Osijek
SAVJETOVALIŠTE UDRUŽENJA STANARA GRADA OSIJEKA

U Hrvatskoj 90 % stambenih zgrada ima nekakav problem
Objavljeno 3. prosinca, 2018.
Osječko Udruženje savjetuje suvlasnike po cijeloj Hrvatskoj - kaže Auguštin

Udruženje stanara grada Osijeka na raspolaganju je građanima svake srijede od 17 do 19 sati, i to već 25 godina, koliko se Savjetovalište u sklopu udruge trudi pomoći suvlasnicima stambenih zgrada da nađu zajednički jezik i izbjegnu sudske sporove. A od kada je Udruženje svoj rad preko internetske stranice i komunikacije elektronskom poštom učinilo dostupnim na višoj razini, bilježi sve veći broj savjetovanja suvlasnika iz cijele Hrvatske. Pomoć i pravno utočište u svezi s problematikom stanovanja tako u Savjetovalištu osječkog Udruženja traže suvlasnici iz svih slavonskih gradova, ali i Dubrovčani, Splićani, Čakovčani, pa i Zagrepčani. Razlog - u moru udruga u Hrvatskoj se malo tko bavi ovom specifičnom problematikom.

- U posljednje nam se vrijeme javljaju ljudi iz Pule, Našica, Dubrovnika, Zagreba, Čakovca, Donjeg Miholjca, Splita i puno drugih gradova. Osjeća se nedostatak pomoći u sektoru stanovanja. Pitamo sve njih zašto pomoć traže baš od nas kao osječkog savjetovališta, a oni odgovaraju da se u svojim sredinama nemaju komu obratiti za pomoć. No valja napomenuti kako smo mi prije svega Savjetovalište za naše članove, koji plaćaju članarinu 40 kuna godišnje i tako održavaju Udruženje na životu. Međutim, nikoga ne odbijamo, pomažemo svima i to savjetima koji se ne mogu pronaći vjerojatno nigdje drugdje jer je problematika stanovanja regulirana nizom propisa u kojima se nije lako snaći. Nadamo se samo da će nas u tom kontekstu prepoznati lokalna zajednica kao uistinu društveno odgovornu udrugu koja puno toga pruža građanima - kaže Vlasta Auguštin, predsjednica Udruženja stanara Osijek. Dodaje kako su, neovisno o sredini iz koje dolaze, problemi suvlasnika slični. Svagdje se kao najveći problem navode poremećeni odnosi u zgradi između suvlasnika, ali i između suvlasnika i predstavnika suvlasnika, na čiji se rad u svim sredinama samo nižu pritužbe.

- Osnovni je problem što većina suvlasnika još uvijek misli kako je predstavnik suvlasnika tu samo za plaćanje računa za zgradu i da se brine oko popravaka. To nije točno. Uloga je predstavnika suvlasnika danas jako važna, on ispunjava niz zajedničkih obveza suvlasnika, među kojima je najvažnija da nađe zajednički jezik sa stanarima. Bez toga zgrada ne može funkcionirati kako treba. No tu je i posve drukčiji problem, činjenica da je većina predstavnika stanara nezaintresirana za svoju ulogu - misle da dobro rade svoj posao, a u 90 posto zgrada u Hrvatskoj situacija ne ‘štima‘. Stanari nam iznose svoje probleme sa suvlasnicima i govore kako ne mogu pronaći zajednički jezik sa svojim predstavnikom. Jedan od najčešćih konkretnih problema s tim u vezi je činjenica da predstavnik suvlasnika ima ovlasti i dužan je trošiti novac iz pričuve svih stanara. I svaki stanar, bilo da pripada u onu skupinu od 51 i više posto koja je pristala da se zajednički novac za nešto potroši ili ne, mora biti obaviješten kako je neka investicija učinjena, da je zajednički novac potrošen na nešto, uz jasan izvještaj na što točno. Predstavnici najčešće skupe potpise 51 posto suvlasnika, druge i ne pitaju, zalijepe na oglasnu ploču papirić na kojemu piše da će se u zgradi, primjerice, ugrađivati nova zvona ili postavljati videonadzor i misle da su time svoj dio posla obavili. Svi moraju biti informirani i sve ih se treba pitati, o takvim stvarima održati sastanak, ljudima treba objasniti na što se troši zajednički novac - objašnjava
Auguštin.

