Magazin
KONZULOV IZBOR

Historija viđena očima drugog
Objavljeno 21. srpnja, 2018.
ČEDOMIRA VIŠNJIĆA, AUTORA KNJIGE O "NESRETNOJ SUDBINI" SRPSKOG NARODA U HRVATSKOJ, PROGONI OSJEĆAJ "PORAŽENE STRANE"...

Moguće da je Miljenko Jergović u pravu kada je u osvrtu na knjigu Čedomira Višnjića "Vreme sporta i razonode, Titina Hrvatska i njeni Srbi, 1951.-1971." (SKD Prosvjeta, Zagreb, 2017.) napisao da pobjednici pobjeđuju, a poraženi pišu povijest. Ima nešto u ovoj oporoj konstataciji ovog hrvatskog književnika.


Naime, ako se pozorno čitaju njegovi tekstovi, onda je i više nego primjetljivo da se i on poslije svih ovih naših ratova osjeća kao ona poražena strana, koja u svojim književnim i publicističkim tekstovima sustavno svjedoči o osobnim i privatnim porazima, koji se mogu prepoznati kao gubitak idealne države "srednje veličine", u kojoj je, manje-više, sve štimalo, pa je tako školovanje bilo besplatno, a zdravstvena zaštita i pravo na rad bili su ustavom zajamčeni, gotovo da i nije bilo nezaposlenih, a oni koji bi to, možda, i bili, otišli su, u međuvremenu, na "privremeni rad" u zapadnoeuropske države.
Međuetnički su odnosi u društvu bili i više nego idealni, svi su, u jedan glas, pjevali iste pjesme, od Triglava pa sve do Vardara, a sve eventualne pojave nacionalizma pravovremenim političkim akcijama partije bile su eliminirane. Doduše, nije postojalo pravo na obustavu rada, ali i to je bilo posvema razumljivo, jer uistinu kako bi to izgledalo da se radnici, vlasnici sredstava za proizvodnju, bune sami protiv sebe. Samoupravljanje je nepogrešivo funkcioniralo, sve bitne odluke donosile su se konsenzusom, klasne su razlike bile neznatne, gotovo neprimjetne, a sve te detalje na krajnje šarmantan način pratili su i prvi oblici konzumerizma, jer volio je naš narod priuštiti sebi i ljetovanje, i zimovanje, uglavnom na kredit, koji je onda uredno cijelu godinu otplaćivao, do nove zime, odnosno ljeta, a nije mu bilo strano ni da, tu i tamo, skokne do Trsta ili Istanbula, po kavu, neki parfemčić, nove traperice…
POBJEDNICI I PORAŽENI

