi film Yorgosa Lanthimosa u hrvatskim kinima počet će se prikazivati 31. siječnja.


Nikola Kučar
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike