Magazin
TRILER GODINE

Zlo živi i kad je mrtvo: Dolomiti kao Twin Peaks
Objavljeno 25. kolovoza, 2018.
SRŽ ZLA: MAJSTORSKI NAPISAN ROMAN LUCE D\‘ANDREE

Da pisanje kriminalističkih romana nije samo u tradiciji angloameričke književnosti nego i u literaturi drugih naroda svjedoči i nama susjedna Italija, koja se u tom žanru doista može pohvaliti s bar desetak reprezentativnih autora, poznatih i čitanih ne samo u matičnoj zemlji nego i šire, u Europi i Americi, pa čak i u Aziji.


Najpopularnija među njima svakako su dva Sicilijanca, veterana u žanru - Andrea Camilleri (1925.) i Leonardo Sciascia (1921.-1989.), a u grupi najčitanijih je i Dacia Maraini te Giorgio Faletti. Camilleri se proslavio inspektorom Montalbanom, također junakom niza gledanih TV serija, koje je emitirao i HTV, no uz pobrojene i one nespomenute, ali također ugledne majstore trilera valja uvrstiti i neka nova imena, od kojih posebno važno mjesto zauzima Luca d‘Andrea. Upravo je njemu nedavno, u nakladi zagrebačkog Znanja, u hrvatskom prijevodu tiskan roman "Srž zla", koji ovom prigodon preporučujemo svakom istinskom ljubitelju kriminalističke proze. Tog pisca, rođenog 1979. godine u gradiću Bozenu, mnogi uspoređuju sa svjetski poznatim velikanima poput Jo Nesboa i Stephena Kinga. To nije bez temelja, naprotiv, posve je opravdano, jer triler "Srž zla" plijeni ne samo naslovom, naracijom i osebujnim likovima nego i atmosferom te posebno klaustrofobičnim krajolikom u kojemu se radnja odvija. Taj krajolik su Dolomiti, a s njima u vezi i malena mjesta gdje se pod čudnim okolnostima zbivaju još čudnije stvari pa se roman doista čita u jednom dahu.

MRAČNI PUTOVI

Zapravo je atmosfera pomalo (ili podosta, ovisno o tome kako na cijelu fikciju gledate) na tragu i Twin Peaksa Davida Lyncha, što može biti dodatni izazov za čitanje takve "Srži zla" kakvu nam na efektan pripovjedni, fabulativni način "servira" Luca d‘Andrea. Ono pak što još više daje na značenju samome romanu jest izbor, odnosno ime glavnog lika - Jeremiah Salinger. Upadljiva je to naime referenca na kultnog američkog romanopisca i pripovjedača Jerome Davida Salingera, što u slučaju "Srži zla" širi temeljni kontekst prema kompleksnijem podtekstu, a samim tim roman izdvaja iz okvira krimižanra prema višoj razini tzv. ozbiljne književnosti, odnosno ambicioznije literature, u kojoj je žanr tek labavi okvir unutar kojeg se slažu i razlažu daleko složenije teme i dileme vezane za društvo, napose za čovjeka samoga, za sve njegove ljudske osobine i osobitosti, psihu i psihozu, izloženost iskonskom zlu (biblijske reference) ili pak zlu generiranom iz civilizacijskih trauma doba u kojemu živimo.
Sve u svemu, ako ste u potrazi za trilerom koji će vas odvesti u daleke i mračne kutove, onda je roman "Srž zla" pravi izbor za vas. Doduše, morate biti oprezni, jer duboka i gadna depresija koja je uhvatila Njujorčanina Jeremiaha Salingera mogla bi se vrlo lako odraziti i na vlastitu, vašu psihičku stabilnost, kad budete roman čitali i probijali se kroz njegove stranputice skupa sa Salingerom. No, bez brige, ipak je sve to fikcija, premda surovo životna koliko god književna. Za utjehu, prije nego se odlučite upustiti u "Srž zla" Luce d‘Andree, još samo nekoliko rečenica koje vam mogu pomoći u odluci - čitati ili ne čitati, čitati preko dana ili, pak, čitati u mrkloj noći, pod "tankim" svjetlom noćne lampe.
STRAŠNA PRIČA

