Novosti
IZMJENE ZAKONA O ZAŠTITI POTROŠAČA

U oglašavanju trgovci više ne moraju isticati staru cijenu nego samo sniženu
Objavljeno 7. rujna, 2018.
Udruge zamjeraju što se nisu imale priliku izjasniti o izmjenama

Vlada je još uoči ljetnih odmora u saborsku proceduru poslala izmjene Zakona o zaštiti potrošača. Većina novina koje donose tehničke su naravi i ne odnose se izravno na prava potrošača u svakodnevnom životu, a najveći je prigovor stručnjaka da je prijedlog izmjena ovaj put prošao potiho i bez mogućnosti da se sve zainteresirane strane izjasne.


Jedina novina koja se izravno odnosi na potrošače i njihovu dobrobit sadržana je u odredbi koja propisuje da se obveza isticanja dviju cijena odnosi isključivo na prodaju unutar poslovnih prostorija, a ne i na oglašavanje. Riječ je o izmjeni koju je, objašnjavaju iz Vlade, bilo nužno uvesti u legislativu radi usklađivanja s EU direktivom o nepoštenoj poslovnoj praksi, kojom je u vrijeme posebnih oblika prodaje propisano obvezno isticanje redovne i snižene cijene. Naime, prema mišljenju Europske komisije, u važećoj odredbi Zakona "nije posve razvidno da se predmetna obveza odnosi na prodaju unutar poslovnih prostorija, kao i odnosi li se i na oglašavanje". Stoga se izmjenama jasnije propisuje da se obveza isticanja dviju cijena odnosi isključivo i samo na prodaju unutar poslovnih prostorija, a ne na oglašavanje.
Iz udruge "Potrošači forum", koja je jedan od pionira u Hrvatskoj kada je u pitanju borba za potrošačka prava, tu izmjenu ocjenjuju nužnom zbog usklađivanja s EU direktivama, a i zbog razvijanja domaće zakonske regulative u području zaštite potrošača. No napominju kako među aktualnim izmjenama ima vrlo malo odrebi koje se neposredno odnose na potrošače, uz osvrt na jedinu, već spomenutu, odrebu koja će na potrošače izravno utjecati.
"Nije baš jasno kome će ovakva odredba pogodovati, odnosno hoće li uopće pogodovati, bilo potrošačima bilo trgovcima. Koliko možemo razlučiti, ona će u praksi značiti da trgovci više u svojim reklamnim materijalima neće morati navoditi staru cijenu i sniženu cijenu, nego samo sniženu. Dojam je da se to potrošačima neće svidjeti, neće im pružiti dobar uvid kolika je njihova ušteda, odnosno isplati li im se uopće otići u trgovinu i razmotriti kupnju artikla. Time će na gubitku biti trgovci, jer ako ljudi dvoje da li da reagiraju na sniženu cijenu, manje će i kupovati. No ostaje vidjeti kako će to funkcionirati u praksi", kaže Mira Brumerček Lukačević iz "Potrošačkog foruma" te dodaje kako je ta udruga o izmjenama Zakona doznala tek nakon što su one već poslane u saborsku proceduru.
"Kod prijašnjih razmatranja izmjena Zakona Ministarstvo je pri pokretanju procesa obavještavalo sve relevantne udruge. To je ovaj put izostalo. Obaviješteni su samo savezi udruga, tako da do nas informacija nije ni stigla i nismo mogli dati svoj doprinos raspravi. Da je bilo drukčije, sigurno bismo to učinili, s obzirom na to da smo prijašnjih godina bili čak i u radnim skupinama za izmjenu zakona", kaže Brumerček Lukačević, ocijenivši kako je većina izmjena tehničke naravi.
Ivana Solar
SURADNJA UDRUGA S LOKALNIM VLASTIMA
Izmjene Zakona o zaštiti potrošača donose i manju nadgradnju u području javnih usluga. Važećim Zakonom o zaštiti potrošača propisana je obveza da u savjetodavnim tijelima osnovanima u jedinicama lokalne samouprave, kao i u povjerenstvima za reklamacije trgovaca pružatelja javnih usluga, moraju biti i predstavnici udruga za zaštitu potrošača. U tome kontekstu izmjenama se predlaže da udruge za zaštitu potrošača, s ciljem boljeg informiranja potrošača, na svojim mrežnim stranicama objavljuju popis jedinica lokalne samouprave i popis trgovaca - pružatelja javnih usluga, u radu čijih savjetodavnih tijela odnosno povjerenstva sudjeluju njihovi predstavnici. Zbog istoga cilja predlaže se da Hrvatska obrtnička komora i Hrvatska gospodarska komora objavljuju na svojim mrežnim stranicama popis povjerenstava za reklamacije u kojima sudjeluju predstavnici udruga za zaštitu potrošača, koja su osnovana pri predmetnim komorama za pojedine djelatnosti koje obavljaju trgovci koji imaju do pet zaposlenika.
Možda ste propustili...

PREDSJEDNIK HDZ-A ZADOVOLJAN KAMPANJOM

"Vlada kvazinacionalnog spasa ne bi dugo potrajala"

DO 16.30 NA IZBORE IZIŠLA POLOVICA BIRAČA

Glasovalo više od 1,6 milijuna birača, u Osijeku 52,34 %

ZAŠTITA PRIRODE I OKOLIŠA U MEDIJIMA

Velebitska degenija za najbolje novinarske radove

Najčitanije iz rubrike