Ekonomija
OSNOVNA INFORMACIJA ZA KUPCE

Moraju li svi kupci odabrati opskrbljivača? Ne, postoji i univerzalna usluga
Objavljeno 22. rujna, 2018.

Otvaranje maloprodajnog tržišta električne energije u Republici Hrvatskoj i pojava konkurencije omogućava slobodan odabir opskrbljivača, što mnogi kupci iz kategorije kućanstvo već koriste. Prednosti su ovakvog slobodnog tržišta konkurentna cijena struje i poboljšanje kvalitete usluga, od čega najviše koristi imaju kupci. Dakle, kupci mogu birati izumeđu nekoliko opskrbljivača koji se međusobno nadmeću na njihovu naklonost, a njihov popis može se naći na internetskoj stranici Hrvatskog operatora tržišta energije (www.hrote.hr).


No, moraju li kupci odabrati opskrbljivača?
Ne! Naime, krajnjeg kupca iz kategorije kućanstvo koji ne odabere opskrbljivača na tržištu električne energije opskrbljuje HEP Elektra u okviru univerzalne usluge. Također, ako kupac iz kategorije kućanstvo iz bilo kojeg razloga ostane bez opskrbljivača, automatski će biti prebačen HEP Elektri na opskrbu u okviru univerzalne usluge. Naposljetku, ako želi, kupac iz kategorije kućanstvo kojega opskrbljuje tržišni opskrbljivač, može se uvijek vratiti HEP Elektri na opskrbu u okviru univerzalne usluge.
Premda je ovakva liberalizacija na snazi nekoliko godina, još uvijek je jedno od učestalih pitanja od čega se sastoje troškovi koji se plaćaju za energiju? Dakle - od troška za energiju, troškova za korištenje prijenosne i distribucijske mreže i ostalih naknada određenih zakonom (primjerice naknade za poticanje proizvodnje iz obnovljivih izvora energije), te poreza na dodanu vrijednost (PDV). Kupac iz kategorije kućanstvo i nakon što odabere opskrbljivača na tržištu električne energije nastavit će plaćati korištenje prijenosne i distribucijske mreže operatorima sustava, dok će trošak za energiju plaćati opskrbljivaču prema cijeni koju je s njim ugovorio.
Potpisivanjem zahtjeva za sklapanje novog ugovora o opskrbi s novim opskrbljivačem počinje postupak promjene opskrbljivača. Valja provjeriti koje obveze kupac ima s osnove ugovora o opskrbi s postojećim opskrbljivačem u pogledu trajanja ugovorne obveze i moguće novčane obveze za prijevremeni raskid ugovora.
Naposljetku, što učiniti ako kupac ocijeni da je njegov ugovorni opskrbljivač primijenio nepošten ili zavaravajući način prodaje? Bez odgađanja od opskrbljivača zatražiti pisanim putem (preporučeno poštom, ili elektroničkom poštom) raskid ugovora o opskrbi! Ako je kupac nezadovoljan odgovorom opskrbljivača može se obratiti HERA-i. Kupac koji smatra da je zlouporabom povjerenja, ili nekim drugim nedopuštenim ponašanjem opskrbljivača, ili njegovog prodajnog zastupnika počinjeno kazneno djelo, može podnijeti kaznenu prijavu nadležnom državnom odvjetništvu ili policijskom službeniku na području na kojem je kazneno djelo počinjeno. Izvor podataka: HERA (https://www.hera.hr/hr/docs/odgovori_KEEKK.pdf)
Dario Kuštro
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike