Ekonomija
POTICANJE U NEIZVJESNIM UVJETIMA

Mlada poduzeća opstaju uz nepovratne potpore
Objavljeno 23. listopada, 2018.
Istraživanje je obuhvatilo 220 mladih poduzeća koja su dobila potporu, uz isti broj sličnih poduzeća koja nisu dobila

Nepovratne potpore povećavaju vjerojatnost preživljavanja mladih poduzeća nakon recesije te im omogućavaju veću razinu zaduženosti kod banaka, zaključak je predstavljenog istraživanja na Ekonomskom institutu Zagreb (EIZ).Istraživanje "Poticanje mladih poduzeća u neizvjesnim uvjetima? Evaluacija utjecaja bespovratnih sredstava za mlada mikro i mala poduzeća tijekom recesije" proveli su Sonja Radas i Bruno Škrinjarić s EIZ-a te Stjepan Srhoj s Odjela za ekonomiju i poslovnu ekonomiju Sveučilišta u Dubrovniku.
U prvom istraživanju takvog tipa u Hrvatskoj promatrana su mlada mikropoduzeća i mala poduzeća u Hrvatskoj od 2009. do 2014. godine, u razdoblju kada se gospodarstvo nalazilo u recesiji, kaže voditelj studije Bruno Škrinjarić.
U istraživanju su korišteni podaci Financijske agencije (Fina), Ministarstva poduzetništva i obrta (koje se u to vrijeme tako zvalo) te oni iz sudskog registra poduzeća. Obuhvatilo je 220 mladih poduzeća koja su dobila potporu, uz isti broj sličnih poduzeća koja ih nisu dobila, pri čemu su se utvrđivale razlike.

Veće šanse

Prvo istraživačko pitanje glasilo je povećava li potpora za mlada poduzeća vjerojatnost preživljavanja na tržištu, a odgovor je potvrdan. Naime, poduzeća koja su primala potpore, unatoč njihovu relativnom malom iznosu, u prosjeku su imala 6,7 posto veće šanse za opstanak u krizi.
Istraživanje je pokazalo i da potpore za mlado poduzeće povećavaju pristup vanjskom financiranju, to jest bankovnim kreditima. Tako su poduzeća koja su dobila potpore gotovo odmah nakon te dodjele povećala iznos dugoročnih kredita, i to u prosjeku za 133 posto, odnosno za 82 tisuće kuna.
Kako napominje Škrinjarić, poduzeća u procesu prijave za dobivanje nepovratnih sredstava usvajaju dodatna znanja i vještine oko sudjelovanja na tržištu, što posljedično pozitivno utječe i na samo dobivanje bankarskih kredita.
Kao još jedan primjer neizravnog pozitivnog utjecaja, tu se pojavljuje i tzv. ceritifikacijski efekt.
Povoljni krediti

Kako pojašnjava Škrinjarić, to znači da kada poduzeće jednom od države dobije određena sredstva, to mu daje svojevrsni certifikat, koji mu olakšava dobivanje kredita kod banke. Naime, tu se polazi od teze da banka kada vidi da je država dodijelila poduzetniku određena sredstva, tada i sama pretpostavlja da je klijent u manjoj mjeri rizičan.
Nadalje, istraživanjem se nastojalo utvrditi i povećava li potpora za mlada poduzeća zapošljavanje, prihode i radnu produktivnost, pri čemu je odgovor "ne nužno".
"Ne nalazimo statistički značajnu razliku u ovim varijablama između poduzeća koja su dobila nepovratna sredstva i onih koja nisu", kaže Škrinjarić.
Pojašnjava da poduzeća, pogotovo u recesiji, znatne napore ulažu u preživljavanje i održavanje iste razine poslovanja, tako da nemaju dodatnih kapaciteta i resursa za dodatno zapošljavanje i poboljšanje svojih performansi.Hina
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike