Magazin
TEMA TJEDNA: EKSPERIMENTALNA FAZA KURIKULARNE REFORME (I.)

Mali korak za velike promjene
Objavljeno 15. rujna, 2018.
IPAK SE KREĆE: O USPJEŠNOSTI PRVE FAZE OVISIT ĆE PROVEDBA CJELOVITE OBRAZOVNE REFORME OD IDUĆE GODINE

Nova školska godina, 2018./2019., koja je počela 3. rujna, bit će u povijesti hrvatskoga školstva zapamćena po početku provedbe eksperimentalnoga programa "Škola za život". U taj su program ušle 74 hrvatske škole s 8500 učenika, gotovo dvije tisuće nastavnika i suradnika. Uz to, očekuje se da od školske godine 2019./2020. reforma počne u svim školama, ali za to su potrebne informacije iz eksperimentalnog programa koji je startao, a za što je potrebno kontinuirano praćenje, u čemu je važna i podrška Europske komisije kroz ekspertizu međunarodnih stručnjaka.


Na početku godine koja treba pripremiti hrvatsko školstvo za frontalno uvođenje Cjelovite kurikularne reforme (CKR) eksperimentalni program unosi i promjene u kurikulumske dokumente, eksperimentalne nastavne materijale i udžbenike, tehnologije koje se koriste u nastavi, ali to ne znači da se stare tehnologije u cijelosti napuštaju - učitelji i učenici i dalje će se služiti papirom i olovkom, kredom i pločom, uz računala i tablete i pametne ploče te tehnologiju koja pomaže u učinkovitoj realizaciji i usvajanju odgojno-obrazovnih ishoda, što su potvrdili i iz nadležnog ministarstva.

RIJEŠAVANJE PROBLEMA

Naravno, iz usta nadležnih sve skupa lijepo zvuči, ali je ipak upozoreno na probleme koji cijeli taj eksperimetnalni proces prate. Cilj je eksperimentalnog programa provjera primjenjivosti novih kurikuluma i oblika metoda rada, no mnoge u škole ipak odlučile preskočiti mogućnost prijave.
- Informirali smo se iz različitih izvora i, prema našim saznanjima, program ima još mnogo neriješenih pitanja. Ne zna se kakvi će biti radni zadaci, kao ni edukacija učitelja. Nisu dobro postavljeni svi zadatci i ciljevi, te smo se ipak odlučili preskočiti ovo eksperimentalno provođenje reforme - rekla je Dijana Kopčić, ravnateljica Osnovne škole Bartola Kašića iz Zagreba. Ni Graditeljska tehnička škola iz Zagreba nije se prijavila, no njima su problem bili predmeti koji su ovom eksperimentalnom provedbom obuhvaćeni. "U ovom krugu obuhvaćeni su samo opći predmeti, pa bi prvaši dogodine samo hrvatski, etiku, fiziku i druge opće predmete učili prema novom planu, a strukovni bi se predmeti nastavili predavati 'po starom'", rekla je ravnateljica te škole Dinka Džeko.
Inače, reforme školstva do danas su se prihvaćali svi resorni ministri do sada - Vedran Mornar, koji je u fotelju sjeo kao nestranački ministar kojega je predložio SDP, HDZ-ov ministar Predrag Šustar, Pavo Barišić, još jedan HDZ-ov član, i na kraju Blaženka Divjak, nestranačka ministrica kojoj je poziciju u Ministarstvu obrazovanja izborio HNS. Svi oni, bez obzira na ideološke, svjetonazorske poglede i (ne)stranačke pripadnosti, dijelili su istu nepobitnu želju, ambiciju i potrebu "potpisati se" na reformu obrazovanja. Onu na kojoj je radilo čak petstotinjak ljudi iz samog obrazovnog sustava. Prije svega, želja za hitnom reformom, taštine, svjetonazorski prijepori, netransparentna imenovanja, prepisivanje sadržaja, a onda i izostavljanje ključnih elemenata važne dokumentacije rezultirali su neuspjehom. I do sada održanim dvama prosvjedima. Sve se u obrazovnoj reformi svelo na kadrovska pitanja, pozicije u brojnim tijelima, skupinama i institucijama uključenima u taj proces, ali i na osobne interese, kažu kritičari.
A kako je sve počelo? U Saboru je 17. listopada 2014. usvojena Strategija obrazovanja, znanosti i tehnologije, temeljni dokument obrazovnih promjena, koji je dvije godine pripremalo 130 stručnjaka. U trenutku izglasavanja Strategije premijer je bio Zoran Milanović, a Ministarstvo obrazovanja vodio je Vedran Mornar.
Mjesec dana od usvajanja Strategije u Saboru je imenovano Posebno stručno povjerenstvo, glavno tijelo nadležno za provedbu i praćenje Strategije. Njegovim prvim šefom imenovan je Neven Budak, profesor s Odsjeka za povijest Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Kritičari, uglavnom desne orijentacije, već tada su izrazili nezadovoljstvo i rekli da je ključnim tijelom za provedbu Strategije, a time i modernizaciju obrazovanja, zahvaćena samo lijeva opcija. Dapače, zamjerit će i činjenicu da Strategiju, iako već izglasanu, većinski potpisuju članovi tadašnje vlade (SDP), a da su predstavnici desne orijentacije u njoj slabo zastupljeni.
NIŠTA BEZ POLITIKE

