Kultura
VJEKOSLAV KATUŠIN U HRVATSKU DOVODI HOLLYWOOD

U Njemačkoj film košta 10, u Hollywoodu 100, a u Hrvatskoj milijun eura
Objavljeno 14. rujna, 2018.
U nešto više od dva dana trailer filma C.L.E.A.N., snimanog u Puli, imao je više od 150.000 gledanja

Zahvaljujući Vjekoslavu Katušinu u Josipovcu je prije dvije i pol godine film Someone Dies Tonight snimio Eric Roberts. Mladi producent, scenarist i glumac rođen 1983. u Mainzu, čiji roditelji i danas žive u Dražu (on sam u Gajiću, u Baranji veći dio godine, osim kada ga profesionalne obveze ne odvedu u neki drugi, blještaviji kraj svijeta), zaslužan je i što je u Puli ovih dana završeno snimanje horora/trilera C.L.E.A.N., u kojem uz Toma Sizemorea (Spašavajući vojnika Ryana, Oluja nad olujama, Pad crnog jastreba, Crveni planet, Vrućina s Robertom De Nirom i Alom Pacinom...) glume i Maik Epple, Jenny Paris, Bruno Bilandžija, Jani Banovac Zombori, Aurelio Toni, Fred Lobin, Mateo Kliba, Agnes Burger, Costas Mandylor, Marisa Mattioli, Ahmet Öztürk... Scenarist je (i glumac) Konstantin Georgiou, redatelj Aurelio Agliata, a produkcijska je kuća Dream Team Pictures.

Prvi je to hrvatski film (njemačko-hrvatska koprodukcija) koji se koristi tehnologijom računarski stvorene slike (computer-generated imagery, CGI).
- Kada publika bude vidjela čudovište u filmu, shvatit će da nema nikakve razlike između njih i onih u Gospodaru prstenova. Radio je to studio Bunker iz Beograda, najbolji u ovom dijelu Europe, bivše Jugoslavije, koji je odradio fenomenalan posao. U Hrvatskoj se može snimiti sve, kao u bilo kojem dijelu svijeta. Svi žanrovi - kaže Vjekoslav.

