Novosti
ŠEST UDRUGA UPOZORAVA I PITA MINISTRA:

Hoće li nakon 13 godina rada savjetovališta za potrošače biti ukinuta?
Objavljeno 13. prosinca, 2018.

Hrvatska nakon 13 godina njihova rada ostaje bez savjetovališta za potrošače. U otvorenom pismu upozorilo je na to šest udruga pri kojima ta savjetovališta djeluju. U njemu se navodi da 31. prosinca 2018. istječe ugovor o financiranju projekta "Savjetovanje potrošača", a u objavljenom nacrtu uputa za prijavitelje na javni natječaj za dodjelu financijske podrške projektima udruga koje djeluju u području zaštite prava potrošača u 2019. godini više nije predviđen natječaj za savjetovališta za potrošače.

Stoga su ministru gospodarstva Darku Horvatu i saborskim zastupnicima udruge poslale otvoreno pismo s nizom pitanja i podataka koji opravdavaju njihov rad, a potpisale su ga predsjednica udruge Potrošački forum Osijek Mira Brumerček-Lukačević te pravna i financijska savjetnica u Savjetovalištu za potrošače u Osijeku Dunja Mak i Tihana Režić.

"Iako nismo dobili nikakvu službenu odluku, sve upućuje na to da Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta više neće financirati rad savjetovališta. E-savjetovanje završava 18. prosinca i, budemo li čekali službenu odluku, bit će prekasno za reakciju", ističu potpisnice pisma.

Navode kako su udruge pri kojima djeluju savjetovališta za potrošače stalno zatrpane poslom - pozivima, mailovima i dolascima građana u potrazi za zaštitom potrošačkih prava, koja su često narušena. "Radimo svakodnevno u punom radnom vremenu, svako savjetovalište potrošačima vraća ili zaštiti na mjesečnoj bazi na desetke tisuća kuna i jedino su mjesto koje individualno rješava sporove potrošača s trgovcima te ih štiti od kršenja njihovih prava", navode Brumerček-Lukačević, Mak i Režić.

Ocjenjuju da su savjetovališta prerasla puki projekt i postala svojevrsna institucija u zaštiti potrošačkih prava, da su njihove udruge posve neovisne o trgovcima i politici, a da su im jedini način financiranja sredstva resornog ministarstva i jedinica lokalne samouprave. "Ministarstvo provodi nadzor, koji uvijek rezultira pozitivnom ocjenom", ističu. "Potpuno je oprečno što je od 1. srpnja 2018. broj savjetovališta sa četiri povećan na šest, a sada je izgledno da više neće biti ni jednoga, čime će se građane potpuno lišiti ove vrste besplatne pravne pomoći, unatoč činjenici da su savjetovališta zatrpana pritužbama i molbama za pomoć. Potrošač je slabija ekonomska strana na tržištu i bez savjetovališta je potpuno nezaštićen u odnosu prema trgovcu - u svom individualnom sporu oko kojega nigdje drugdje ne može dobiti efikasnu, zakonski utemeljenu i besplatnu pomoć", ističu predstavnice udruga u pismu. Svjesne su, kažu, da informiranje potrošača dodatnim kampanjama i projektima civilnog sektora treba postojati, no drže da to treba biti nadgradnja postojećim savjetovalištima kao mjestima gdje je konkretna pomoć dostupna svakodnevno i individualizirano. "A ne da se savjetovališta ukinu i da se 13 godina rada, uloženih milijuna u ovaj oblik zaštite potrošača, edukacije savjetnika i dragocjenog iskustva baci u vjetar i građane liši jednog takvog mjesta, koje im je rezultatima svog rada naočigled pokazivalo da zakon nije tek mrtvo slovo na papiru i da se može izboriti za svoja prava", stoji u pismu šest udruga za zaštitu potrošačkih prava građana iz Zagreba, Splita, Osijeka, Varaždina, Pule i Duge Rese. Pismo su nazvale "Hvala što postojite" podsjećajući na česte riječi potrošača čija su prava, ali i novac, ta savjetovališta zaštitila.

Suzana Župan
Svako savjetovalište potrošačima vraća ili zaštiti na mjesečnoj bazi na desetke tisuća kuna, stoji u pismu
250.000 UPITA
Šest udruga u pismu je ministra pitalo postoji li jasna vizija i održiva strategija o zaštiti prava potrošača. Ističe se da su ova savjetovališta osnovana odlukom Vlade 2005. i da su do danas riješila gotovo 250 tisuća upita građana.
Najčitanije iz rubrike