Ekspertna radna skupina, od prvog imenovanja do danas, u nadležnosti je isključivo Ministarstva. Osnovna joj je zadaća izrada kurikularnih dokumenata koji definiraju promjene što bi se trebale primijeniti od vrtića, osnovnih pa sve do srednjih škola. Mornar je odluku o osnivanju prve Ekspertne skupine (ERS) donio 28. siječnja 2015., a ona je rad počela šest dana poslije, na čelu s voditeljem Borisom Jokićem, koji se jedini natječajem prijavio za to mjesto. I dok su trajala prepucavanja, Ekspertna radna skupina na čelu s Borisom Jokićem radila je na predmetnim i međupredmetnim kurikulima - uz njih, u tom su poslu aktivirani profesori, nastavnici i učitelji, ukupno njih 350, koji su bili članovi stručnih radnih skupina koje pripremaju sadržaje.
Točno godinu dana otkako je Jokić sa svojim timom počeo raditi, javnosti su predstavljeni kurikularni dokumenti. Bilo je to u veljači 2016., nakon čega je slijedila stručna rasprava koju iniciraju predstavnici Ekspertne skupine, pa onda i javna rasprava. U to vrijeme strasti su još jače uzavrele - u Saboru je pri predstavljanju vlade kojoj je na čelu bio Tihomir Orešković poručeno da se reforma obrazovanja zaustavlja. Samo 22 dana poslije Jokić i njegov tim najavljuju da će dati ostavke ako se u dva dana ministar obrazovanja ne izjasni ide li cjelovita kurikularna reforma dalje. Ministarsku funkciju tada obnaša Predrag Šustar (HDZ). Iako je u ožujku 2016. Šustar produžio mandat Jokićevoj skupini, želio je utjecati na proširenje stručnih radnih skupina, tijela koja su zadužena za sadržaj kurikularnih dokumenata - tu je kulminirao problem između članova ERS-a i Ministarstva.
- Politički pritisak je u ovom slučaju jednostavan. Saborski odbor donio je odluku o tome da se u određenim disciplinama proširi stručna radna skupina, što ne bi bilo problematično da je na neki način bilo objašnjeno. Međutim, ono što je ondje bilo napisano o tome što bi ta skupina trebala raditi ne odgovara opisima i prirodi onoga što ta reforma od početka jest. U tim zaključcima piše da bi ta skupina trebala određivati što u stručnoj raspravi prihvatiti, a što ne, a to sugerira zapravo određene cenzorske postupke i vraća nas u doba komunizma, gdje su moralno podobni bili birani u određena vijeća - kazao je tada Jokić, a kako u svojoj kronologiji cijeloga slučaja donosi Večernji list. Sve se to događalo u trenutcima dok je trajala javna rasprava, a ideološki su problemi iskočili u prvi plan. Polemiziralo se o novom popisu lektire, povijesti, vjeronauku... a javnost se podijelila. Polovina je podržavala Jokićevu reformu, drugoj polovini Jokić je bio crvena krpa.
Sukob s Ministarstvom i pritisci rezultirali su ostavkom Jokićeva tima. Te su ostavke uostalom bile povod da predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović sastavi pismo i zamoli Jokića da se vrati, poručivši mu da ne smije odustati. Samo šest dana poslije Hrvatska svjedoči najvećem prosvjedu za obrazovanje. Više od 50 tisuća ljudi izišlo je na ulice poručujući da je reforma nužna jer učenici više ne mogu učiti prema nastavnim sadržajima pisanima devedesetih godina. Jokićevom ostavkom zaustavljene su konkretne aktivnosti u obrazovnoj reformi. Na punih godinu dana. Ali su zato u prvi plan iskočila kadroviranja u raznim povjerenstvima te je slijedio i drugi prosvjed. Na njemu je bila i Blaženka Divjak. Ona je samo 11 dana nakon toga događaja preuzela Ministarstvo obrazovanja, jer dotadašnjeg ministra Pave Barišića Plenković se morao odreći - jedan od uvjeta da se održi stabilnost u Vladi bio je i da obrazovanje bude prepušteno HNS-u, novom HDZ-ovu koalicijskom partneru. Divjak je tako na kraju svega "potpisala" početak reforme školstva.
Sve u svemu, objektivan zaključak glasi - konačno se, i konkretno, krenulo s mrtve točke u reformu koja je jedna od ključnih za hrvatsko društvo (uz poreznu, mirovinsku i zdravstvenu), koja je temelj na kojem počiva budućnost Republike Hrvatske.
Piše: Damir GREGOROVIĆ
Svi imaju interesa
Odgovor o sukobima ne treba, kažu, tražiti isključivo u sadržaju kurikula, nego u činjenici da će drastičnim promjenama kakve su predviđene u školama biti i onih koji će mnogo izgubiti i onih koji će dobiti. Interese, navode kritičari, također treba tražiti prateći tijek novca, jer u sukobu sudjeluju i oni koji još uvijek čvrsto vjeruju u udžbenike, ali i oni koji smatraju kako je vrijeme da u upotrebu uđu e-sadržaji. Ti se sukobi onda vežu i uz trgovce, kako informatičkom opremom tako i udžbenicima. Interesi su još veći kada se zna da Hrvatska u sedam godina za modernizaciju školstva iz EU fondova očekuje 300 milijuna eura. No modernizacija škola ne znači samo i isključivo informatizaciju - podrazumijeva i priliku da se uloži u nastavnike i učenike, kao i u infrastrukturu škola. A tu mnogi mogu pronaći svoj interes.

