Autoglas
LEGENDA PORSCHEA

U četvrtak nam dolazi osma generacija 911-ice
Objavljeno 27. studenog, 2018.
Službena mu je oznaka, zanimljivo, 992, a “na prvu” nalik je na prethodne modele iz bliže prošlosti, ali sa najnovijom tehnologijom

Pogledi ljubitelja kultnog modela Porsche 911 diljem svijeta bit će u četvrtak usmjereni na autoshow u Los Angelesu, gdje će biti otkriven novi Porsche 911. Iako bi sve trebalo biti skriveno, naravno da su se proteklih dana pojavile prve fotografije novog modela i prije službenog predstavljanja. Službena mu je oznaka, zanimljivo, 992, a "na prvu" nalik je na prethodne modele iz bliže prošlosti.


Ono što će ovaj model razlikovati od slavnih prethodnika je da će model 992 posjedovati najnoviju tehnologiju, a posebnost bi trebao biti osamstupanjski automatik s dvije spojke. Prvo se pojavio u većoj Panameri, a prije ugradnje u 911 prošao je temeljitu prilagodbu. Tu je i šestcilindrični trolitreni motor sa 450 konjskih snaga. Pretpostavlja se da će Porsche u Los Angelesu predstaviti verziju Carrera ili Carrera S, a sve snažnije inačice vidjet ćemo koji mjesec poslije. Još uvijek se ne zna hoće li s nekom od tih verzija 911 doći i hibridna tehnologija. Svi supersportski automobili idu u tom smjeru, a takvo što moglo bi se očekivati i od Porschea. Bar u nekim verzijama.

Start prije 55 godina

Svjetlo će dana tako u četvrtak ugledati osma generacija Porschea 911 - 55 godina nakon debitantskog nastupa praiskonske "Jedanaestice". Ovo je prigoda da se podsjetimo prethodnih sedam generacija. Na Međunarodnoj izložbi automobila (IAA) u Frankfurtu rođena je jedna legenda. Dan je 12. rujna 1963. godine kada je Porsche predstavio nasljednika modela 356 koji se napeto očekivao. Novo sportsko vozilo u početku pod imenom 901 ulazi na vrata s velikim nasljeđem. On reflektira ambiciju marke Porsche koja s novim modelom igra u višoj ligi. Posebnost je motor sa šest umjesto četiri cilindra, hlađen zrakom prema najboljoj tradiciji tvrtke i s bokser pogonom, ali već od početka 130 KS snažan. Kada je novi model 1964.


godine stigao na tržište, već ga se nazivalo 911 - posljedica rasprave o pravu na korištenje naziva s francuskim proizvođačem automobila Peugeotom. Jedanaestica se brzo prihvaća kao „istinski“ Porsche jer performanse novog sportskog vozila nadmašuju sva očekivanja. Postavljen je smjer za neviđenu svjetsku karijeru.


Proširenje palete modela 911 ubrzano se nastavilo. Godine 1965. Porsche donosi odgovor na diskusiju koja se vodila u SAD-u gdje su kabrioleti proglašeni opasnima na tipično pragmatičan način: Tvrtka je na IAA-u predstavila 911 Targa kao prvi „sigurnosni kabriolet“ u svijetu sa zaštitnim lukom za slučaj prevrtanja koji je bio širok 20 centimetara, krovnim dijelom koji se mogao skinuti i stražnjim tekstilnim mini pomičnim krovom koji se zvao soft-window. Nedugo nakon toga uslijedilo je panoramsko stražnje staklo s grijačima stakla. Ime otvorene varijante - „Targa“ - nastalo je od utrke uzdržljivosti Targa Florio na Siciliji koju je Porsche tada već bio četiri puta osvojio.
Fuchs kotač

Zajedno sa 160 KS snažnim 911 S, godine 1966. još jedna ikona dizajna slavi svjetsku premijeru: Fuchs kotač. Vjerojatno najpoznatiji kotač u povijesti automobila kročio je na novi tehnološki teritorij: kovan je od jednog dijela, čime je postao puno lakši. Na jesen 1967. spremne su bile dodatne varijante modela: 110 KS snažni 911 T zaokružio je program ispod top-modela 911 S i 911 E - slovo „E“ stajalo je za ubrizgavanje goriva. Time se jasno postavio - kao prvi njemački proizvođač automobila. Porsche je tim trima varijantama udovoljio strogim propisima SAD-a o ispušnim plinovima.


Neprestano poboljšanje Porschea s 2+2 sjedišta dosegnulo je sredinom 1968. još jednu prekretnicu: od modelske godine 1969. međuosovinski razmak prve generacije 911 raste za 57 milimetara, na 2268 milimetara. To u prvoj liniji smiruje ponašanje stražnjeg motora ovog sportskog vozila. Godine 1969. približio se kraj 2,0-litrenoj eri, a to je četiri milimetra veći provrt koji povećava radni obujam na 2195 ccm. U modelskoj godini 1972. radni obujam se povećava na čak 2,4 litre, ali ovo sportsko vozilo sada može ići i na normalni benzin. Novi spektar snage: od 130 do 190 KS u 911 S.
Model 911 Carrera RS 2.7 sa svojim je stražnjim spojlerom „pačji rep“ postao legenda za sebe. Ovaj 1000 kilograma lagani, 210 KS snažni i više od 245 km/h brzi sportaš 1525 je puta prošao kroz vrata tvornice u Zuffenhausenu. Stoga je ovaj model okrunio prvu generaciju modela 911. Od praiskonske je Jedanaestice između 1963. i 1973. godine ukupno proizvedeno 111.995 vozila.

Milan Bugarić
// PREMIJERA //
PROTOTIPI NIŽU TISUĆE KILOMETARA
Prije dolaska pred kupce prototipi će još jednom dobro zagrijati motore i odraditi finalni program testiranja oko cijele zemaljske kugle - stavljajući nova sportska vozila pod golemo opterećenje. Prebacuju se iz jedne klimatske zone u drugu s temperaturnim razlikama do 85 Celzijevih stupnjeva. Jure kroz visinske razlike koje iznose više od četiri kilometra. Pokušavaju se izboriti kroz gužve velegrada

i postavljaju nove rekordne vrijednosti na trkaćim stazama. Da bi na kraju svaki sustav morao jednako pouzdano raditi kao na početku. “911-icu pored njezinih izvanrednih performansi već oduvijek odlikuje i praktičnost u svakodnevici“, govori Andreas Pröbstle, voditelj projekta Kompletno vozilo 911. “Zbog tog razloga testiramo vozilo pod svim uvjetima, svim vremenskim prilikama, u svim regijama, a pogon vozila mora besprijekorno funkcionirati“, dodaje Pröbstle.
SVE JE USMJERENO PREMA KUPCU
Testiranje u svakodnevici usmjereno je prema kupcu, i to u javnom cestovnom prometu - u gradu kao i u ruralnom području kroz cijelu Njemačku. U fokusu testiranja su pritom bile klasične ključne kompetencije Porschea kao što su vozno postolje i motor koje su dodatno poboljšane kako bi se povećale i performanse

i praktičnost u svakodnevici. I ovdje je uz pridržavanje svih prometnih propisa provedeno opsežno testiranje kako bi se osigurala dugovječnost i praktičnost u svakodnevici cjelokupnog vozila i njegovih sustava kako bi i osma generacija ponovno bila najbolja 911-ica svih vremena.
Možda ste propustili...