Svjetske zvijezde

Posljednjih osam godina on u Hrvatskoj snima skupe filmove, nerijetko s poznatim imenima svjetske filmografije, hollywoodskim glumcima. Razloga je mnogo, od ljepota Lijepe Naše do želje da promovira svoju domovinu, ali ne krije i da su troškovi snimanja (i produkcije) znatno niži u ovom dijelu Europe.
- U Njemačkoj film snimamo za 10 milijuna eura, u Hollywoodu za 100, a u Hrvatskoj za milijun! Statisti ovdje rade za 150 kuna dnevnice, cijena im je u Njemačkoj isto toliko eura, a u SAD-u 400 dolara. To je računica i razlog koji nas sve češće dovodi u Hrvatsku - objašnjava Katušin. Osim što filmovi nerijetko imaju stotine statista, dio ekipe su i snimatelji, čiji su honorari znatno manji ovdje.
Iako sniman u Istri, horor/triler C.L.E.A.N. ima sve odlike visokobudžetnog filma, jer u njemu glume dva hollywoodska glumca. Za očekivati je da će biti mnogo krvi, no uradak je to koji je namijenjen zahtjevnijoj publici, koja od sedme umjetnosti ne traži i ne očekuje tek banalnu, trash dvosatnu zabavu.
Dogovarajući snimanje filma, posebice snima li se negdje u Hrvatskoj, Vjekoslav nastoji u ekipu glumaca uvijek uključiti domaće ljude. Tako i u ovom filmu glumi dvoje Puljana - Mateo Kliba i Jani Zombori Banovac, a ostatak casta su glumci iz Njemačke, Turske, Švicarske.
Možda zvuči nevjerojatno, no kada Vjekoslav kaže američkim glumcima da se film snima u Hrvatskoj, svi su oduševljeni. Oni koji nisu nikada čuli za nas, a još manje znaju gdje se nalazimo na kugli zemaljskoj, nisu zvijezde, nego "obični" građani SAD-a, opravdava svoje kolege Katušin.
- Lakše je raditi s poznatim hollywoodskim zvijezdama nego s hrvatskim glumcima, jer su naši vrlo tašti. Američki su glumci opušteni, profesionalni i uvijek spremni za šalu. Svidi li im se priča, scenarij, najčešće honorar nije presudan, voljni su itekako sniziti svoju cijenu - dodaje Vjekoslav, koji je u svijet visokobudžetnog filma ušao prije tri godine, no u sedmoj je umjetnosti već 12 godina. Iza sebe ima brojne naslove u kojima je glumio, za koje je napisao scenarij ili ih je producirao, pa čak i režirao, što se jednostavno provjeri na www.imdb.com.
Sve je krenulo iz ljubavi prema hollywoodskim filmovima, a danas uspijeva, kaže, jer ima viziju.
U ovaj je naslov uključio i mladog Gorana Dragaša, koji za trailere hollywoodskih blockbustera piše glazbu, o čemu smo u TV Obzoru Glasa Slavonije pisali u lipnju. Za tog darovitog i entuzijastičnog Vukovarca Vjekoslav je Katušin čuo od prijatelja. Kako za poslovnu suradnju nije dovoljna samo preporuka, poslušao je ono što je Goran do sada radio, oduševio se i ponudio mu suradnju koju nije mogao odbiti - glazbu za cijeli film! Izazov je to koji Gorana Dragaša tek čeka, jer je film snimljen, premijera se - prvo u Zagrebu, a potom u SAD-u! - očekuje krajem godine, pa je to i rok do kojega glazba treba biti gotova i umontirana u film.
- Na temelju onoga što sam do sada čuo i koliko smo surađivali, vrlo sam zadovoljan i mislim da Goran zaslužuje ovu veliku priliku, raditi glazbu za cijeli film, i to hollywoodski. Postprodukcija je faza u kojoj se glazba sklada, snima, montira.
- Prvi put radim glazbu za cijeli film, i to odmah ovako veliki. No nemam tremu, jedva čekam da počnemo. Bit će to najbolja glazba - sa smiješkom kaže Goran Dragaš, dodajući da kani pobijediti strah od letenja kako bi mogao prošetati pravim crvenim tepihom u Los Angelesu ili bilo gdje drugdje u svijetu gdje film bude imao svečanu premijeru.
No nije na setovima uvijek sve samo posao, užitak, zabava. Nerijetko iskrsnu i problemi, često netipični, najčešće kada snimaju u Hrvatskoj, razočaran je Katušin, tvrdeći kako naši ljudi ne cijene činjenicu da im je iz srca filmske industrije doveo glumce na kućni prag.
- Nisu svjesni da će cijeli svijet znati da se film snimao kod nekoga doma, u selu, susjedstvu. U Puli smo snimali 21 dan, bilo je lijepo i naporno. U Hrvatskoj je jako lijepo snimati, ali je jako teško raditi s našim ljudima. Takvih problema nemam s velikim imenima. Njih nazovem, kažem im o čemu se radi i gdje se snima, na što oni ne reagiraju bahato ili tražeći velike iznose. U Hollywoodu sam izgradio dobre odnose s važnim ljudima. Supruga Erica Robertsa, Eliza, ugledna je casting direktorica, a i sama je glumica. Preko nje za svoje filmove mogu dobiti koga god poželim, jer smo prijatelji - ponosno ističe Katušin, dodajući kako je, kada je poslao trailer Costasu Mandyloru, zvijezdi horora Slagalica strave (2008.), on oduševljeno rekao da je "vraški dobar".
U Hrvatskoj je osnovni problem zavist, smatra Vjekoslav, koji je svoju producentsku tvrtku Dream Team Pictures osnovao 2015., s ciljem pokretanja novog vala hrvatskog žanrovskog filma i privlačenja svjetske publike. Njegov najveći medijski uspjeh bio je dugometražni triler s Ericom Robertsom.
- Warner Bros., jedna od najvećih produkcijskih kuća u svijetu, u većini zemalja ima svoje tržište. Kada izbace trailer za film, u dva-tri tjedna imaju od 80 do 200 tisuća gledanja. Naš je u nešto više od dva dana imao gotovo 150 tisuća! Deset je distribucijskih kuća tražilo prava za prikazivanje filma i sretni su što smo to snimali u Hrvatskoj. Mislim da smo napravili veliku stvar za našu zemlju i domaći film, jer mislim da to ni jednom filmu nije pošlo za rukom. Dajem priliku mladima, koji masovno odlaze, a samo nailazim na prepreke, zavist, probleme. Drugi sanjaju o tom, ja živim svoj san - kaže Katušin.
Biti producent u Hrvatskoj obično podrazumijeva rad na snimanju televizijske serije, telenovele. Nije problem samo novac, reći će Katušin. Ovdje se film snimi za nekoliko milijuna kuna ili eura, za što Vjekoslav uspije dovesti zvučna imena. Njihovu popularnost "koriste" i za promociju filma, a to znači i za Hrvatsku, ako je riječ o filmu snimanom ovdje.
Vrhunski plaćeni