DUBRAVKA BREZAK STAMAĆ

KLJUČ SU UČITELJI I NASTAVNICI

 

Mišljenja sam da je rečenica/slogan “Škola za život” vrlo općenita fraza. Škola za život prije svega je ona “škola”, one vrijednosti kojima su nas poučavali naši roditelji kako bismo mogli zakoračiti u život. Nije nikakva novost ako kažem da ljubav prema knjizi, sportu, glazbi, matematici njeguju roditelji. Ako su u djece u ranoj dobi sklonosti na vrijeme okrivene (nisu svi talentirani za sve) i djeca su imala potporu u onomu što ih zaokuplja, možemo očekivati da će biti uspješna, sretna u onomu što će raditi u budućem životu.


- Istini bi više odgovarao, primjerice, slogan “Digitalizacija škola - kvaliteta hrvatskoga školstva”, jer reforma kojoj je na čelu ministrica Divjak u prvi plan stavlja upravo iskorak hrvatskih škola u digitalizaciju. Naime, upravo su televizijske reklame isticale u kolovozu, prije početka nove eksperimentalne škole ove, 2018./2019., školske godine: školske torbe bit će rasterećene jer će djecu dočekati tableti; udžbenici će se stanjiti smanjivanjem nepotrebnoga gradiva; djeca više neće učiti napamet, nego će učiti kritički razmišljati. Čak su i djeca sudjelovala kao dio reklamne kampanje “Škola za život” jer su ona sudionici i oni na kojima će se eksperimentalno proučavati smisao novih reformskih poteza.
- Nije uvjerljivo ni uputno unaprijed osuđivati projekt koji je tek počeo. No najveći nedostatak vidim u nedovoljnoj pripremljenosti za tako opsežan projekt koji nosi Cjelovita kurikulna reforma, a testirat će se kroz eksperimentalnu fazu. Ono što je neobično, a vjerujem da je autoritet ministrice Divjak to mogao bez problema riješiti, jest da su već prvoga dana dolaska u školu đaci uvedeni u projekt “Škola za život” suočeni s činjenicom da u svim školama i razredima koji su obuhvaćeni eksperimentom nemaju sredstva poučavanja - knjige i tablete. Ravnatelji izlaze pred kamere i, trudeći se biti uvjerljivi, otprilike izjavljuju: “Nadajmo se da će tijekom ovoga tjedna sve biti na školskim klupama.”
VLASTITO ISKUSTVO

