Autoglas
ONO ŠTO JE BILO NEZAMISLIVO, SADA JE NADOHVAT RUKE

Porođajni problemi su svakodnevni, no ekspanzija elektromobila već je počela
Objavljeno 28. kolovoza, 2018.

Najveća, najvažnija i najzanimljivija transformacija svijeta mobilnosti u posljednjih stotinu godina početak je ekspanzije elektromobila. Počela je ona, istina, još prije nekoliko godina, no nakupio se i niz problema, u čije se raščišćavanje ubrzano kreće, u eliminaciju nelogičnosti, u čišćenje nakupljenih trombova u krvotoku električne pokretljivosti kako bi u cijelosti profunkcionirala u što je moguće kraćem roku te tako znatno utjecala na dodatno smanjenje emisije CO2.


Kako je utvrđeno, tri su ključna problema bržeg širenja: mali domet elektromobila, realno između 100 i 200 kilometara, spora i rijetka mreža punionica te svakako cijena samog vozila. Njemačka je tako opet aktualizirala hitnu izgradnju 500-tinjak brzih punionica. Koliko je to dovoljno, želi li se ostvariti ambicija znatnog rasta broja elektromobila, pitanje je koje najbolje potkrjepljuje podatak da je ukupna duljina samo njemačkih autocesta – 11 tisuća kilometara, a ukupna mreža svih njemačkih prometnica nevjerojatnih je 220 tisuća kilometara. S druge strane, njemačka je savezna vlada 2016. stavila na raspolaganje 600 milijuna eura za poticajna sredstva u svrhu nabave električnih automobila. No njih još uvijek, u najbogatijoj i najmotoriziranijoj europskoj državi, nije zatraženo ni – 15 tisuća. Drugim riječima, na takve je subvencije u Njemačkoj potrošeno manje od deset posto ponuđenih sredstava. Pojednostavljenim rječnikom moglo bi se reći – država ih nudi, narod ih neće. Sredstva se, istina, ne povlače niti se prenamjenjuju, ostaju u ponudi do 30. lipnja 2019.
S druge strane, Norveška ima daleko najviše elektroautomobila po stanovniku. Norvežani jesu jedan od najbogatijih naroda na svijetu, no nitko nas ne može razuvjeriti kako su i jedan od najodgovornijih, kako su ljudi koji će jako dobro razmotriti baš sve pojedinosti prije nego što se odluče na kupnju automobila. Tako da je i odgovor zbog čega dolazi do tolike ljubavi Norvežana i »električara« jednostavan: jer ih je povoljnije kupovati i voziti! Ponajprije, davanja na automobile u Norveškoj su golema, tako da su obični automobili 50 posto skuplji nego u ostatku Europe. Ima modela koji će se u toj skandinavskoj državi platiti čak i dvostruko više nego u Njemačkoj. Ali se zato na električne automobile ne plaća PDV od 25 posto, oslobođeni su i nemalih carina koje kao nečlanovi EU-u također plaćaju, kao i pristojbi za ispušne plinove. Koje također nisu malene. Pa se na primjeru planetarno najpopularnijeg VW Golfa dolazi do nevjerojatnog podatka: njegova e-verzija, u drugim državama inače jedan od najskupljih primjeraka tog kompakta, u Norveškoj je zapravo najjeftinija. Kako je zbog sličnih razloga njegova potrošnja desetak posto jeftinija od one vezane uz fosilna goriva, Norvežani odjednom postaju – ekološki najosvještenija nacija na planetu. Da ne bi – pa tko pod sličnim uvjetima ne bi bio ekološki budan!
Nešto stariji svakako će se sjetiti vremena početka upotrebe mobitela. Veliki poput cigle, bili su mobilni samo zbog toga što su putovali zajedno s vlasnikom i njegovim automobilom. Ako nisu bili na automobilskom punjaču, nisu bili upotrebljivi. Bili su skupi, pokrivenost signalom bila je malena, mnogi su tada znali zaključiti da su besmisleni i neperspektivni. Nakon samo pet ili nešto više godina postali su – globalno raširena pošast. Mali, elegantni, s baterijom koja je »držala« cijeli dan te s jako dobrom pokrivenošću signalom. Danas, samo dvadesetak godina poslije, preuzeli su bezbroj funkcija, bez njih je zapravo život u modernom smislu – nezamisliv. Slična će se priča vrlo vjerojatno dogoditi i s automobilima. Indikativna je, primjerice, u tome najava Volkswagena kako će već 2025. godine 80 posto njihovih novih automobila biti električni. Jasno je stoga da će se morati osmisliti i efikasniji način punjenja i kapacitivnije baterije. Današnji pojam »ultrabrza punionica«, što znači da će vam se automobil napuniti »već« za 30 minuta kako biste mogli voziti »čak« 200 kilometara, postat će samo sjećanje.
Ma koliko se još uvijek činilo čistim SF-om, neki nas podatci upućuju da smo tomu bliži no što mislimo.
Milan Bugarić
USKORO INDUKATIVNO PUNJENJE?
Kako se predviđa, jedina je mogućnost da se automobili pune energijom, uz preduvjet drukčijih baterija, da se uvede – induktivno punjenje. Ono je danas u primjeni za mobilne telefone kod neprednih auta. Kad je u pitanju punjenje mobitela, nije potrebno posjedovati žičanu vezu, telefon se jednostavno položi na za to predviđeni položaj i punjenje u vožnji može početi. Jednako će u budućnosti biti i s automobilima. Na prostoru punionice automobil će se postaviti iznad indukcijskog prostora te će se za kratko vrijeme napuniti. A za njim će doći drugi, kao na benzinskim crpkama. Koliko je to daleko?