Čedomora Višnjića, autora ove knjige o "nesretnoj sudbini" srpskog naroda u Hrvatskoj, također progoni taj osjećaj "poražene strane". Upravo zbog tog osjećaja ova knjiga i nije mogla nastati u nekim prijašnjim vremenima. Jednostavno, jednu takvu knjigu o hrvatskim Srbima nije bilo moguće napisati ni poslije završetka Prvoga svjetskoga rata, a još manje poslije završetka Drugoga svjetskoga rata. To su bila vremena velikih srpskih "pobjeda". I upravo će ta opijenost "pobjedama" hrvatske Srbe dovesti i do nekih tragičnih historijskih poraza. Naime, to nekritičko slavljenje "pobjeda", kao i krajnje perverzno uživanje u rezultatima tih pobjeda, kako onim političkim, tako i svim onim drugim, uvjetovalo je to da hrvatski Srbi nikada u povijesti nisu postali političkim Hrvatima. Takvo što uopće ih nije zanimalo. Oni u toj, zapravo, spasonosnoj kategoriji za vlastiti nacionalni identitet nisu željeli participirati. Neki (ne)sretni političko-povijesni procesi u 19. stoljeću na ovim prostorima naveli su ih da trajno odustanu od prakticiranja te mogućnosti. I zbog te ishitrene i nepromišljene odluke u nekoliko su navrata u novijoj povijesti bili surovo kažnjeni.
Možda su ova vremena jedinstvena prilika da se taj povijesni "propust" ispravi. No, to između inoga, zavisi i od političkih lidera hrvatskih Srba, M. Pupovca, V. Stanimirovića…, ali jednako tako, ako ne i više, i od njihovih vodećih intelektualaca, J. Mirića, S. Livade, Č. Višnjića, D. Roksandića…, novinara okupljenih, prije svega, u glasilu SNV Novosti. Unaprijed se ispričavam onima koji od ovih nasumice pobrojenih ne žele biti isključivo etnički intelektualci, novinari. Imamo blagi dojam da to Č. Višnjić želi biti. I to nije nikakav grijeh. Dapače! U tom smislu posvema se slažem s ocjenom Stjepana Radića, koji je dvadesetih godina prošloga stoljeća rekao da su mu puno bliži i draži oni Srbi koji otvoreno deklariraju svoje "srpstvo" od onih koji se kriju iza "jugoslavenstva". I naše skromno životno iskustvo potvrdilo je tu konstataciju ovog nesretnog hrvatskog političara, koji nije imao ništa protiv ideje "jugoslavenstva", ali to još uvijek nije značilo da će prihvatiti i bilo kakvu derivaciju, unitarističku, integralnu…, te krajnje zavodljive ideje/imaginarija koju su mnogi skupo (pre)platili! Naravno da mnoge od tih "kazni", svojevrsnih osveta zbog njihove nelojalnosti, uopće nisu bile potrebne i kao takve veliki su i nepotrebni grijeh većinskog naroda. Doduše, i te "osvete" ostavile su trajni trag u identitetu, karakteru većinskog naroda, pa se tako još uvijek nismo u stanju suočiti sa svim političkim i inim posljedicama, dimenzijama toga uistinu nepotrebnog grijeha.
U vremenima kade se pobjeđuje, pobjednici ne pišu povijest, oni imaju važnijeg posla. A i povijest se opire logici i diktatu pobjede, kako to lijepo primjećuje M. Jergović. Tek u onim "lošijim" vremenima mogu se pisati i ovakve knjige, koju su neki nekritički požurili ocijeniti kao iznimno "poštenu i kritičku knjigu". Ona je to mogla biti jedino u slučaju da je autor u promatranje i komentiranje svih tih povijesnih zbivanja uključio i "pogled onih drugih", kako su sve to vidjeli i oni drugi, susjedi Hrvati. Nažalost, u našim, i hrvatskim i srpskim historiografijama bolno nedostaju ti (ne)sretni pogledi onog drugog, pa zbog tih razloga u našim historiografijama kronično prevladava monološki diskurs koji, u pravilu, jednostavno ne vidi, ne osjeća, ne prepoznaje muku i patnju onog drugog. Stoga bi bilo nadasve poželjno da "novi" pobjednici imaju ovu činjenicu na umu. Devedesetih smo pobijedili, a jedan od razloga te pobjede bio je i ponašanje ranijih pobjednika, komunista, hrvatskih Srba, koji su posvema zaboravili da nisu baš svi "pobijeđeni" bili arhetipski neprijatelji socijalističkog društva. Stoga je kudikamo jednostavnije bilo lijepiti svakojake etikete tim potencijalnim "neprijateljima", a svaku dobronamjernu objekciju na neke negativne pojave u društvu, ili komentare na neka ne baš s(p)retna rješenja partije, a priori proglašavati subverzivnom djelatnošću. Nadalje, svako političko-ideološko koketiranje s vladajućim režimima, koje u najvećem broju slučajeva nije bilo iskreno, moralo se hrvatskim Srbima vratiti kao bumerang.
DOBRI I LOŠI MOMCI