- Onoga trenutka kada eksperimentalni program postane obvezan, očekujemo da školarci na otoku Lastovu, kao i đaci, na primjer, u slavonskom selu Laslovu, imaju jednako opremljene digitalizirane učionice s adekvatnim multimedijskim priručnicima. Škola živi od reda, bez improvizacije. Postoji latentna opasnost da najvažniji projekt za mlade ljude koje obrazujemo podlegne trenutačnoj improvizaciji. Tzv. rasterećene torbe imaju svoj ekvivalent u cijeni e-opreme za e-školu, i ako se pokaže na hrvatskim prilikama da nismo bili financijski pripremljeni, takve skupe projekte ne treba forsirati već u idućoj školskoj godini u svim školama. Obmanjivanje je javnosti kada se kaže da je hrvatsko školstvo besplatno. Financira se sredstvima iz državnog proračuna RH, dakle svih nas poreznih obveznika. Djelomično nabavu digitaliziranih udžbenika i tableta možemo svesti na stavku da su financirana iz Europskog socijalnog fonda, za 74 škole uključene u reformu pod sloganom “Škola za život”. Ključ reforme neće biti tableti! Ključ će biti učitelji i nastavnici. Njihova edukacija za digitalne škole ne traje već više godina. Želim reći da je i njihova edukacija bila u hodu, što prijeti improvizaciji. Premalo se o ljudskom potencijalu poučavanja govori. Pratite li malo komentare na forumima onih koji su involvirani u projekt “Škola za život”, bit će razvidno o kojim “strahovima” govore učitelji i profesori. Javno, nerado.
- O prednostima mogu samo načelno govoriti jer će tek na temelju iskušanih postupaka te novoga poučavanja zasnovanih na zapažanjim i tumačenjima navedenih uzoraka škola uključenih u eksperimentalni program reforme biti moguće govoriti o prednostima. Ono što mogu iznijeti kao iskustvo iz moje škole djelomično bi bio odgovor vezan uz prednosti digitalizacije nastave općenito. Radim u XV. gimnaziji, prirodoslovno-matematičkoj, koja je od 2015. godine jedna od škola u okviru CARNET-ova pilot-projekta e-škole. Prednost je uključenost u radionice različitih sadržaja koje podižu kompetencije profesora, webinari i e-tečajevi koje profesori mogu birati, a kojima se stalno osvježavavaju digitalne kompetencije profesora. Od 2012. u nastavi koristim e-dnevnik. Dakle, moja se gimnazija sustavno već šest godina sprema za novu školu novoga doba. Napominjem da nismo u eksperimentalnom projektu “Škola za život”. Pretpostavljam da je učiteljima i profesorima koji su naglo i intenzivno zasuti novim programima i tehnologijama u nastavi tijekom učestalih edukacija ove školske godine sve bilo vrlo naporno.
GRČKI POUČAK

- Kulture bogate duhom i demokracijom, kao što su u europskoj matici antička Grčka ili Francuska, odavno su shvatile da je ključ svakoga uspjeha kvalitetan i jak učitelj. Nisam slučajno odabrala upravo Grčku i Francusku. Francuzi punu pozornost daju francuskom jeziku kroz nastavu. Od njih bismo morali učiti. Nije materinski jezik primjenjiv samo na čitanje lektire i pisanje eseja. PISA testiranja upozorila su na ranjive točke hrvatskoga školstva glede jezične i čitateljske pismenosti. Jezik se ne usvaja samo na satovima hrvatskog jezika. U Delfima, u Apolonovu svetištu, stoji natpis: “Spoznaj sama sebe!” To je bila grčka škola za život. Spoznaja vlastitog identiteta omogućuje spoznaju svijeta oko sebe. Što sam, tko sam, zašto postojim? To je antička škola za život. Mudri Sokrat bio je najbolji učitelj svojim polaznicima u Akademiji. Nije izravno odgovarao na pitanja, nego su do spoznaje dolazili indirektno. To je kritičko mišljenje. U eksperimentalnom programu spominje se: nećemo učiti napamet, nego ćemo učiti kritički misliti. Ja to radim svaki sat sa svojim učenicima. Do zaključaka u analizi teksta dolaze sami. Do spoznaja o gramatičkim kategorijama ja ih moram uputiti, no zadatke će rješavati tako da gramatičke zakonitosti primjenjuju. To nije ništa novo. Tako su i dosada profesori radili. Profesori koji svakodnevno ulaze u razred znaju da je svaka školska godina i svaki sat uvijek novi izazov, da poučavanje, kurikulum sazrijeva u razredu u provedbi s učenicima. Ishod sata možeš planirati, no ne ovisi samo o učitelju. Đaci će vrlo brzo shvatiti da bez rada i odricanja nema uspjeha. Ako ćemo imati manje knjiga i manje nastavnoga sadržaja, to ne znači da će manje učiti.

