Kultura
SLADETIĆ I ŠABIĆ IZLAŽU U VINKOVCIMA

Radovi koji se smiju dirati
Objavljeno 6. prosinca, 2018.
Mjesec dana traju izložbe u Galeriji likovnih umjetnosti “Slavko Kopač”

Ana Sladetić Čisto i krivo te Vremenska kapsula Mirana Šabića - dvije su izložbe koje se u Galeriji likovnih umjetnosti "Slavko Kopač" Vinkovci mogu pogledati sljedećih mjesec dana, a ostvarene su u suradnji s Gradskim muzejom Vinkovci i Franjevačkim muzejom i galerijom Široki Brijeg.

- Ovaj rad i tehnika njegove izvedbe problematiziraju čistoću te artikuliraju pitanje o prisutnosti. Potvrđuje se premisa kako se bez topline živog tijela slika ne će otvoriti, odnosno kuća ili nered se ne će pospremiti. Prisutnost je važan faktor doživljaja i iskustva. Prisutnošću ljudskog dodira, umjetnički rad mijenja predodžbu o svojoj čistoći, jer se rijetki umjetnički radovi, specifično djela na papiru, smiju dirati. Dodirom promatrač odabire dio koji želi vidjeti. Valja biti vješt pred radom, jer nakon nekog vremena transparetni sloj se ponovno vraća u crnu boju i slika se ponovno zatvara pred promatračem - o svom radu kaže autorica Ana Sladetić, rođena 1985. u Vukovaru.

Povjesničarka umjetnosti Sanda Stanačev Bajzek ističe da umjetnica istražuje kako dodir utječe na interakciju promatrača i umjetničkog djela, te način prikrivanja rada i potrebu otkrivanja i istraživanja nečeg novog.

- Preko originalnog akvarela intervenira termokromatskom bojom koja dodirom otkriva donji sloj – akvarel koji prezentira neuredne i nečiste prostore... važna je ženska komponenta, odnosno prisutnost ženskog lika na popularnim zidnjacima i plakatima koji propagiraju čistoću i čišćenje kao žensku djelatnost i njegovu odsutnost u Aninim akvarelima, koja je tako u suprotnosti s uvriježenim stereotipima - dodaje Stanačev Bajzek.

U istom je prostoru otvorena i izložba Mirana Šabića (1986., Brežice), koji motivaciju pronalazi, ističe, u strasti prema biologiji i prirodoslovnim muzejima. Opčinjen je muzeološkim prezentacijama biljnih i životinjskih primjeraka tipičnih za prirodoslovne muzeje s kraja 19. st. Pomno istražujući prezentaciju i proučavajući izloške u prirodoslovnim muzejima, pristupa obradi i konzervaciji predmeta, a time i sjećanja, u ulozi kustosa istraživača. Prikupljeni predmeti odabrani su prema važnosti i memorijskom potencijalu. Potom su klasificirani, katalogizirani, podijeljeni u cjeline u kojima su predmeti povezani uz sjećanja na određeni trenutak, razdoblje, iskustvo ili hobi.

- Dosljedno provodeći sve etape muzeološke obrade predmeta, Šabić u maniri braće Bauer izrađuje i prezentacijske table u akvarelu. (...) Šabić slika akvarele i naziva ih tablama (Tab 1, Tab 2 itd.) - s klasificiranim predmetima koje naziva figurama (Fig 1, Fig 2 itd.), zajedno s njihovim mogućim sastavnim dijelovima. Tako na tabli koja prikazuje lego kocke umjetnik razvrstava pojedine elemente lego struktura, dijeli ih u stupce i razlaže na njihove sastavne dijelove - zapisala je Kristina Bonjeković Stojković u predgovoru kataloga ove izložbe otvorene u MSU. N.Vek.
Najčitanije iz rubrike