Premda više nije politički aktivna, bar što se konkretnog stranačkog života tiče (nakon odlaska iz SDP-a, osnovala je OraH, a iz njega izašla u ožujku 2016.), Mirela Holy i dalje pozorno prati što se događa u Hrvatskoj i u medijima možemo pročitati što o svemu kaže i kako komentira aktualnu političku i općenito društvenu stvarnost. Uz pisanje knjiga (do sada objavljene "Mitski aspekti ekofeminizma", "Komunikacijske strategije magije", i "Vražica nosi pradu... a bogovi konfekciju"), dr. sc. Mirela Holy također je i voditeljica diplomskog studija "Upravljanje poslovnim komunikacijama" na Veleučilištu VERN, u Zagrebu.
Što se knjiga Mirele Holy tiče, sva tri dosadašnja izdanja naišla su na velik medijski i čitateljski odjek, osobito dvije posljednje knjige. Primjerice, o "Komunikacijskim strategijama magije" Sonja Hodak, koautorica knjige, naglašava kako "nema ničega važnijeg u poslu od komuniciranja. I nema ničega manje pametnog u poslu od ignoriranja te činjenice. Bilo da se vaša tvrtka bavi proizvodnjom kruha i peciva, računovodstvenim, ili pogrebnim uslugama, turizmom, prodajom oružja, gradnjom brana - sve počne i okonča komuniciranjem. Obično počinje komuniciranjem u jednoj glavi: centri u mozgu pretaču i analiziraju nekakvu ideju. Potom se ideja seli u tuđe glave: autor sije zarazu među nekakvim svojim bližnjima (obitelj, prijatelji, poslovni partneri, kolege), koji također nešto deriviraju po toj ideji. Uspije li se uhvatiti na nekakvoj mikrorazini, ideja postaje nukleus koji dobiva obrise, konstrukciju, dijelove koji rastu, nastaje živi organizam... Ako ste Bill Gates, u nekoliko koraka došli ste iz garaže u klub multimilijardera. Ostalima ide nešto polakše...".
UMJESTO VRIJEDNOSTI, GOLI INTERES
Za knjigu pak "Vražica nosi pradu... a bogovi konfekciju", između ostalih pozitivnih osvrta književnica Milana Vuković Runjić zapisala je i ovo: "Nakon ‘Komunikacijskih strategija magije‘, Mirela Holy vodi nas u magiju visoke politike, mnogima neodoljive, makar znaju da je prilično mračna. Parodirajući stil self-help priručnika, britka i duhovita, ova bi knjiga dobro došla Donaldu Trumpu kada bi on čitao". Inače, Mirela Holy je sa 19 godina objavila ekofeministicki roman-mit "Apokalipsa", a prošle godine i fantasy roman za djecu "Kraljevstvo Onkraja". Nedavno je primljena i u članstvo Hrvatskog društva pisaca, a članica je i Hrvatskog društva književnika za djecu i mladež - Kluba prvih pisaca. Sve u svemu, i više nego dostatno razloga za još jedan intervju s Mirelom Holy.
U nedavnom intervjuu za jedan hrvatski portal kazali ste kako je politička situacija u Republici Hrvatskoj kaotična i mučna. Zašto tako mislite, da "ponovimo gradivo", da se tako izrazim?
- Nedavna promocija knjige bivše potpredsjednice Vlade Martine Dalić najbolje pokazuje potpuni poraz svih društvenih vrijednosti. Potpuno jasno programiranje poslova na tzv. restrukturiranju Agrokora samoproglašenoj skupini Borg od strane iste te skupine je eklatantan primjer svega onoga što se u funkcioniranju političkog sustava nipošto ne bi smjelo događati. No, umjesto da bude predmet unisone osude ukupne medijske, političke i građanske javnosti, ovaj se eklatantan primjer crony, ili najgoreg oblika predatorskog kapitalizma, prikazuje kao pozitivan primjer borbe s tajkunskim ili ortačkim kapitalizmom. Politika i mediji hrvatske građane tretiraju kao ovce, a, nažalost, građani pristaju na takav tretman odabirom onih koji ih tretiraju kao ovce.
No, ako uzmemo u obzir da se koalicijska Vlada uspješno održava, s druge pak strane dojam je da je oporba i dalje nemoćna, posebno SDP? Kako to komentirate?