Dakle, koliko god Jeremiah Salinger bio u mukama, depresivan i razapet silnim dvojbama, život ga vodi dalje, ali u njemu se počinje gubiti svaki tračak volje za preživljavanjem. Jedina osoba koja mu na licu može izmamiti smiješak jest kći Clara koja zrači srećom i koja nije uprljana grozotama života. I prošlost je tu umiješala svoje prste. Naime, Salinger je bio dio nesreće koja se dogodila, a on je jedini preživio. Osjećaj krivnje izjeda ga što ga pomalo vodi u propast. Kako bi zaštitio svoju Claru od sebe samog, odlučuje se preseliti u Betterbach među Dolomite pune fosila otkuda je podrijetlom njegova žena. No, povratak prirodi nije uvijek sretno rješenje jer i priroda, makoliko bila nevina, mirna i gostoljubiva na prvi pogled, ona krije svoje mračne tajne. One su dakako u šumama koje okružuju sela na tom području, šumama koje pričaju svakojake priče. I onda mu jedna takva priča, koju Jeremiah načuje, preokrene život. Odjedanput osjeća da bi mogao ponovo pronaći smisao života i oprostiti sam sebi. Priča je strašna jer je u tom mjestu 1985. godine ubijeno troje studenata čija su tijela bila toliko osakaćena da se nije moglo raspoznati je li to bilo djelo neke zvijeri ili čovjeka. Slučaj nikad nije bio riješen, no Salinger počinje ponovno kopati po prošlosti. To se međutim nimalo ne sviđa mještanima, kojima i samo podsjećanje na tragediji izaziva strah pa zato nikako nisu zadovoljni Salingerovim pokušajima da rezotkrije misterij. Kad se seljani pobune, eskalira nasilje, a Jeremiah se toliko duboko uvuče u probleme da dovede u opasnost i najvrjednije što posjeduje u životu...

Sve u svemu, rijetko intrigantan roman kojim nas Luca D‘Andrea uvodi u žanr "outdoor trilera", koji inače postaju sve popularniji u svijetu. A kako su knjigu doživjeli kritičari, najbolje opisuje pohvala iz lista La Repubblica: "Bez imalo pretjerivanja, može se usporediti s knjigama Stephena Kinga i Joa Nesboa. Uz pretpostavku da ste čuli za bar jednog od tih dvaju autora."


Piše: Darko JERKOVIĆ
Salinger je bio dio nesreće koja se dogodila, a on je jedini preživio. Osjećaj krivnje izjeda ga, što ga pomalo vodi u propast...
Tajanstvena zajednica
Književni kritičari puni su hvale za roman "Srž zla". Evo jednog ekstatičnog osvrta, sažetka radnje: "Jeremiah Salinger pun je grizodušja. Nesreća se dogodila njegovom krivnjom. On je jedini preživjeli. Sada mu jedino kći Clara može izmamiti osmijeh na licu. Depresija i noćne more se pogoršavaju. Ali kad odvede Claru u Bletterbach - klanac u Dolomitima bogat fosilnim ostatcima - slučajno načuje razgovor koji njegovu životu daje novi smisao. Troje studenata ubijeno je na tom mjestu 1985., tijela su im zvjerski raskomadana, a ubojica nikada pronađen. Okrutno trostruko ubojstvo ostalo je neriješeno... Apsolutnim vladanjem ritmom i pripovijedanjem, Luca D‘Andrea pokazuje nam kako triler može ogoliti srce čovjeka preplavljenog svojom opsesijom. Do te mjere da ugrozi ono najvrjednije što posjeduje, samo da ne bi posustao pred zagonetkom".
Možda ste propustili...