Novosti
GLEDANJE SPORTA JE POSKUPJELO

Modrić i Messi na TV-u samo ako više platite
Objavljeno 8. rujna, 2018.
Razdoblje u kojem smo zanimljive utakmice na svom TV-u gledali bez novih izdataka nepovratno je iza nas

Zaljubljenici u nogomet, kojih je nakon uspjeha reprezentacije na Svjetskom prvenstvu u Hrvatskoj zasigurno još i više, posljednjih su godina na sve većim mukama kako osigurati da im dostupni budu bar oni nogometni sadržaji koje nikako ne žele propustiti. Naime, dok je reprezentacija (zasad) srećom ipak ostala dostupna svima, što na HRT-u, što na Novoj TV, vrijeme kada su i važne klupske utakmice - kako one u domaćem prvenstvu, tako one koje će se igrati u Europskoj ligi (gdje je i Dinamo), pa i one u Ligi prvaka koje se igraju utorkom - bile dostupne svima koji su imali televizor zauvijek je ostalo iza nas.


Sada sve ovisi o tome za kojega ste se operatora kabelske televizije opredijelili.

Zbrka u glavi

Ako nemate kabelsku, onda vam zasad od redovitih događanja tijekom godine ostaju reprezentacija na Novoj TV i jedan dan (srijeda) Lige prvaka na HTV-u, ostalo možete zaboraviti. Utakmice domaćeg HNL-a i najjačih europskih liga dostupne su preko kabelskih televizija - engleska i španjolska liga na Sport klubu (kod svih operatera), a HNL, francuska i talijanska preko Arena sporta (na Max TV-u). Nešto od toga dostupno je u osnovnim paketima kabelskih televizija, dok drugo morate dodatno plaćati. Planet sport na platformi VIPnet i Bnet pak prenosio je posljednje pretkolo Lige prvaka (posljednju utakmicu Dinama su darovali svim pretplatnicima), dok se za sve ostalo mora dodatno platiti, uključujući šest utakmica Lige prvaka utorkom.Riječ je o onome što je u manjem obujmu, gotovo do jučer, bilo dostupno gledateljima preko neke od tri glavne televizijske kuće u Hrvatskoj - HTV-a, Nove TV ili RTL-a. Sada to mogu samo oni koji su izabrali operatora kabelske televizije, koji je kupio prava na određene utakmice. Ali opet ne može gledati i Hrvatsku ligu te prvenstvene utakmice najjačih liga, i Ligu prvaka, i Ligu UEFA, nego se mora opredijeliti i procijeniti što mu je od toga manje bitno i te se polovice, ili čak više od toga, izborom operatora - jednostavno odreći. Što je očito danas svima normalno i u skladu s važećim propisima. U isto vrijeme svi i dalje plaćamo pristojbu od 80 kuna HTV-u, kojemu u toj priči iz godine u godinu ostaje sve manji dio kolača. No, ona se nalazi i u sklopu cijene osnovnih programa kod svih operatora. Dugoročno HTV u sljedeće četiri godine ima pravo i na Svjetsko prvenstvo u Kataru (2022.), Kup konfederacija (2021.), Svjetsko klupsko prvenstvo (2019.) i UEFA Super kup (2019.), a Nova TV sve ostalo vezano i uz našu reprezentaciju - Ligu nacija, već spomenute kvalifikacijske utakmice reprezentacije za Euro 2020. i sam Euro te Svjetsko prvenstvo 2022. godine. Sve u svemu, prava zbrka u glavi oko toga što tko nudi, pa se pojedincu i nije lako opredijeliti za operatora, a potom još vjerojatno i smisliti koliko doplatiti za neke dodatne sadržaje.