- Na svakoj vlasti koja participira u reformama koje su ključ napretka društva stoji pečat velikih očekivanja. Očekivati je da će se učiniti pomaci glede financiranja škola jer sadašnji model za opsežan zalogaj kakav je “Škola za život” ili nastavak bilo koje druge reforme drugoga imena bit će neodrživ. Hoće li to biti vaučerizacija školstva kako bi ojačao sustav kvalitete u školama ili nešto drugo, to je conditio sine qua non. Mišljenja sam da konsenzus između osobnoga, znanstvenoga i političkoga ega nije postignut i upravo zato eksperimentalnu fazu reforme pod nazivom “Škola za život” dio javnosti doživljava kao nametnutu.
Piše: Dubravka BREZAK STAMAĆ
VLATKO PREVIŠIĆ

VAŽNA JE ODGOJNOST NASTAVE

 

O kurikularnoj reformi govori se već niz godina, ali kakav je njezin stvarni utjecaj na naš odgojno-obrazovni i školski sustav, na društvo u cjelini, pitali smo prof. dr. sc. Vlatka Previšića, s Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.


- Imate pravo, svi pričaju i, oprostite, kukuriču o kurikulumu a da zapravo nemaju ni osnovna znanja o toj pedagoškoj teoriji i njezinoj praktičnoj provedbi. Pritom je loše to što se tako ponašaju oni koji o tome politički i stručno odlučuju. Pa mi još uopće nemamo svoj nacionalni kurikulum, kao strateško-razvojni dokument, koji su inače sve zemlje koje iole drže do sebe odavno već izradile. Istina, imamo Nacionalni okvirni kurikulum, ali to je ipak samo prijelazni kompromisni dokument. Zato nam škola i dalje živi u svojim tradicionalnim okvirima. Moderni kurikulum ne može se nikako svesti samo na uvođenje informatičke pismenosti u škole, jer je kurikulum svojevrsna filozofija suvremenog odgojno-obrazovnog i školskog sustava te optimalni put pedagoškog procesa koji podupire učenikov prirodni i kreativni razvoj, a učitelja oslobađa u njegovu profesionalnom radu tako da može biti prijatelj svojih učenika u njihovu odrastanju.

Koliko je miješanje politike naštetilo cijelom procesu kurikularne reforme?
- Političari često sebe smatraju univerzalnim znalcima pa se autoritarno upleću baš u sve. Drže se pozvanima biti na čelu svakog tijela i povjerenstva za provedbu reformi, koje onda usmjeravaju prema svojim političkim ciljevima. Za njih je politika obrazovanja sjećanje na svoje djetinjstvo ili roditeljske sastanke svoje djece. Na žalost, i ministri koji se prihvate resora obrazovanja brzo pokazuju svoj područni i predmetni egoizam, koji proglašavaju kurikularnim prioritetom. U projektu tzv. kurikularne reforme politika se ponaša kao hidden (skriveni) curriculum, koji odlučuje što jest, a što nije dobro u odgoju i obrazovanju. A to što jest i(li) nije, i kakvog čovjeka u odgojnom i obrazovnom smislu želimo, treba biti polazište znanstveno utemeljenog i strukturiranog kurikuluma. Na to pitanje naša politika ne može dati pravi odgovor. Politiku najčešće zanima “upotrebljivi građanin” sveden na poduzetničku kompetenciju, a čovjek i čovječnost, kao odgojne vrijednosti, ostaju sasvim izvan domena kurikulumskih ishoda škole. Gdje je nestao čovjek - lijepo se pita naš vinkovači roker Goran Bare.

