PRVA DRAMSKA PREMIJERA 69. IGARA
Objavljeno 24. srpnja, 2018.
Dubrovnik
Prvi premijerni dramski naslov 69. igara "Michelangelo" Sebastijana Horvata i Milana Matthisa Markovića prema drami "Michelangelo Buonarroti" M. Krleže, u koprodukciji s HNK-om Ivana pl. Zajca Rijeka, premijerno će biti izveden 27. srpnja na ruševinama benediktinskog samostana na otoku Lokrumu. Redatelj Sebastijan Horvat glumce je opisao kao divne partnere i marljive ljude s kojima je užitak raditi. Svi zajedno ostvarili su zanimljiv i svjež pristup Krleži, tvrdi Rakan Rushaidat. Olivera Baljak naglasila je kako se radi o velikoj predstavi koja je bogata, puna energije i ljepote, a na kojoj se radilo timski, zdušno i organski. Sebastijanu Horvatu ovo je treći put da nadahnut Krležom režira u Hrvatskoj.
- Počeli smo od pitanja koje glavnomu junaku upisuje Krleža: ‘Za koga radim?‘ Krleža tijekom cijele drame grandioznim stilom lukavo gradi sliku renesansnoga genija samo da bi je, izloživši je materijalističkoj kritici, uništio. Ali njegova pozicija nije cinična. On ne dovodi u pitanje Michelangelovu genijalnost, već je samo suprotstavlja njegovoj nemogućnosti osvještavanja svoje vlastite cinične pozicije sluge klasi koju prezire - kaže Matthis, zadužen za adaptaciju i dramaturgiju.
Krleža je autor najznačajnijih tekstova hrvatske književnosti XX. st. i pokretač mnogih kulturnih inicijativa zasnovanih na kritičkom osvješćivanju hrvatskoga društva, što je njegov opus učinilo jednom od središnjih odrednica u izgradnji moderne Hrvatske. Djelujući u uvjetima izrazite društvene podijeljenosti s obzirom na temeljne probleme zajednice, uspio je, ne izbjegavajući prijepore, uobličiti svoju polaznu, estetsku poziciju kao nedvojbenu za pristaše i protivnike, pa je integralnost njegova djela i misli u bitnoj pretpostavci nacionalnoga kulturnoga standarda - ističu organizatori.
Autorski tim uz Sebastijana Horvata i Milana Markovića Matthisa čine Igor Vasiljev, koji potpisuje scenografiju i video, kostimografkinja je Belinda Radulović, autorica glazbe Karmina Šilec, suradnica za pokret Ivana Kalc, oblikovatelj svjetla Aleksandar Čavlek. U podjeli je i Edi Ćelić, donedavno član Dječjeg kazališta iz Osijeka. Velike uloge Michelangela u prvom činu predstave te Redatelja u drugom pripale su Rakanu Rushaidatu te Jerku Marčiću.
N.Vek. Narcisa Vekić
odnos umjetnosti i novca
Krležina je drama nadahnuta poetikom ekspresionizma, nabijena snažnim slikama i značenjima. Tematski se autor koncentrira na iskušenja i tragiku Buonarrotija, koji nošen velikim idejama i rastrgan vlastitim traganjima ostaje usamljen i suprotstavljen životnoj sredini. Genijalni slikar pokušava ostvariti neograničenu moć umjetničkoga stvaralaštva, no Krleža ga suočava s bijednom nadnicom za njegovu veliku umjetnost. Michelangelo rastvara vječno pitanje odnosa umjetnosti i novca, propituje odnos umjetnosti i moći i politike, što je danas važnije nego ikada jer dovodi u sumnju deklarativnu parolu o umjetničkoj slobodi bez koje umjetnost postaje tek činovnički kič.