Ekskluzivno pravo

Dunja Mak, pravna savjetnica u Savjetovalištu za potrošače u Osijeku, podsjeća kako potrošači dobivaju u paketu određeni broj programa, među kojima su i neki sportski. "To su komercijalni odnosi samih televizija s onim tko prodaje te licence. Na tržištu je to tako da drugi programi nemaju neke sadržaje ako netko na to ima ekskluzivno pravo", ističe. To uspoređuje s našim postupkom kod odabira mobitela, čime možda odabiremo model koji nema neke opcije koje mobitel neke druge tvrtke ili drugi model možda ima. Kaže da je to stvar tržišne slobode i natjecanja samih komercijalnih televizija. A nije riječ o sadržajima za koje bi se moglo reći da su "od životne važnosti", ma koliko se nemalom broju zaljubljenika u nogomet činilo da to zapravo jest tako.
- Potrošač ne može očekivati da ti "paketi" pokrivaju cjelokupan njihov interes. Moj je savjet da prije ugovaranja određenog paketa svaki potrošač pozorno pročita što se time nudi kako bi mogao zaključiti što najviše odgovara njegovim primarnim potrebama - kaže Dunja Mak.
Treba reći i kako to što se posljednjih godina dogodilo s dostupnošću nogometnih prijenosa u Hrvatskoj zapravo uobičajena stvar u Europi i svijetu, ma koliko se ta raspršenost sadržaja koji su im zanimljivi hrvatskim zaljubljenicima u nogomet možda činila nepravednom. Vrijeme monopola nacionalnih televizija kada je o sportskim prijenosima riječ i njihove dostupnosti samo po cijeni redovite HTV pretplate nepovratno je otišlo u prošlost. Stoga vam, ako ste ovisnik o nogometu, nema druge nego u rasporedu redovitih mjesečnih izdataka novčanu "hrpicu" za tu namjenu - još malo dodatno "podebljati".
Igor Bošnjak
Vijeće za elektroničke medije

UTAKMICE REPREZENTACIJE “ZA SVE”, SVE OSTALO - NA TRŽIŠTU

Kada je riječ o utakmicama reprezentacije, Vijeće za elektroničke medije podsjeća kako sukladno odredbi iz Zakona o elektroničkim medijima, nakladnik televizije ne smije na temelju dobivenih isključivih prava emitirati događaje za koje se smatra da su od velike važnosti za društvo, na način kojim bi znatnom dijelu javnosti u RH uskratio mogućnost praćenja takvih događaja preko izravnog prijenosa ili odgođenog prijenosa na televiziji slobodnog pristupa. “Stoga je Vijeće za elektroničke medije na temelju Zakona o elektroničkim medijima (ZEM) donijelo popis značajnih događaja kao podzakonski akt, prema kojemu su sve utakmice hrvatske seniorske muške nogometne reprezentacije, kod kuće i u gostima događaji značajni za javnost, te je suprotno ZEM-u i popisu značajnih događaja ako takve događaje na temelju dobivenih isključivih prava prenosi nakladnik čiji televizijski program može pratiti manje od 60 % stanovništva RH ili je za praćenje toga programa potrebno dodatno plaćanje (naplatna TV), osim pristojbe propisane Zakonom o Hrvatskoj radioteleviziji”, ističu. Prava na prijenos i emitiranje ostalih sportskih događaja podliježu pravilima tržišta i tržišnog natjecanja. “Nakladnici autonomno oblikuju programsku osnovu medija i snose odgovornost za objavljivanje programa, a pristup programskim sadržajima gledateljima treba biti omogućen pod jednakim uvjetima, odnosno nisu regulirana ZEM-om. Kako navodite ‘rascjepkanost prava na prijenos nogometnih sadržaje na niz operatora’ nije predmet regulacije Vijeća za elektroničke medije, jer za to ne postoji uporište u ZEM-u. Ista je praksa u svijetu s obzirom na to da je ZEM usklađen s Direktivom o audiovizualnim medijskim uslugama EU”, zaključuju.
Ljubiteljima nogometa nema druge nego novčanu “hrpicu” za tu namjenu - dodatno “podebljati”