Ovdje govorimo iz vlastitoga iskustva, koje uvelike demantira autora, koji političku djelatnost hrvatskih Srba poslije Drugog svjetskog rata vidi isključivo kao krajnje benigno djelovanje i koje se isključivo promatra kroz prizmu politike Vladimira Bakarića i njegovih Srba. Ovu tezu o pupčanoj povezanosti V. B. i "hrvatskih Srba" komunista autor nije dovoljno uvjerljivo argumentirao, pa i nakon višekratnog čitanje knjige i dalje ostaje nejasno što su to, zapravo, bile političke strategije "hrvatskih Srba", komunista, i u kojoj je mjeri V. Bakarić sve te strategije ne samo uspješno kontrolirao već i njima vješto manipulirao.
Mišljenja sam da je Č. Višnjić dao preveliku važnost ovome političaru, koji je bio prošlost već onoga dana kada je umro. Nikakvog (pre)velikog traga nije ostavio, osim nekoliko svojih političkih klonova, koji su i dalje, vremenima usprkos, "jugoslavensku sintezu" vidjeli kao jedino moguće rješenje jugoslavenske političke krize poslije 1980. godine, poslije smrti JBT! Naravno, ta "sinteza" pretpostavljala je sustavno prakticiranje "hrvatske šutnje", pa onda uopće nije nimalo čudno što je konzervirani hrvatski, ali i ne samo hrvatski, nacionalizam čekao svoju sljedeću povijesnu priliku da na djelu pokaže sve što može! Naime, na našem fakultetu, Pedagoškom/Filozofskom u Osijeku, dominirali su neki ne baš pametni Srbi-komunisti, ali su tu svoju neograničenu moć crpili isključivo iz činjenice što su bili pripadnici te nacionalne zajednice, pa su se, za svaki slučaj, svakodnevno kleli u Jugoslaviju, u bratstvo i jedinstvo, a na jedan su tragično-farsičan način zagovarali radničko samoupravljanje, dok su u isto vrijeme institucijom upravljali na način malih diktatora. Sve to izgledalo je krajnje komično, ali jednako tako i tragično, često su citirali JBT i klasike marksizma, od kojih uglavnom nisu baš ništa sustavno pročitali, i taj ritual ponavljali su u svim mogućim i nemogućim situacijama. Znalo je to biti i neprimjereno, ali tko bi se to usudio propitivati te "sitnice"; bučno su slavili 29. studenoga i 22. prosinca, a javno su se distancirali od svake artikulacije vjerskih osjećaja, nasilno i bez ikakve suvisle motivacije prekidali su s tradicionalnim praksama što, ni na koji način, nije značilo da su se, u međuvremenu, posvetili procesima iskrene i totalne modernizacije, jer im se "modernizam" činio kao supstitucija prevladane građanske kulture, pa tako strane jezike nisu govorili, u kazalište su išli samo ako se mora, onako iz protokolarnih razloga …, a početkom 90-ih sve se to pokazalo kao najveća moguća obmana.
Najveći dio njih, čast nekima, završio je na onoj drugoj, neprijateljskoj strani. I to bismo mogli bez nekih većih trauma prihvatiti kada ne bismo bili svjesni da su oni zapravo cijelo vrijeme glumili svoje uloge "dobrih momaka", tih stamenih čuvara narodnooslobodilačke revolucije i svih njezinih tekovina. Oni su, zapravo, uvijek bili na toj drugoj, lošijoj strani historije na koju su tako vješto sve one druge smještali. I kada se netko od tih "drugih" usudio primijetiti da to i nije baš tako, onda su reagirali njihovi jednako moćni zaštitnici, koji su svaku takvu objekciju najoštrije osudili kao tipična "desna skretanja", koja unose opasnu pomutnju u inače harmonične redove.
BESRAMNO ŠVERCANJE

I sada se možemo prisjetiti kako je jedan drug "iskreno" plakao kada smo se, u jednom intervjuu, usudili primijetiti da su djela vodećih ljudi na fakultetu u "blagoj" koliziji s njihovom teorijom. Oni su se, zahvaljujući, prije svega, nekim konstruiranim elementima iz svojih skromnih biografija, najveći dio svoga života besramno švercali. Oni nikada iskreno nisu vjerovali u one narative koje su sve to vrijeme do 90-ih zdušno zagovarali. I tu bi trebala početi prava historija tih naših "nesretnih" Srba, a ne ovako da nam se kroz zanimljive dosjetke prodaju njihove "tužne" sudbine.

Konačno, treba priznati da i nije bilo nimalo jednostavno biti jedini autentični čuvar ove ili one Jugoslavije. Takvo što je i nemoguće te predstavlja jednu shizoidnu situaciju: isti oni koji su se kleli na vjernost kralju i kraljevskoj vojsci s jednakim su žarom sudjelovali i u nekim novim ritualima. Najčešće su upravo oni bili jedini autentični tumači nove ideologije, čuvari "lika i djela" JBT-a, jedini su oni vjerovali u "bratstvo i jedinstvo" jugoslavenskih naroda, jedino su oni iskreno slavili kult Jugoslavenske narodne armije… A svi smo, zapravo, znali da to i nije bilo baš tako. Devedesete godine to su na najgori mogući način pokazale.
Piše: Zlatko KRAMARIĆ
I nakon višekratnog čitanje knjige i dalje ostaje nejasno što su to, zapravo, bile političke strategije "hrvatskih Srba", komunista...
Svako političko-ideološko koketiranje s vladajućim režimima, koje u najvećem broju slučajeva nije bilo iskreno, hrvatskim Srbima se vratitlo kao bumerang.
Stjepan Radić je rekao da su mu puno bliži i draži oni Srbi koji otvoreno deklariraju svoje "srpstvo" od onih koji se kriju iza "jugoslavenstva".
Pobjednici i gubitnici
Jedno vrijeme i autor ove knjige nije odolio zovu etničkih sirena, posebice u onim vremenima kada se mislilo da će im jugoslavenska armija donijeti "novu" pobjedu! I da se razumijemo, nije to nešto što bi trebalo previše zamjeriti tada relativno mladom čovjeku, koji je očito nekritički povjerovao u neke nove političke projekte, koji su bez ikakvih problema isključivali, na ovaj ili onaj način, sve one koji se u taj projekt "nove" Jugoslavije ne uklapaju. Arogancija je uvijek grijeh, a politička je jedan od većih zločina! I to ne samo prema sebi, vlastitoj zajednici, već i prema onima "drugima". Stoga se ne moramo uopće previše čuditi što je povijest iznova potvrdila ono što se u povijesti, u pravilu, uvijek i događa: David je opet uspio pobijediti Golijata! (Želimo vjerovati da je David, u međuvremenu, nešto dobro i pozitivno naučio iz iskustava onih "drugih"/"pobijeđenih", i da će ubuduće svijet oko sebe, novo društvo, nove političke i ine odnose, uvijek gledati i očima tog "drugog"/"pobijeđenog". Naime, biti "pobjednik", odnosno "gubitnik", nisu trajne i vječne kategorije, one su, bez obzira na naše plemenite želje i duboka politička i ina uvjerenja, ma koliko te želje i uvjerenja bili iskreni, i te kako promjenjive, pa se uvijek mora imati na umu da danas jesi, a sutra to već i ne moraš nužno biti!
Do neke druge prigode...
Ovu knjigu svakako treba pročitati jer Čedomir Višnjić uistinu je dobar i zanimljiv pisac. Pa i onda kada se ne slažemo s njegovom temeljnom (pro)tezom! Isto tako, u ovoj knjizi moguće je naći mnogo iznimno dragocjenih podataka o djelovanju SKD Prosvjeta, kao što prati male i velike događaje iz povijesti Srpske pravoslavne Crkve u Hrvatskoj. Knjiga sadrži izuzetan potencijal, a u nekoj od sljedećih (ovoj knjizi prethode dvije jednako zanimljive - "Kordunaški proces: fragmenti iz historije nestajanja" i "Partizansko ljetovanje - Hrvati i Srbi 1945.-1950.") bilo bi krajnje poželjno da autor pokuša problematizirati i "pogled onog drugog". Naime, i taj "drugi" isto tako ima neke svoje muke, opsesije, fiksacije, pa i on sigurno mora podnositi rezultate svih onih prošlih i trenutnih povijesnih zbivanja. Isto tako, ni taj "drugi" nije otporan na sve one nerazumne i ne baš mudre odluke svojih političkih i inih lidera. I njegove "elite" nisu svaki put na razini povijesnih zahtjeva. Tek u tom konfrontiranju različitih pogleda i slika srpsko-hrvatskih odnosa bit će puno jasnija… Doduše, ni ta jasnoća još uvijek nam ništa ne mora jamčiti.
Ovitat audis aut volorum asitaturis con consedita dolupta dolorestis et in pa simus doles none cum asitata tectibus mo et ratet re nosam fuga. Et ommoluptae. Editas sum vitaqui aturero elignate pra dipsae nullese quidige ndant, cum aute ma event re serferum fugiae. Lia cusandis sitaestis nullab incti is desendae officiis aut molupta tatisitis prestrunto ipiendi nulparum a dis con nam, qui serum etur? Enit et ex endus aut atqui videm voleni consenis eaque estiur? Quis sit, neceati uscilitatur, comnimint, sa nonsequis alit repra cusciur magnatio venimet libus, int aut aniatiumque a nullorestrum hitectum non nam doluptas in eat. Equunt que comnimaio. Nam vent im im dolorest quiducilique num queAditia vellabori conseque volupicipsum ut alia qui cus Temquisi occus abore dolut laceste mperorios excepedist, sumque et ero blab ipsunt voluptatus re resed quibeatet fugit officipsunt aut vition rehenda ndicid evelitiis quidunt odist ligendi gnimpos a dolorate nones dit, omnis volupti scilici molupta estotas reium restion reritate voluptam rae comni corumquae incipsa qui con exped mod ma plaborempos et voles dolorit ratus aped qui
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike