Ekonomija
FENOMEN INFLUENCERA

Posao kao i svaki drugi ili sve veći poligon za varanje potrošača?
Objavljeno 3. rujna, 2018.
U okruženju gdje transparentnost postaje potreba, regulacija ovog područja treba biti aktivnija i ažurnija, kaže Bebić

Društvene mreže razvile su se do te mjere da su postale ozbiljan i unosan posao, pa tako danas influenceri na njima razvijaju svoja poslovna carstva, postaju svjetski poznate ličnosti, a stručnjaci predviđaju da će se taj fenomen nastaviti jer ljudi vjeruju drugim online korisnicima, osjećaju bliskost na društvenim medijima.


U poslovnome jeziku nazivom "influencer" u engleskome se označuje osoba ili skupina koja može utjecati na poslovne odluke zbog svojega ugleda, položaja ili veza. No, za razliku od slavnih lica, influenceri na društvenim platformama čine se puno bližima, dostupnijima, u bližem odnosu s korisnicima.
Domagoj Bebić, docent i voditelj smjera Novi mediji na Fakultetu političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, ističe da su influenceri oduvijek važna instanca u širenju poruke/prodaji proizvoda/informiranju, a do digitalnog okruženja trebali su zaslužiti svoj status i prestiž obrazovanjem, djelovanjem, radom u zajednici... "No današnje digitalno okruženje dalo nam je mogućnost da svi imamo priliku biti influenceri – imamo priliku biti utjecajni u svojoj mreži", kaže Bebić.
Digitalno okruženje promijenilo je uloge i autoritete u društvu, što pokazuju i istraživanja, prema kojima puno više vjerujemo drugim online korisnicima nego vladama i medijima. Pretpostavke su, stoga, da će se fenomen influencera nastaviti, ističe Bebić.
Danas influencerom zovemo svakog pojedinca ili korisnika koji je eksponiran u digitalnom okruženju i zbog toga što okupljaju veliki broj korisnika na svojim platformama, doseg koji njihova poruka može ostvariti (a i popularnost) postaje jako privlačna marketingašima. Danas osobe koje imaju veliku zajednicu na društvenim medijima dobivaju marketinške ugovore i postaju brend ambasadori. Prema istraživanjima čiji su rezultati objavljeni na platformi za influencere Grin Influencer Marketing Software, 94 posto marketinških stručnjaka koji koriste influencere smatra ih učinkovitima. Čak 30 posto potrošača sklonije je kupiti neki proizvod na temelju preporuke influencera koji nije celebrity, a samo tri posto potrošača navelo je da je kupilo proizvod na temelju preporuke influencera celebrityja, navodi Grin. Također, navode da je studija pokazala da kompanije zarađuju oko 44 kune na jednu uloženu kunu u influencer-marketing.
Neki stručnjaci pak smatraju da se influenceri prostituiraju jer za mišljenje koje zastupaju dobivaju novac, navode brendove koje koriste ili odijevaju, no rijetko se radi o proizvodima koje su sami kupili. Nerijetko njihove objave nisu označene kao reklama, iako bi to prema zakonskim propisima trebale biti. Brendovi koriste sivo tržište i izbjegavaju plaćanje oglašivačkog poreza. Svoje proizvode "poklanjaju" influencerima, pa ih potom šalju na putovanja, a oni ih vješto reklamiraju bez očite reklame.
"Istraživanja pokazuju da vjerujemo porukama koje objavljuju korisnici na internetu – upravo zato je važno da se vidi razdjelnica između autorskog i sponzoriranog sadržaja. U okruženju gdje transparentnost postaje potreba i zaštita, smatram da regulacija ovog područja također treba biti aktivnija i ažurnija. Cilj ne treba biti samo novac, već upravo zaštita potrošača", poručuje Bebić.
Ističe da je istraživanje dubinskih intervjua s odabranim hrvatskim influencerima do sada pokazalo, kako je većina ispitanika istaknula, da se od toga može živjeti. Svjedoci smo, dodaje, i primjera i od naših influencera, ali posebno svjetskih, da se u ovoj vrsti poslovanja može jako dobro zaraditi. "Mislim da je posao influencera postao jednak bilo kojem poslovanju – koliko ugovora i angažmana dogovorite, toliko vam se zapravo isplati", kaže Bebić.
Sara MARGETIĆ/H
"INFLUENCERSKA MAFIJA" PERE NOVAC?
Neki ekonomski analitičari idu toliko daleko da smatraju kako se na zaradi oko Instagrama i YouTubea zapravo pere nevjerojatna količina novca, pa rabe izraz "influencerska mafija". "Na influencere možemo gledati kako hoćemo i to je svačiji osobni stav, ali istina je da je ovakav oblik promocije postao istaknut u današnjem poslovanju", ističe Bebić, koji, jer se tu radi o velikim iznosima i ugovorima te velikom broju korisnika kojima je dostupna ta poruka, smatra da takva vrsta sponzoriranog sadržaja treba biti jasno istaknuta i naglašena.
VELIK UTJECAJ
Tvrtke znaju da se radi o osobama koje imaju utjecaj na određenu ciljnu grupu i to koriste kako bi usmjerile potrošačke navike. Ne moraju se posebno truditi da dođu do potrošača i ciljne grupe, nego angažiraju influencera s kojim dobiju njegove sljedbenike.
Nazivom "influencer" označuje se osoba koja može utjecati na poslovne odluke zbog svojega ugleda
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike