Regija
BLIŽI MU SE POVRATAK KUĆI

I drugi vagon "Ćirine" kompozicije obnovljen
Objavljeno 26. srpnja, 2018.
U gradskoj upravi ističu da će u restauraciju biti utrošeno gotovo milijun kuna, od čega je pola milijuna državnih
BELI MANASTIR

Belomanastirski vlakić ‘‘Ćiro‘‘ - parna lokomotiva iz 1952. godine s tri pripadajuća vagona, sve je bliži povratku u Beli Manastir, na još neutvrđenu ‘‘mikrolokaciju‘‘.

Od rujna 2016. godine, naime, cijela se kompozicija se nalazi u ‘‘mjestu rođenja‘‘, u Slavonskom Brodu, točnije tvrtki Remont i proizvodnja željezničkih vozila (RPV), u vlasništvu HŽ-a Carga. Tamo je odvezen nakon što je godinama bio izložen zubu vremena i skupljačima metalnog otpada, posebice poslije stečaja kasnije pridošle tvrtke GP&Partners, čija ga je stečajna upraviteljica, u dogovoru s vjerovnicima, darovala Gradu. Ovih je dana obnovljen drugi od tri vagona, a ovisno o novcu, do kraja godine mogao bi biti obnovljen i treći. Potvrđuje to i voditelj restauracije kompozicije, Dinko Cindrić, napominjući kako je za posljednji vagon potrebno najviše dva mjeseca.
- Lokomotiva i dva vagona restaurirani su. Zanimljivo je što je svaki vagon poseban tip pa je srednji (prvi koji su restaurirali, nap. a.) svojevremeno bio prerađen od teretnog, dok su ostala dva putnička - kaže Cindrić, podsjećajući kako je "Ćiro", kada je dovezen u Slavonski Brod, bio poprilično oštećen.
- Relativno smo brzo obnovili jedan vagon, dok smo za lokomotivu iz ljevaonice naručili lijevanje dimnjaka. Odbojnik smo radili prema dijelu dokumentacije lokomotive do koje smo uspjeli doći - naglašava, dodajući kako vlak neće biti u voznom stanju, ali će biti vrijedan primjerak baranjske baštine. Apelira da bude postavljen na prikladno mjesto, po mogućnosti pod krovom, kako bi izdržao određeno vremensko razdoblje.
U gradskoj upravi ističu kako će u njegovu restauraciju biti utrošeno gotovo milijun kuna, od čega pola milijuna državnih. Grad se, naime, javio na tri natječaja Ministarstva kulture. Prve godine pristiglo je 200.000 kuna, a kasnije u dva navrata još po 150.000 kuna. Posljednji Ugovor o sufinanciranju obnove u travnju je s predstavnicima Ministarstva kulture potpisao gradonačelnik Belog Manastira, Tomislav Rob. Grad je tada tražio 350.000 kuna, pa je, zbog manjeg iznosa, rebalansom proračuna očekivani iznos umanjen za 200.000 kuna.
- Ako osigurana sredstva ne budu dovoljna, predvidjet ćemo ih u proračunu za iduću godinu - poručuju iz gradske uprave, naglašavajući kako još uvijek nije odlučeno hoće li "Ćiro" biti vraćen ove ili sljedeće godine. Također, dodaju, nije poznata ni buduća lokacija. Prijedloga je nekoliko, ali zbog dužine kompozicije neki će od njih sigurno pasti u vodu. Jedan od prihvatljivijih prijedloga jest gradsko središte, južno od Ljepotice, ali će o tome više riječi biti nakon godišnjih odmora i završetka obnove kompozicije. Sigurno je, podvlače gradski čelnici, kako nakon milijunskog iznosa uloženog u obnovu ne bi bilo dobro da "Ćiro" ostane u zapećku, daleko od očiju građana. To više što se obnovljeni vagoni mogu iskoristiti za održavanje raznih radionica...
Ivica Getto
Budimpeštanska "Lilika" i dalje propada
Ćiro je upisan u registar zaštićenih kulturnih dobara Ministarstva kulture Republike Hrvatske kao vlak - parna lokomotiva "Đuro Đaković", pod brojem Z-6029 i jedini je sačuvani dio nekadašnjeg voznog parka beljske željeznice, koja je povezivala sve poljoprivredne uprave s tvornicama za preradu poljoprivrednih sirovina. Koliko god je dobro što je restauracija "Ćire" u tijeku, toliko oči bode činjenica da je lokomotiva "Lilika" iz 1900., smještena na samo nekoliko metara od mjesta gdje je do prije dvije godine stajao "Ćiro", u sve lošijem stanju.
Dinko Cindrić

voditelj restauracije

Ovisno o raspoloživom novcu, do kraja godine mogao bi biti obnovljen i treći, posljednji vagon, za koji će trebati najviše dva mjeseca rada
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike