Novosti
LOŠE STANJE U PRIJEVOZNIČKIM TVRTKAMA

Nužni su bolji uvjeti rada i veće plaće vozačima
Objavljeno 5. studenog, 2018.
Prosječna dob vozača je 50 godina, a oni mlađi dođu, no brzo i odu

Ne promijene li se tri ključna elementa - plaća, uvjeti rada i odnos prema radniku - uskoro ćemo s ulice morati kupiti ljude i moliti ih da se prekvalificiraju za vozače i da rade. Naglasio je to Anto Jelić, predsjednik Udruge sindikata vozača i prometnih radnika Hrvatske, nakon nedavne prometne nesreće na autocesti A3 između čvorišta Novska i Okučani kad je kontrolu nad upravljačem autobusa izgubio 61-godišnji vozač, Osječanin Milan Matijević, o kojoj smo već pisali u našem listu.


U nesreći, srećom, nitko nije poginuo, šest je ozlijeđenih osoba, a Jelić upozorava na nužne promjene u sustavu. Naime, dob vozača prilično je visoka, a mladi vozači, kaže, svoju perspektivu vide u boljim plaćama u inozemstvu.
- Za razliku od Njemačke, Švicarske ili neke druge europske zemlje, u Hrvatskoj su autobusi loši, uvjeti rada su nikakvi, a tvrtke neuređene. Tako je u svim tvrtkama gdje se organizira prometni prijevoz i svagdje je dob vozača prilično visoka. Konkretno, među članovima udruge kojoj sam predsjednik prosječna dob vozača viša je od 50 godina, a mladi vozači, i kad dođu raditi, ubrzo odlaze tamo gdje je plaća dvostruko veća, a radnik se cijeni i društva su uređena sukladno zakonskim propisima - ističe Jelić dodajući kako će se zbog cjelokupne situacije uskoro u neprilici naći i poslodavci koji čak ne mogu pronaći vozače ni u susjednoj Srbiji ili Bosni i Hercegovini, koji također u želji za organiziranim radom, boljom plaćom te poštovanjem dostojanstva radnika odlaze u zapadne zemlje.
Dakako, to ne znači da mlađih vozača nema. Štoviše, svi profesionalni vozači autobusa, pa i kamiona, polažu tzv. Kod 95. Tom se prilikom vozači educiraju i usmjerava ih se također kako komunicirati s ljudima. No, unatoč tome, kaže Jelić, problem je u tome što brojni vrlo brzo nakon početka rada odlučuju da ipak neće raditi. Tako brojne tvrtke raspolažu vozačima srednje i životne dobi koja se smatra visokom. Ti vozači, kaže, uz to što znaju raditi posao u kojemu nose glavu u torbi, još uvijek daju svoj maksimum. Jelić upozorava da organizam ima svoje granice i da katkad dolazi do kolapsa kakav se dogodio i 18. listopada Panturistovu vozaču na putu iz Zagreba za Osijek.
- U svemu je sreća što ovakve nesreće, kakva je snašla Matijevića ili neke gore, nisu česte. To možemo zahvaliti spretnosti i naporu ljudi pa se postavlja pitanje - trebamo li izgubiti 50 ljudskih života da bi netko shvatio da je situacija alarmantna? - pita se Jelić, naglašavajući potrebu zajedničkog sastanka nadležnih u Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture sa sindikatima kako bi dogovorili potrebne parametre. Tu je također nužno i skraćivanje radnog vremena vozača, ali i zanavljanje autobusa koji su, ocjenjuje, vrlo stari.
Marija Mihelić
Vratiti preventivni liječnički pregled
Jedna od važnijih izmjena trebala bi biti razdoblje između dva liječnička pregleda. Jelić podsjeća kako je preventivni liječnički pregled ukinut prije nekoliko godina, nakon čega je USVPRH tražio ponovno vraćanje pregleda nakon svake dvije i pol godine. "To nije obveza poslodavca i rijetki su oni koji to prakticiraju, a morali bi, i to posebno kod vozača starijih od 50 godina. U samo godinu dana čovjeku se promijeni krvna slika, dobije šećer, tlak, a za pet godina bez pregleda on je polumrtav, i to s posljedicama", upozorava Jelić. "Vozimo, uvjetno rečeno, autobuse iz doba Austro-Ugarske. Naši poslodavci stvoreni su u pretvorbi i ponašaju se kao kauboji. Oni ne gledaju čovjeka kao čovjeka, već im je vozač broj koji će donijeti profit, a gledaju ga kroz prizmu što veće dobiti te ih uopće ne zanima što mu se može dogoditi. Kad bi vozač imao te osnovne parametre, bio bi svjestan da ne može imati plaću kao u Njemačkoj, ali vjerujem da bi ostao. Ali ako se prema njemu poslodavac ponaša kao da mu je on posve nebitan, onda mu ne preostaje ništa drugo nego napustiti državu", kaže Jelić.