TvObzor
POPLAVA REMAKEOVA NA FILMSKIM PLATNIMA

Gubitak kreativnosti ili posezanje za isprobanim i isplativim formulama?
Objavljeno 30. studenog, 2018.

Zasigurno mnogi filmoljupci danas nisu, ili jednostavno ne žele biti, svjesni činjenice da je moderni Hollywood uvelike zaražen bolešću koju izazivaju dobro poznati simptomi: nedostatak inspiracije, manjak kreativnosti i, naravno, neizbježna želja za lakom zaradom u strogo kapitalističkom društvu. Riječ je o bolesti na engleskom jeziku zvanoj "remake“, koja u hrvatskom nema pravog ekvivalenta, ali se može shvatiti kao ponovno stvaranje, odnosno ponovno snimanje filma prema zadanoj formuli – na osnovi već poznatog scenarija, karakterizacije likova, pa čak i cjelokupne scenografije. Iako zvuči bezazleno, ova se bolest uvukla u sve pore kinematografije, zbog čega gledatelji često imaju dojam déjà vua, kao da su neku scenu ili zaplet negdje već vidjeli, a vrlo često budu i u pravu. Naime, kod stvaranja remakeova ne biraju se sredstva, pa dok oni neupućeni često znaju i uživati, obožavatelji nekih filmskih klasika, animiranih ili igranih, često imaju dojam da se dira u nešto sveto bez pokrića, da se nepotrebno "bogohuli“ i besramno cilja na najjednostavnije, a opet najsnažnije ljudske osjećaje poput nostalgije i znatiželje.

Politička korektnost
Upravo zbog toga se uspjeh remakea ne može zaustaviti, jer je dijelom čak i zagarantiran, ali je upitna cjelokupna moralnost producentskih kuća, koje bez razmišljanja pristaju financirati takve projekte, naročito ako ostvare suradnju s nekima od navjećih holivudskih zvijezda. Treba naglasiti da se ovdje ne govori o neopasnim, niskobudžetnim parodijama i trećerazrednim obradama, koje očekivano prođu ispod radara cijele javnosti, pa čak nije riječ ni o "rebootovima“, koji se baziraju na poznatom filmskom svijetu, ali su prezentirani na drukčiji način, primjerice s novom fabulom i novim likovima.

Naime, rebootovi zaslužuju drugu dijagnozu, za koju bi bio potreban zaseban tekst, jer u posljednje vrijeme prilično napadno donose dozu "političke korektnosti“, dajući primjerice posljednjim "Istjerivačima duhova“ (2016) cijelu žensku glumačku postavu, isto kao i "Oceanovih 8“ (2018), koji su bazirani na "Oceanovih 11“ (2001) – koji su opet, u začaranom krugu, remake istoimenog, slabijeg prethodnika iz 1960., u kojemu su elegantne pljačkaše glumili legendarni Frank Sinatra, Dean Martin i Sammy Davis Jr. No, u nepreglednom moru reboot projekata posljednjih godina mogu se pronaći i neki zanimljivi, iznimno zabavni primjeri iz svijeta ZF-a, poput nedavnog filma "Jumanji: Dobro došli u džunglu“ (2018), nove i perspektivne "Godzille“ (2014), kao i "Konga: Otok lubanja“ (2017), kojima, uz "Dredda" (2012) i nove projekte franšize Zvjezdanih staza, izrazito pogoduju moderni specijalni efekti. Međutim, ni specijalni efekti nisu uspjeli izvući upitnu kvalitetu "Jurskog svijeta“ (2015) i njegova nastavka iz ove godine, baš kao ni katastrofalnu "Fantastičnu četvorku“ (2015) ili "Mumiju“ s Tomom Cruiseom, koja zasigurno ulazi u uži krug najgorih filmova 2017.

(Ne)vjerna kopija filmskih klasika
Rebootovi tako nisu toliki problem u kontekstu kreativnosti, jer mnogim scenaristima i redateljima nude mogućnost poigravanja već uspostavljenim fikcijskim svijetom, pa često dolazi i do ugodnih fabularnih iznenađenja, koja oduševljavaju zahtjevnu publiku, čime se naravno donose i velike svote novca na kinoblagajnama. Međutim, kod remakea nije takav slučaj jer se često pokušava napraviti, obično neuspješno, vjerna kopija filmskih klasika, kojoj je zapravo primarni cilj - zarada. Samo posljednjih godina se tako mogu izdvojiti iznimno loše kopije, poput epskog spektakla "Ben-Hura“ (1959), koji je 2016. u kraćem i zamornijem obliku dosađivao gledateljima, dok nedavna kopija "Papillona“ (1973) iz 2017. jednostavno nije uspjela ispuniti očekivanja, baš kao ni vestern "Sedmorica veličanstvenih“ (1960), u kojemu je Denzel Washington s novom ekipom 2016. pokušao zamijeniti markatnog Yula Brynnera i legendarne revolveraše.

Također, zabrinjavajući je trend i remakeova "stranih“ filmova za holivudsko tržište, poput švedske uspješnice "Muškarci koji mrze žene“ (2009), koji je već 2011. doživio vrlo dobar remake s Danielom Craigom i odličnom Rooney Marom, dok se uistinu katastrofalnim može nazvati pokušaj Spikea Leeja da "prepravi“ jedan od najboljih modernih južnokorejskih filmova – "Oldboy“ (2003). U tom kontekstu treba podsjetiti i da će dirljiva francuska komedija "Nedodirljivi“ (2011) početkom sljedeće godine dobiti uistinu nepotreban remake, "The Upside“, u kojemu će mrzovoljnog kvadriplegičara glumiti Bryan Cranston, a simpatičnog crnca Kevin Hart.

No, kako ne bi sve ostalo na kritikama i naglašavanju negativnosti, mogu se navesti i neki odlični remakeovi, koji su uspjeli nadomjestiti svoje prethodnike, ponajviše zbog efektnije istaknutih dijelova fabule, bolje karakterizacije i modernijih kinematografskih segmenata, koji su im naposljetku donijeli i brojne nagrade. Prije svega, treba izdvojiti jedan od boljih uradaka braće Coen, "Čovjek zvan hrabrost“ (2010), u kojemu je Jeff Bridges savršeno uskočio u cipele najpoznatijeg holivudskog kauboja, Johna Waynea, a Hailee Steinfeld briljirala je u ulozi tvrdoglave tinejdžerice željne osvete.

Neuvjerljive i prolongirane fabule
S druge strane, mjuzikl "Jadnici“ (2012) oduševio je kritičare i publiku, koja je time zaboravila na neslavne prethodnike, dok je "Veliki Gatsby“ (2013) vratio staru slavu najpoznatijoj knjizi glasovitog američkog pisca, Scotta Fitzgeralda.

Naposljetku, iako je posljednjih mjeseci iznimno razvikan, možda čak i upitne kvalitete, bar u kontekstu neuvjerljive i prolongirane fabule, velik uspjeh filma "Zvijezda je rođena“ se ne može osporiti, naročito zato što je nakon tri mlaka projekta iz 1937., 1954. i 1976., napokon uspio vjerno prikazati nemilosrdnu, ali i plodonosnu stranu života slavnih.

Dakle, samo ovih nekoliko primjera pokazuje da posljednjih godina doista vlada poplava remakeova i rebootova, koji nisu nipošto negledljivi ili monotoni, ali ipak dokazuju kako holivudska kreativna industrija polako ostaje bez ideja. No, dok je god publika znatiželjna i naivna, u istoj mjeri u kojoj je i kritična, takvih ponovljenih i prepravljanih filmova neće nedostajati. Tako je već sada u kinima "milijunti“ film o Robinu Hoodu, nedavno su objavljene i najave za igrane, pretežito CGI verzije, Disneyjevih klasika poput "Kralja lavova“, "Dumba“, "Mowglija“ i "Aladina“, a očekuju nas i rebootovi filmova o superjunacima – "Hellboy“ i "Green Lantern“. Naposljetku, treba podsjetiti da su već u produkciji i nova "Vrana“, "Gorštak“, "Van Helsing“, "Charliejevi anđeli“ i "Nevidljivi čovjek“, kao i nove verzije kultnih "Svemirskih marinaca“, "Lica s ožiljkom“, "Bijega iz New Yorka“, "Američkog psiha“ i "Policijske akademije“.

Marko Mandić