- Unatoč tomu, snimamo high quality. Glumci pristaju na skromnije honorare jer me cijene. Kada sam doveo Erica Robertsa u Hrvatsku i pitao ga što on misli kako bismo nešto trebali snimiti, gledao me u čudu. Naime, u SAD-u je producent taj koji odlučuje što i kako, glumac mora "slušati" jer je vrhunski plaćen, nerijetko desetcima milijuna dolara. On je za Oscara bio nominiran davno, 1986. za sporednu ulogu u filmu Runaway Train, ovdje je pokazao zašto je velik glumac. Ako glumcu daš slobodu, zauzvrat ćeš dobiti vrhunsku kreaciju. Raditi pod stresom, samo zbog novca i za novac znači raditi bez užitka - uvjeren je Vjekoslav.
Kada su prije dvije godine mediji čuli za dolazak slavnog Erica, brata još slavnije Julije Roberts, svi su htjeli intervju, htjeli su ga u svojim aktivnostima, na humanitarnim večerama i sl., no svaki dan snimanja producenta košta puno novca, njihov je posao strogo organiziran, ne smije biti praznog hoda.
- Bilo je tada i pomalo smiješnih situacija - kada su nam se javljale tvrtke koje su željele donirati nam za film, ali se na kraju pokazalo da su to kanili isplatiti u svojim proizvodima. Druga je nudila donaciju od 30 tisuća eura u građevnom materijalu. Nisu svjesni koliko vrijedi takva reklama, da se ime tvrtke pojavi u nekom velikom filmu!? A, s druge strane, milijune plaćaju za marketing i reklame! - čudi se Vjekoslav.
Kada se sve oduzme i zbroji, a tu treba uzeti u obzir mnogo svakodnevnoga stresa i nepredviđenih situacija, Vjekoslav svoj posao ne bi mijenjao nikada i ni za što na svijetu!
- Ponekad mi treba nekoliko dana za rješavanje nekoga problema koji je prouzročila neka zlonamjerna budala, ali sve to prođe - nasmijan je Katušin.
Prije dvije je godine u Zagrebu snimio epizodu kriminalističke serije Dead End: At the End We Die (za koju je 2015. napisao pilot-epizodu, a serija je snimljena 2017.). Premijera je bila prošle godine u listopadu u Los Angelesu. Kinodvorana u kojoj je premijera održana bila je ispunjena do posljednjega mjesta.
- Bio je to presedan, da serija ima premijeru u kinu, obično to bude na televiziji. Serije se i snimaju televizijskim kamerama, no mi smo ovu snimali pravim filmskim kamerama, Alexa, jednima od najboljih na svijetu, kojima je sniman, primjerice, i Gospodar Prstenova. Svi su se čudili kada smo im rekli da smo to snimali u Hrvatskoj, i još za tu cijenu, nisu mogli vjerovati - prisjetio se Vjekoslav, posebice ponosan na tu seriju i premijeru.

- Svi žele dio kolača, zarade, ali kada treba pružiti podršku, svi okreću leđa. Ni od koga ne tražim da mi financira film, ali ako im kažem kakva im velika imena dovodim u susjedstvo, mislim da bi bar troškove hotelskoga smještaja mogli podmiriti - smatra Katušin.

Narcisa VEKIĆ

Zagreb
PREMIJERA PRIJE HOLLYWOODA
Save the Last Bullet
Save the Last Bullet naslov je filma čije će snimanje u Hrvatsku dovesti desetak najvećih svjetskih zvijezda - Michaela Madsena, Christophera Lamberta, Toma Sizemorea, Michaela Paréa, Costasa Mandylora, Mikea Dopuda, Michaela Dudikoffa, Ahmeta Oztürka, a glumit će i Vjekoslav Katušin, Goran Stjepanović. Priču nastalu prema istinitim događajima iz 1991. režirat će Kristijan Milić, a scenaristi su Konstantin Georgiou i V. Katušin.
150

kuna dnevnica je statista u Hrvatskoj, 150 eura u Njemačkoj, a 400 dolara u Americi
2016.

Vjekoslav je u Osječko-baranjsku županiju iz Hollywooda doveo Erica Robertsa
C.L.E.A.N. SNIMLJEN U PULI
Priča filma C.L.E.A.N. vrti se oko četvero pacijenata koji dolaze u rehabiltacijski sanatorij jer se žele riješiti ovisnosti (o drogama, pušenju, alkoholu), psihičkih trauma... Dr. Sutter im obećava pomoći, no istina je posve drukčija. Svatko od njih ima svoje emocionalne probleme, uz koje prolaze kroz pakao otkrivajući i izdržavajući zlokobne metode liječenja zlokobnih liječnika, pokušavajući ostati živi...
Save the Last Bullet
Save the Last Bullet naslov je filma čije snimanje još nije počelo, ali će u Hrvatsku dovesti desetak najvećih svjetskih zvijezda - Michaela Madsena, Christophera Lamberta, Toma Sizemorea, Michaela Paréa, Costasa Mandylora, Mikea Dopuda, Michaela Dudikoffa, Ahmeta Oztürka, a glumit će i Vjekoslav Katušin, Jenny Paris, Goran Stjepanović, Kazim Demirbas, Maik van Epple, Imer Tairi, Roni Lepej, Igor Pečenjev i Draško Anđić. Priču nastalu prema istinitim događajima iz 1991. režirat će Kristijan Milić, a napisali su ju Konstantin Georgiou i Vjekoslav Katušin.
Možda ste propustili...

U GRADSKOM MUZEJU POŽEGA

Otvorena izložba Drava Art Biennale

VATRENA CARMEN U KOSTIMIMA NEVENA MIHIĆA

Stvarno se veselim projektu o kojem pričam već 16 godina

GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ

"Putovanje po Istočnoj Europi”

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

ZANIMLJIVA INSTALACIJA MLADE OSJEČANKE ENE JANKOVIĆ

Priče skrivene u nekim cipelama, duboko su mi se urezale u pamćenje

2

KONCERT U ZAGREBU

50 godina Davora Bobića

3

BARUTANA018 U MLU-U OD 19. DO 23. 11.

Poticaj nerazvijenoj nezavisnoj sceni