Dodaje i kako uz brojne međusobne sličnosti pojedine sredine imaju i samo sebi svojstvene probleme. Uz to, na nacionalnoj razini Udruženje bilježi čitav niz specifičnih situacija suvlasnika. Mnoge od njih čine se nerješivima i generiraju sukobe.

- Prijete tužbama, stvara se loša klima i sporovi na sudu koji su dugotrajno teško rješivi. Mi svojim posredovanjem zapravo izbjegavamo to da razmirice između suvlasnika ili suvlasnika i predstavnika stanara završe na sudu. Vodimo ljude kroz probleme i pomažemo im da izbjegnu sudove. Uvijek ima mjesta za dogovor i za kvalitetno rješavanje problema izvan sudnice. Pristojnim se pristupnom u većini slučajeva može postići da susjed bude manje ‘zločest‘ - kaže Auguštin.

Ivana Solar
Vlasta Auguštin

predsjednica Udruženja stanara Osijek

JEDAN JE SUVLASNIK KANIO TUŽITI DRUGOGA ZBOG AGRESIVNOG MIRISA IZ STANA

- Zabilježili smo slučaj u Puli da suvlasnik želi tužiti drugoga jer se koristi preintenzivnim mirisima koji su toliko agresivni da njegova supruga trudnica ima problema s disanjem. Traže od susjeda da se prestane koristiti tim mirisima jer im ugrožava zdravlje, a on odgovara kako to neće učiniti jer u svome stanu može činiti što hoće. Savjetovali smo im da odu u sanitarnu inspekciju, neka sanitarni inspektor iziđe na teren i ustanovi jesu li ti mirisi uopće toliko jaki i za zdravlje škodljivi. Neka i izda rješenje o zatečenom stanju. Već samo takvim rješenjem može pokušati uvjeriti susjeda da se prestane koristiti mirisima, a ako to ne bude dovoljno, može pokrenuti sudski postupak koji će znatno kraće trajati jer će imati osnovu. U Dubrovniku smo zabilježili problem u zgradi s odvodnjom i plavljenje podruma. Ljudi nisu znali komu da se obrate za rješavanje svoga problema. Njima smo objasnili da postoji mjesto do kojega je zadužena zajednica, a s druge strane mjesto s kojega su zaduženi stanari - kaže Auguštin.
STALNO POVISUJU IZNOS PRIČUVE
- Iz Zagreba nam je stigao problem suvlasnika zgrada od 150 stanova koja ima četiri ulaza i samo jednog predstavnika stanara. Suvlasnici su htjeli za svaki ulaz jednog predstavnika, no upravitelj im to ne dopušta. A to je nedopustivo! Naravno da svaki ulaz može imati svog predstavnika. Oni to nisu znali. I u Čakovcu smo zabilježili nesvakidašnji problem u zgradi velike površine čiji je većinski vlasnik tvrtka s tri vlasnika koja je pokupovala sve stanove u zgradi osim jednoga, čiji nam se vlasnik obratio za pomoć. On im svoj stan ne želi prodati, zadovoljan je lokacijom. Tvrdi da oni više ne znaju kako da ga prisile na prodaju pa stalno rade neke zahvate na zgradi koji povisuju iznos pričuve. Naime, vlasnicima većinskog dijela zgrade pripada više od 51 posto površine zgrade, pa ih ne može nadglasati. Nažalost, u nezahvalnoj je situaciji, ne postoji mehanizam da izbjegne povećanje pričuve - kaže Auguštin.
40

kuna iznosi godišnja članarina u Udruženju stanara Osijek
Možda ste propustili...

ŽUPANIJA POMOGLA U ORGANIZACIJI TERENSKE NASTAVE

Učenici livanjskog kraja u Vukovaru

IZ TRPIMIROVE U HADRIJANOVU

Desno samo kroz križanje

Najčitanije iz rubrike