Objavljeno 16. kolovoza, 2018.
Neuređen plovni put i nizak vodostaj onemogućavaju dolazak kruzera
Mnogi kupači na obalama Drave posljednjih mjeseci neometano uživaju u niskom riječnom vodostaju, koji se čini sigurnijim za plivanje, a provjereno je najbolji za bilo kakve sportske aktivnosti u vodi. No, takvi uvjeti nipošto ne odgovaraju teretnim brodovima i kruzerima jer im je pristup gotovo potpuno onemogućen. Takva situacija, bez velikih vremenskih promjena na vidiku, očekivana je, pa stručnjaci ukazuju da bi mogla potrajati i u dogledno vrijeme.
- Vodostaji Drave trenutačno su u domeni malih voda, bez naznaka da će se u sljedećih tjedan, pa i mjesec dana, povisiti. Posljednjih dana vodostaj je u daljnjem padu i konstantno se kreće oko minimuma od –100 centimetara. Tijekom ljetnih mjeseci nizak vodostaj uobičajen je za Dravu, ali i za Dunav, a porast se može očekivati tek početkom jeseni – objašnjavaju stručnjaci iz Hrvatskih voda.
Od samoga početka ljeta, Drava je izrazito niska, na što upućuju i podaci Državnog hidrometeorološkog zavoda, pa samo u posljednja dva tjedna razina vode konstantno varira 40-ak cm – najniža razina izmjerena je 8. kolovoza (-110 cm), a najviša tri dana poslije (-61 cm). U usporedbi s 2017., vodostaj Drave kod Osijeka tijekom ljeta bio je jednako nizak, samo se nekoliko puta popeo 80-ak cm iznad nule, a očekivani porast tada je uslijedio krajem rujna, kada je izmjerena i najviša godišnja razina od 259 cm. Podsjetimo, unatoč učestalim vremenskim anomalijama i ekstremnim oborinama, rijeka Drava je u posljednjih deset godina samo nekoliko puta bila na zabrinjavajućoj razini, pa se može izdvojiti sredina rujna 2014. godine, kada je izmjerena najviša razina od 444 cm, a najniža je izmjerena krajem 2015. (-150 cm), kada početkom zime gotovo uopće nije bilo oborina.
Naposljetku, što ovakva situacija točno znači za plovidbu brodova rijekom Dravom, provjerili smo u Lučkoj kapetaniji Osijek.
- Razina vode izrazito je nepovoljna za plovidbu jer kod ovako niskih vodostaja dolazi do pojave kritičnih mjesta za plovidbu – to su, logično, ona mjesta sa smanjenom dubinom. Treba naglasiti da nije takva cijela Drava, nego primjerice ušće i okvirno peti i deseti kilometar – objašnjava kapetan Tomislav Cicvarić iz Lučke kapetanije Osijek, upućujući na druge probleme kojima su se posljedice niskog vodostaja mogle znatno ublažiti. Primjerice, riječ je o uređenju i održavanju plovnog puta, koji nije moguć zbog zabrane eksploatacije pijeska i šljunka iz korita rijeke, što je propisano Zakonom o vodama iz 2010. godine, a provodi ga Ministarstvo zaštite okoliša i prirode.
- Poznato je da Drava ima pijesak specifične građe, on je plosnate strukture i lako je prenosiv, pa se riječnom strujom, prilikom promjene vodostaja, gomila na određenim mjestima. Jasno je da zabrana eksploatacije pijeska donosi brojne ekološke pogodnosti, kao što su očuvanje nekih biljnih i životinjskih vrsta, ali potrebno je ukazati i na probleme koji su te restrikcije donijele privredi. Naime, neuređeni plovni put onemogućuje pristup brodovima koji imaju veći gaz, a to su teretni brodovi, dok kruzeri, iako nemaju velik gaz, u koritu suženom niskim vodostajem, ne mogu vršiti okret u luci – pojašnjava kapetan Cicvarić, ukazujući na rizike niskog vodostaja zbog kojega se zapovjednici jednostavno ne usude ući u rijeku Dravu.
Dakle, iako je vodostaj prirodna kategorija, na koju čovjek ne može izravno utjecati, moguće je bar očistiti kritična mjesta plovnog puta, kako bi Dravu i Osijek mogla posjetiti znatno veća plovila od običnih ribičkih čamaca.
Marko Mandić
Nizak vodostaj Dunava se poklopio s razinom Drave
Iako je vodostaj Dunava početkom kolovoza bio pedesetak centimetara iznad nule, njegova se razina ovih dana također drastično spustila i to četrdesetak centimetara u minus.
"Dunav je trenutačno također u domeni malih voda, a unatoč prognozama da bi mogao sljedećih dana porasti za 20 do 30 cm, ništa ne možemo dugoročnije zaključiti, pa samim time niti nema naznaka da bi mu se mogao drastično promijeniti cjelokupan vodostaj", ističu u Hrvatskim vodama.
Treba objasniti da je vodostaj Drave korelacijski povezan s Dunavom, jer kada je samo Drava niska, plovni put nije toliko onečišćen za veće brodove, ali kada se niske razine obiju rijeka poklope, dolazi do dugotrajnijih niskih vodostaja, a samim time i značajnijih poteškoća pri plovidbi.