Koje su slabosti, a koje prednosti sadašnje eksperimentalne faze?
- Prednosti su svakako u tome da se promjene ipak događaju; da se osjeća prijeka potreba za osuvremenjivanjem procesa odgoja i obrazovanja te unošenja nužnih tehničkih inovacija u škole. To je svima nepobitno. Međutim, nisam siguran da su nositelji toga eksperimenta, u metodološkom smislu, uopće svjesni toga što je i kako se provodi pedagoški eksperiment, kao i čemu on uopće služi. Ova provjera na djeci “in vivo” mogla bi lako pokazati kako je to zapravo bilo nepotrebno. U svijetu je na djelu renesansa opće kulture i obrazovanja, na koje se onda brže i lakše nadgrađuju sve te nagle tehničke i društvene promjene, nego prerana specijalizacija kao svojevrsni “fah-idiotizam”. Ovako kako to predviđaju naši reformatori, mlade treba što prije učiniti “poduzetnički kompetentnima”, i osposobljenima za “radno mjesto”, pri čemu je odgoj gotovo zanemaren, ili sveden na “aktivističke slobodne aktivnosti”. Škola treba biti mjesto organiziranog i aktivnog stjecanja znanja, ali “odgojnost nastave”, kako je rekao Herbart, nitko ne može zamijeniti nekim slobodnim aktivnostima. Nužno je, naravno, poticati dječju spontanost i kreativnost, a učenje približiti svojevrsnoj igri, ali bilo koje stvaralašto, također, nezamislivo je bez nužnih i trajnih znanja. Kada je riječ o rasterećenju učenika, svjedoci smo ovih dana vaganja učeničkih torbi da bi se dokazala njihova opterećenost. To je ionako očito. Pedagoška istraživanja, međutim, pokazuju da učenike više opterećuju zastarjeli i nepotrebni sadržaji te hladan i predavački odnos nastavnika u socijalnoj komunikaciji s njima. Vidite, za to nam nije potreban pedagoški eksperiment! I još nešto, tko li je samo našim reformatorima podmetnuo tu “Školu za život”, prerađenu izreku belgijskog liječnika i alternativnog pedagoga Ovidea Decrolyja, s početka prošloga stoljeća. Škola je život, tako bismo danas trebali reći, ako želimo da je ona aktualna, moderna i primjerena svojem trenutku.

Može li se očekivati da školske godine 2019./2020. reforma počne u svim školama?
- Pa što će se uopće, u pedagoškom smislu, ovim eksperimentom mjeriti? S kime će se kurikulumski reformski zahvati uspoređivati? U kakvim uvjetima će se provoditi na eksperimerntalnoj i kontrolnoj strani? Škole, sudionice ovoga “eksperimenta” već su u prednosti po opremanju koje se ovih dana intenzivno događa, a učiteljima i ravnateljima daju se novčane stimulacije u odnosu prema onima drugima. Pohvalne ocjene ovoga eksperimenta možemo očekivati od naručenih (istomišljenih) eksperta iz zemlje i inozemstva. Opremimo radije, što prije, sve škole ujednačenim uvjetime rada, stimulirajmo sve nastavnike primjerenim mjesečnim berivima da se mogu bez stalnog opterećenja preživljavanjem predati svojoj profesiji i učenicima. Za harmonizaciju našega školstva s Europom, osim u formalnom smislu, treba nam podići materijalni i društveni status učitelja. Također, prestanimo u pedagoškom smislu otkrivati Ameriku samo u Finskoj. Učinci svih promjena i preuredbi u odgoju, obrazovanju i školi ne vide se odmah i danas. To je živi proces. Vidjet ćemo! Dobro je kada bi to bilo pozitivno. Ali, ako se doživi neuspjeh, ponovo ćemo se uvjeriti da su uravnotežene i postupne promjene bolje od pedagoških revolucija!

Hoćemo li konačno postati “zemlja znanja”, sukladno s razvijenim zemljama EU-a i svijeta?

- Okanimo se već jednom tih fraza koje se nude kao “ishodi” u formi: društva znanja, zemlji blagostanja i sličnim poduzetničkim kompetencijama, što obrazovanje svodi samo na radno mjesto i sušti pragmatizam. Gdje su tu humanističke dimenzije i vizije kurikuluma! Umjesto političkog pedagogizma, otvorimo prostor znanostima o odgoju da glasnije progovore. To onda neće biti skriveni politički kurikulum, nego otvorena stručna i znanstvena scena, koja nas jedino može izvući iz zadnjih klupa.(D.J.)
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike