Autoglas
FIĆIN ROĐENDAN

U listopadu 1955. proizveden je prvi primjerak Zastave 600
Objavljeno 23. listopada, 2018.
Popularni fićo bio je najzaslužniji za opću motorizaciju tadašnje države

Fićo, legendarni automobil bivše države, prije nekoliko dana proslavio je 63. rođendan. Prvi model koji je sišao s proizvodne vrpce tvornice Crvena zastava u Kragujevcu bio je Zastava 600. Popularni fićo je, posebno šezdesetih godina prošlog stoljeća, bio najzaslužniji za opću motorizaciju svih prostora tadašnje države.


Zbog višeg standarda posebno se dobro prodavao na prostorima Slovenije i Hrvatske te sjevera Srbije i Vojvodine, a njegova ukupna proizvodnja iznosila je nešto više od 920 tisuća. Da, gledano iz današnjeg kuta nevelika je to brojkae, to više što se proizvodio punih trideset godina, no tadašnje je vrijeme u tom smislu bilo puno skromnije od današnjeg. Na automobile se čekalo, boje se u pravilu nije biralo, jer 95 posto fićeka bilo je bijelo, a prvi motor slavljenika imao je samo 633 kubika. Tadašnji dio Crvene zastave, tvornice koja je dominantno bila proizvođač oružja, što se odnosio na automobile imao je godišnji kapacitet od – tisuću primjeraka. Rast proizvodnje bio je razmjerno velik, kapacitet se ubrzo povećao na 20 tisuća godišnje, a do prvog je proizvodnog booma došlo 1962., kad je startala proizvodnja jačeg i tehnološki gledano boljeg modela Zastave 750. Njih se i danas može vidjeti u svakodnevnom prometu po osječkim, ali i ostalim slavonskim ulicama.
Fićo se proizvodio prema FIAT-ovoj licenci, no kad je talijanski izvornik 1970. odlučio prestati proizvoditi taj model, u Kragujevcu su se odlučili za – nastavak. I donijeli su dobru poslovnu odluku, jer odlično se prodavao još punih 15 godina! Zapravo, tada, sredinom osamdesetih, prije pune 33 godine, presudu o njegovu kragujevačkom kraju donio je nitko drugi do bratski model iz iste tvornice: Yugo je potpuno istisnuo fiću, tako da je taj vječni model omiljenog automobila svoj proizvodni put još neko vrijeme nastavio u Turskoj.
Danas, kad su nam automobili duljine četiri metra s najmanje 100 konja maleni, skromni i nedovoljni za obiteljske potrebe, moramo se sjetiti vremena kad je prvi fićo bez problema teglio ne samo mlade obitelji nego i njihova proširena izdanja, s nemalom prtljagom. A imao je samo nešto više od 20 konja i koji milimetar iznad 3,2 metra.
Milan Bugarić
// obljetnica //
DANAS IMAMO SVE, ALI SMO NESRETNI
Danas imamo puno više nego prije, ali smo – nezahvalniji. Dolazak fiće u obitelj nekad je bio razlog za višednevnu feštu, a danas imamo i previše konja i kubika, i gigabajta, pa i kalorija, ali opet smo uglavnom nesretni. Valjalo bi stati na loptu i razmisliti. Jer ma koliko smo stalno nesretni jer nešto – nemamo, zapravo imamo – svega. I previše.