Novosti
PROMETNI RECIDIVISTI

Problem bi riješilo trajno oduzimanje dozvole i vozila
Objavljeno 7. studenog, 2018.
Sankcije iz Zakona o sigurnosti prometa na cestama ne ispunjavaju svoju svrhu

Ministar unutarnjih poslova Davor Božinović istaknuo je kako MUP razmišlja o izmjenama propisa kojima bi se uvelo trajnije oduzimanje vozačke dozvole i vozila osobama koje ponavljaju prometne prekršaje.


O problemu prometnih recidivista ministar je u ponedjeljak razgovarao s predstavnicima Fakulteta prometnih znanosti o Zakonu, a vezano uz pronalaženje kratkoročnih i dugoročnih rješenja za podizanje razine sigurnosti prometa na cestama.

Potraga za rješenjem

- Sankcije propisane Zakonom o sigurnosti prometa na cestama ne ispunjavaju u potpunosti svoju svrhu, odnosno počinitelje prekršaja nedovoljno odvraćaju od ponavljanja nezakonitog postupanja. Stoga je intencija ići prema rješenjima koja bi mogla uključiti trajnije oduzimanje vozačkih dozvola, ali i oduzimanja vozila kao predmeta kaznenog djela ili prekršaja, prijedloga uvođenja objektivne odgovornosti vlasnika vozila s kojim je prekršaj ili kazneno djelo počinjeno te konkretnijeg propisivanja zaštitnih mjera za prometne prekršaje - ističu u MUP-u.
U prvih deset mjeseci ove godine u 257 prometnih nesreća poginule su 272 osobe, od čega je njih 185 poginulo na licu mjesta, što je 68 posto ukupnog broja poginulih. Također, tijekom posljednja tri vikenda prometna je policija provodila ciljane akcije u kojima su zaustavljena 233 recidivista na razini čitave Hrvatske.
Prometni stručnjak Željko Marušić i sam je već predlagao oduzimanje vozila i trajno oduzimanje vozačkih dozvola kao rješenje za uklanjanje najopasnijih bahatih vozača iz prometa.
- Logično je da vozilo koje je predmet izvršenja kaznenog djela bude oduzeto. Konkretizirao bih to tako da kada se radi o bilo kojoj tragičnoj nesreći, kada netko usmrti osobu u prometu obijesnom vožnjom, da se vozilo automatski trajno oduzima i da se to vozilo preda, primjerice, ustanovi koja brine o djeci s posebnim potrebama. Dakle, ako se utvrdi da je vozač vozio prebrzo, ili prošao kroz crveno svjetlo na semaforu, ili je imao više od 1,5 promila alkohola u krvi, vozilo se treba automatski oduzeti, bez obzira na to tko je njegov vlasnik. Poslije neka vlasnik tuži tu osobu u građanskoj parnici i traži nadoknadu. Tada će i vlasnici vozila paziti kome daju svoj automobil. Roditelji su nedavno dali automobil od 580 KS 20-godišnjem mladiću koji je u Zagrebu ubio dvije osobe, i u tom slučaju automobil se odmah treba oduzeti i policija ga može sebi prenamijeniti za neku posebnu svrhu - kaže Željko Marušić. Nadalje dodaje da se nakon svake prometne nesreće u kojoj je netko smrtno stradao vozilo treba izuzeti, a ako se dokaže da vozač nije vozio nedošuštenom brzinom, vozilo se vraća. Međutim, tada vozač treba platiti kaznu, a ako je ne plati, vozilo tada ide na "bubanj".
Osiguranje

- Kada su u pitanju rent-a-car vozila tu treba uvesti poseban sustav, odnosno policu osiguranja, pa da i za njih vrijedi navedeno. Na taj način i vlasnici rent-a-cara preuzet će odgovornost i paziti komu daju svoja vozila. Bude situacija da neki klinac ima 500 kuna i uzme vozilo na jedan dan, pa s njim nekoga ubije, i kako će onda on namiriti štetu. Ne može se uzeti automobil iz agencije za rent-a-car, a da ne postoji neko osiguranje plaćanja, odnosno i taj klinac iz primjera, ili njegovi roditelji, moraju imati neki bonitet. Ako ga nema, ne može dobiti automobil. Ako ga ipak dobije i s njim nekoga ubije, automobil se svejedno oduzima, a rent-a-car kasnije može od vozača naplatiti gubitak u parnici - navodi prometni stručnjak, i ističe da je oduzimanje automobila svakako moguće.

- Kod nas je problem što pravnici kompliciraju situaciju i olakšavaju problematičnim ljudima. Da pitate u Švicarskoj kako je moguće da netko tko je ubio dvoje ljudi u prometu bude oslobođen, rekli bi da to nije moguće. Da pitate nekoga u Švedskoj kako je moguće da je se takva osoba oslobodi, rekli bi da je to provokacija, a ne pitanje. Da takve osobe budu oslobođene u Švicarskoj, Švedskoj, Velikoj Britaniji ili Njemačkoj, nije moguće, no, na žalost, postoji država na svijetu gdje je to moguće, a to je Hrvatska - dodaje Željko Marušić.
Sandra Lacić
MUP TRAŽI ADEKVATNIJA RJEŠENJA
Sastanak policije i stručnjaka s Fakulteta prometnih znanosti nije prvi o ovom pitanju. “Iako nije jedino odgovorno za stanje sigurnosti, Ministarstvo unutarnjih poslova započelo je s aktivnostima u pronalaženju adekvatnijih rješenja, primjerenijih trenutačnim okolnostima s ciljem očuvanja života, podizanja prometne kulture i poštivanja prometnih propisa kroz stručne radne skupine koje obrađuju potrebne pravne podloge za podizanje sigurnosti u prometu. MUP je ovaj sastanak inicirao na temelju mišljenja da su u kvalitetnom i sveobuhvatnom rješavanju novonastale prometne situacije, struka i znanost najbitnije karike te su obje strane, nakon iznesenih ideja, realnih mogućnosti, stvarnih potreba i prijedloga rješenja problema izrazile zadovoljstvo kompatibilnošću gledišta, metoda i određivanja prioriteta djelovanja”, navodi MUP.
U zadnja tri vikenda u akcijama prometne policije zaustavljena su 233 recidivista
u 10 mjeseci
U 257 PROMETNIH NESREĆA POGINULE SU 272 OSOBE