Magazin
SANJA ŠPREM

Predložit ćemo mjere za bolji sustav osnovnog obrazovanja
Objavljeno 15. rujna, 2018.
PREDSJEDNICA SINDIKATA HRVATSKIH UČITELJA
Kakav je SHU-ov stav o započetoj eksperimentalnoj fazi kurikularne reforme?
- Reforma obrazovanja je nužna i Sindikat hrvatskih učitelja zadovoljan je time što je reforma napokon započela. Sindikat hrvatskih učitelja kao najveći sindikat u Republici Hrvatskoj osobito je zainteresiran za podizanje kvalitete obrazovanja te je ujedno pružio podršku cjelovitoj kurikularnoj reformi kroz inicijativu "Hrvatska može bolje". Na žalost, pokrenuta reforma u samim je svojim početcima zaustavljena, izgubljene su dvije godine te možemo konstatirati da u Republici Hrvatskoj dobrano kasnimo s provedbom reforme obrazovanja. Reforma je započela s eksperimentalnom fazom u 74 škole, no u Hrvatskoj je potrebno mijenjati kompletan sustav i odnos prema obrazovanju pa u ovom trenutku imamo više od 95 % škola koje još uvijek rade prema "starom" modelu. Opći je dojam da je eksperimentalna provedba pomalo prenagljena i nedorečena. Zadani rokovi pokazali su se prekratkima, pa i ovaj put najveći teret reforme ide preko leđa učitelja po principu "snađi se druže". Ujedno još nije precizno definiran način i mogućnost valoriziranja rada učitelja koji sudjeluju u eksperimentalnom programu "Škola za život", što može dovesti do različitog postupanja i nejednake primjene prava, a što u konačnici dovodi do daljnjih podjela i nejednakosti u sustavu.

SHU pokreće novu inicijativu, o čemu se radi?
- Zabrinut izostankom mjera predviđenih Strategijom obrazovanja, znanosti i tehnologije usmjerenih na profesionalizaciju učiteljskog zanimanja i poboljšanje općeg materijalnog statusa učitelja, Sindikat hrvatskih učitelja preuzeo je inicijativu i upravo počeo provedbu znanstvenog istraživanja kvalitete radnih odnosa i kvalitete sustava osnovnog obrazovanja u okviru projekta "Jačanje bipartitnog socijalnog dijaloga". Na temelju njega predložit će konkretne mjere Vladi RH i resornom ministarstvu koje trebaju poboljšati sustav osnovnog obrazovanja, i to ne samo zbog zaposlenika u sustavu nego i zbog djece, kojoj je osnovno obrazovanje temelj za daljnji akademski i stručni razvoj. Bez sveobuhvatne i relevantne prethodne analize postojećeg stanja teško je postići unaprjeđivanje sustava jer su za to potrebne konkretne mjere koje se temelje na iskustvu struke, dokazima i činjenicama.

Može li reforma obrazovanja od školske godine 2019./2020. obuhvatiti sve škole?
- Još je prerano da bismo, iz do sada viđenoga, mogli predvidjeti u kojem će smjeru krenuti najavljena reforma. Početak se pokazao vrlo izazovnim. Ono što je nepobitno jest da nam reforme nužno trebaju, ali hoće li to biti dovoljno da bi eksperimentalni programi i njihovi ciljevi zaista i zaživjeli i preživjeli na način kako je zamišljeno, ostaje da vidimo.

Bez stvarne, a ne samo formalne, odluke da je budućnost ove zemlje isključivo ulaganje u obrazovanje i ljude koji ga provode, sve promjene su kratkoga vijeka i bez dugoročne perspektive. Na žalost, kod nas su političke odluke te koje upravljaju društvenim razvojem i usmjerenjima, a struka se rijetko uzima u obzir i rijetko je ta koja odlučuje o smjeru u kojem idemo.(D.J.)
Najčitanije iz rubrike