Novosti
UVJETI RADA U PREDŠKOLSKOM ODGOJU I OBRAZOVANJU

Velike regionalne razlike u pravima zaposlenih u vrtićima te standardu
Objavljeno 17. prosinca, 2018.

Na račun nepostojanja analize o položaju radnika u sustavu predškolskog odgoja te činjenice da uvjeti rada i mogućnosti ostvarivanja prava radnika u ovome sektoru gotovo u potpunosti ovise o jedinicama lokalne samouprave, godinama je nemoguće steći pravi uvid u probleme koji muče odgojitelje u hrvatskim jaslicima i vrtićima. Kao i pristupiti izradi strategije koja bi ih izjednačila u pravima i obvezama.


No, to bi se uskoro moglo promijeniti. Naime, prošloga je tjedna predstavljen projekt "Unapređenje kvalitete socijalnog dijaloga kroz razvoj administrativnih i stručnih kapaciteta", kojeg provodi Sindikat obrazovanja, medija i kulture Hrvatske (SOMK), u partnerstvu s Bazom za radničku inicijativu i demokratizaciju (BRID), a financira EU iz Europskog socijalnog fonda. U fokusu projekta je istraživanje uvjeta rada u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju koje će SOMK i BRID provesti u suradnji sa socijalnim partnerima na reprezentativnom uzorku predškolskih ustanova u Hrvatskoj.


"Cilj istraživanja je dobiti uvid u stanje i potrebe u sektoru te potaknuti razvoj i primjenu učinkovitih i na dokazima utemeljenih intervencija u sustav. Također, namjera nam je unaprijediti socijalni dijalog kako bi rad u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju postao dostojanstven rad po mjeri čovjeka i time se otvorio prostor za ekspanziju broja zaposlenih, koji je potreban da sva djeca vrtićke dobi mogu realizirati svoje pravo na kvalitetan rani i predškolski odgoj i obrazovanje", poručili su iz SOMK-a i BRID-a istaknuvši kako je sustav ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja u Hrvatskoj uređen relativno dobrim zakonodavnim okvirom, no postoje problemi vezani uz uvjete rada i materijalna prava zaposlenih.


"Decentraliziranost sustava u kombinaciji s razlikama u financijskim mogućnostima jedinica lokalne samouprave dovodi do velikih regionalnih razlika po pitanju ostvarivanja standarda propisanih državnim pedagoškim standardom, ali i po pitanju prava zaposlenih u sustavu koji su pod velikim fizičkim i psihičkim opterećenjem. Svi se slažemo da je ulaganje u odgoj i obrazovanje jedno od ključnih prioriteta za razvoj našeg društva, no bez ulaganja u one koji posredno ili neposredno rade s našom djecom, u odgojitelje i odgojiteljice, stručne suradnike i suradnice, pomoćno osoblje u vrtićima, teško je dostići ciljeve koje smo si kao društvo zajedno postavili“, kaže Božica Žilić, predsjednica SOMK-a
Ana Vračar, članica BRID-a, naglašava kako većina sindikata u Hrvatskoj danas nema razvijene istraživačke kapacitete koji bi im omogućili zagovaranje radničkih prava u javnosti, kao što je to praksa u Europi i svijetu. I.Solar
STANJE I POTREBE
Ukupna vrijednost projekta "Unapređenje kvalitete socijalnog dijaloga kroz razvoj i jačanje administrativnih i stručnih kapaciteta", iznosi 1.030.734,55 kuna. "Namjera nam je dobiti uvid u stanje i potrebe u sektoru te potaknuti razvoj i primjenu učinkovitih i na dokazima utemeljenih intervencija u sustav. Rezultati istraživanja mogu biti od velike koristi mnogim institucijama i organizacijama poput Ministarstva znanosti i obrazovanja, UNICEF-a i drugih koje su nadležne za sustav, odnosno provode programe za unaprjeđenje kvalitete odgoja i obrazovanja”, zaključuje Iva Ivšić, stručna suradnica na projektu.