- Politička alternativa je mrtva, jer i oni koji su nominalno oporba, kada su u prilici obnašati vlast, zakone kroje prema mjeri ortaka. Otpor ovakvom modelu vladanja završava na populističkoj retorici, dok na djelu imamo isti model vladanja, bez obzira na to jesu li na vlasti nominalno lijevi ili desni. SDP umire razoren golom borbom za prevlast u stranci, odnosno osvajanje pozicije koja omogućuje kreiranje liste i na taj način političko preživljavanje međusobno suprotstavljenih skupina. Nema u toj borbi nikakve ideologije, u pozadini je goli osobni partikularni interes. Kako takvi mogu biti vjerodostojan korektiv vlasti? U Hrvatskoj, nažalost, ne postoji parlamentarna politička opcija koja je korektiv vlasti. Najsnažniji vjetar u leđa ovoj otužnoj političkoj situaciji daje hrvatsko pravosuđe koje je u službi istih ortačkih interesa, pa ni ono ne funkcionira kao čimbenik koji može utjecati da Vlada radi u interesu građana i društva. Mediji su u sprezi ili s politikom ili s interesnim skupinama, tako da i oni ne funkcioniraju kao korektiv vlasti. Civilno društvo postaje parodija samoga sebe, jer se danas u civilno društvo ubrajaju skupine koje ne rade u interesu demokratizacije društva i unaprjeđenje ljudskih prava, nego dijametralno suprotno, retrogradne su, nacionalističke i netolerantne prema različitom.
S tim u vezi dojam je također da u 27 godina hrvatske neovisnosti nismo imali nikad slabiju i neučinkovitiju oporbu? Čak ni HDZ u vrijeme Jadranke Kosor, pred tadašnje izbore, nije toliko loše stajao kao što sada stoji SDP.
- Rekla bih da nikada do sada nismo imali tako ukupno otužnu političku scenu kao sada. Nema više nikakvih vrijednosti, samo goli interes koji se više čak ni ne pokušava maskirati u političke ideje i vrijednosti.
Može li uz takvu oporbu HDZ biti siguran na vlasti, uključivo i izbore za EU parlament iduće godine. Može li se dotle SDP oporaviti i postići neki veći napredak? Ili neke od drugih stranaka?
- HDZ može biti siguran od oporbe, ali ne može biti siguran od sebe. Najveći politički neprijatelj HDZ-u nikada nisu ni bili politički konkurenti, već suprotstavljeni klanovi unutar samoga HDZ-a, ili ukupna bezgranična pohlepa ove stranke.
Vidimo i slušamo da mediji i od tzv. "novih snaga" poput Dalije Orešković prave zvijezde. Kakve su njezine šanse? Drugim riječima, ima li tzv. treći put ikakve šanse na hrvatskoj političkoj sceni? Bilo je i ranije pokušaja...
- Danas je jako teško prognozirati uspjeh bilo koje političke opcije, osim HDZ-a. Birači ne biraju vrijednosti i ideje, nego pakiranje. Stoga uspjeh Dalije Orešković prije svega ovisi o tome koliko će ona osobno i njezin tim biti uspješni u medijskom pakiranju njenog lika i djela. Dalija Orešković, ako ima što reći u političkom prostoru, daleko bi više trebala koristiti društvene medije nego se oslanjati na medijski posredovanu poruku, jer će na taj način efikasnije plasirati ideje svojoj ciljanoj publici. Smatram da bi mogla ostvariti dobar uspjeh na EU i parlamentarnim izborima, negdje u granicama Mosta i Živog zida, dominantno na štetu SDP-a, ali to ne može biti dovoljno za izazivanje bilo kakvog značajnijeg preokreta u smislu promjene postojećeg političkog modela.
MANIPULACIJA JE SVUDA OKO NAS
Mediji, propaganda i politika - kakvi su to odnosi? Govori se i o ljevičarskoj i desničarskoj propagandi u medijima, napose u okvirima mainstream medija. Vaš komentar?
- Propaganda je sastavni dio naših života. Svi se koriste manipulacijom u komuniciranju, ne samo političari i mediji, nego i tvrtke, udruge, pa i svi mi kao pojedinci u našoj svakodnevnoj komunikaciji. Uvijek je komunikacija bila sredstvo za postizanje ciljeva. Pitanje je samo u kojoj se mjeri koristi to programiranje, pod kojim uvjetima, i s kojim ciljevima. Jedini uspješan način suzbijanja štetnih efekata, posebice crne propagande je edukacija, osvještavanje ljudi, otkrivanje mehanizama koji stoje iza toga, odnosno sustavno medijsko opismenjavanje. No, bojim se da za to nemaju interesa ni političari, ni mediji, a još manje vladari iz sjene.(D.J.)
SDP umire razoren golom borbom za prevlast u stranci, odnosno osvajanjem pozicije koja omogućuje kreiranje liste i na taj način političko preživljavanje međusobno suprotstavljenih skupina.