Objavljeno 13. studenog, 2018.
Jedni građani ističu kako je to preuranjena ponuda, drugi ju podržavaju ističući kako mogu bez žurbe kupiti sve za blagdane
Blagdanska (božićna) kupnja već u studenome - u modernim zapadnim zemljama nije nešto ni novo ni neobično. Na istoku Hrvatske to je samo trend koji se intenzivnije osjeća tek ove godine, i na koji dio građana gleda pomalo namrštena lica.
Već u posljednjim danima listopada, dok su Osječani bili u punom jeku kupnje lampaša i aranžmana za grobove najbližih, u poštanskim sandučićima građana našli su se božićni katalozi s igračkama i katalozi s božićnim slatkišima i delicijama dvaju velikih trgovačkih lanaca u Hrvatskoj. Samo nekoliko dana kasnije i svi ostali trgovački lanci u svoje su regularne tjedne reklamne kataloge uvrstili nekoliko stranica na kojima se reklamira rana povoljna kupnja lampica i kuglica za božićna drvca, adventnih kalendara, "materijala" i pribora za kolače... Uz to, domaće internetske stranice vrve najavama popusta za "Black Friday" i "Cyber Monday", dva dana u tjednu iza američkog blagdana Dana zahvalnosti koji su kroz proteklo desetljeće postali sinonim za "Tri, četiri, sad!", kada je u pitanju blagdanska kupnja prema najpovoljnijim cijenama. Sve kako bi se, komentiraju stručnjaci, potaknulo građane da dio novca koji bi potrošli u prosincu "oslobode" iz novčanika već u studenome.
Osječani na božićni ugođaj i poticaj na raniju trošnju blagdanskog budžeta koji trenutačno stvaraju trgovci gledaju različno.
- U neformalnim razgovorima s građanima dobivamo dojam da se dijele na dvije skupine: one koji takvu preuranjenu ponudu smatraju pretjeranom i nepriličnom, ciljano smišljenom da potakne povećanu potrošnju, i one koji blagdanski ugođaj u trgovačkim centrima podržavaju, jer to im je, kako tvrde, prilika da sve polagano i na vrijeme stignu kupiti i pripremiti za blagdane, a tvrde i da uživaju u prolongiranom blagdanskom ugođaju i dekoru. Pritom nerijetku naiđu i na akcijske cijene pojedinih skupina proizvoda, osobito prehrambenih. Isto je i sa stavom o "Black Fridayu". Jedni su protiv, jer ga smatraju nepotrebnom "američkom novotarijom", dok ga drugi smatraju dobrom prilikom za kupiti željene proizvode prema sniženoj cijeni. Ipak, naglasila bih da u Hrvatskoj ta sniženja nisu ni približna onima na Zapadu, što je još jedan razlog više koji potrošače revoltira, budući da se pompozno najavljuju cijene da bi se kupce namamilo, a onda ostanu razočarani neznatnim postotkom sniženja. No hrvatski potrošači nisu glupi, primjećuju takvu nepoštenu poslovnu praksu i pamte to, što rezultira time da ubuduće zasigurno više neće kupovati kod onih trgovaca koji su ih svojedobno pokušali "povući za nos" - kaže Dunja Mak iz "Potrošačkog Foruma", i dodaje kako građani mnogo bolje prihvaćaju ranu blagdansku kupnju preko interneta, jer su svjesni da je to jedini način za kupnju na daljinu, i da naručena roba sitigne na vrijeme, odnosno do Božića.
- Blagdanska je kupnja putem Interneta popularna, ali građani u tom slučaju nastoje proizvode naručivati dosta ranije, upravo kako ne bi stigli "na knap" pred blagdane, ili čak zakasnili. Imali smo i slučajeve premašenih obećanih rokova za dostavu, pa su naručeni darovi za Božić kasnili i tako izgubili svoju svrhu. Podsjećam da je u tom slučaju riječ o ugovoru sklopljenom na daljinu, odnosno putem interneta, koji se može, prema čl. 72. Zakona o zaštiti potrošača, jednostrano besplatno raskinuti u zakonskom roku od 14 dana od dana primitka proizvoda. Dakle, proizvod se u tom roku može vratiti i ostvariti povrat novca u cijelosti, ali obvezno treba uz proizvod poslati i pisani raskid ugovora trgovcu, preporučeno i s povratnicom. Ovo vrijedi samo u slučajevima kad fizička osoba kupuje od registriranog poslovnog subjekta s područja Europske unije - poručuju iz "Potrošačkog foruma".
Ivana Solar
LAMPICE NA ULICAMA NAKON 18. STUDENOGA
Iako su u zemljama u okruženju već čuje kuckanje čekića radnika koji na ulicama postavljaju blagdansku rasvjetu i kućice za trgovce u sklopu adventskih sajamova, u čitavoj Republici Hrvatskoj, posebiceo na njezinom istoku, tako nešto ipak je još uvijek nezamislivo. Kako doznajemo, iako je bilo prijedloga koji su išli u smjeru postavljanja blagdanske rasvjete i prije službenog početka adventa to se ipak, bar u Osijeku, neće dogoditi prije 18. studenoga - Dana sjećanja na žrtvu Vukovara. Gotovo da i nema osobe koja smatra nepriličnim blagdansko veselje u dane prisjećanja na tragediju koja se dogodila u Vukovaru.
DAROVI IZ KINE
Svi oni koji su odlučili, primjerice, božićne darove naručiti sa slanjem iz Kine s božićnom su kupnjom do 30. listopada već završili, s obzirom na to da Kinezi imaju uobičajeni rok isporoke i do 35 radnih dana - s naglaskom na "radnih". Tko to još nije učinio, zakasnio je i darovi neće stići na vrijeme.
trgovci
POTIČU GRAĐANE NA POTROŠNJU