Novosti
ČUDO U RUSIJI - PUNO VIŠE OD IGRE

Uspjeh koji zemlji vraća
optimizam i otvara
joj velike mogućnosti
Objavljeno 13. srpnja, 2018.
Iz ovog sportskog rezultata proistječu brojne potencijalne šanse za naše gospodarstvo, turizam i druga područja života

Čuda se Hrvatskoj događaju ovoga ljeta u Rusiji. Zbog ulaska u finale Svjetskog nogometnog prvenstva naša je zemlja u fokusu svjetske javnosti, a koristi od čudesnog nastupa naše nogometne vrste mogu biti mnogo veće od podizanja sportskog ugleda i raspoloženja navijača.


Google je odmah nakon utakmice Hrvatske i Engleske u srijedu navečer zabilježio silovit rast interesa za našu zemlju. Tako je stranica Google Trends, koja prikazuje najtraženije pojmove na Googleu, zabilježila strelovit rast pretraga za pojam "Croatia", s vrhuncem zanimanja za Hrvatsku u 22.32 sata. U tih je pola sata grafikon koji pokazuje taj interes naglo i nezaustavljivo skočio prema gore. Velik interes iskazivan je iz gotovo svih dijelova planeta izuzev - Južne Amerike. No s obzirom na to kako su se južnoameričke reprezentacije velikog imena provele na ovom prvenstvu, ne čudi da je SP tamo od događaja imperativnog značenja postao nešto što "boli" i što se želi što prije zaboraviti. Da se rasplet ipak pratio i tamo svjedočile su brojne poruke na društvenim mrežama, među kojima i pohvale iz samog Brazila "iako ne zna gdje smo na karti".

Odrediti prioritete

Tomislav Grubišić, vlasnik Mediatoolkita, zagrebačke marketinške tvrtke i softvera, objavio je da bi se prema njihovu grafu moglo očekivati da u jednom danu (četvrtak) Hrvatska bude više puta spomenuta u svjetskim mrežama i medijima nego od 1991. godine. Pola sata nakon pobjede nad Rusijom bilo je 20.000 takvih objava, a nakon pobjede nad Engleskom gotovo 300.000. O pozitivnim prilozima o Hrvatskoj u najuglednijim svjetskim TV kućama da i ne govorimo. Čak je i američki CNN uspjehu hrvatske reprezentacije i priči koju je prati objavio petominutni prilog u četvrtak. Povijesni uspjeh naših nogometaša za Hrvatsku je napravio više nego brojne promotivne aktivnosti naše države. O tome koje su sve dobre strane, kao i potencijalne mogućnosti za naše gospodarstvo, turizam i štošta drugoga, a koje proistječu iz ovog sportskog rezultata, pitali smo nekolicinu poznatih osoba iz različitih područja života.
Sociolog Zlatko Miliša, Dalmatinac koji predaje na osječkom sveučilištu, smatra da se taj entuzijazam, zajedništvo i optimizam trebaju transferirati ondje gdje su naši problemi, od egzodusa mladih obitelji pa dalje, da se te vrijednosti ako treba pokažu i u prosvjedima, na našim ulicama. Gdje bismo onda, kaže, kao građani kazali što su nam životni prioriteti i kako nam je stalo da se oni odrede, kada ih već oni koji vode državu od samostalnosti to nisu uspjeli.
- Osobito bih želio mojoj Slavoniji da se ta letargičnost, šutnja i defetizam, zamijene sadašnjim raspoloženjem kada su cijeli Osijek i Slavonija na nogama i premjeste ga na one krucijalne stvari koje nas bole. Mi u Dalmaciji smo u nečemu bitno drukčiji - i za najmanju nepravdu ljudi prosvjeduju i iskažu svoje neslaganje. Ponekad možda i neprimjereno, ali i to je bolje nego to nezadovoljstvo pustiti da fermentira. Ovo se sada razlilo na ulice i to je jedna Hrvatska koju ćemo dugo pamtiti, koju svaki građanin i s odmakom od nogometa priželjkuje. Dakle, da se ujedinimo u rješavanju gorućih problema i prisilimo ljude koji obnašaju visoke dužnosti da se okrenu malom čovjeku. Želim vjerovati da nas ovakvo što može "okrenuti" i omogućiti da "naš brod", gdje smo svi članovi posade, pun potencijala, konačno zaplovi punim jedrima. Da svi znaju da su Slavonci i Baranjci gostoljubivi i najbolji domaćini jer se u tom turizmu nešto definitivno počelo događati, da u svim područjima vidimo naše junake, od gospodarstva do pomažućeg ponašanja koje nije zamrlo. Vjerujem da će sada mnogi na karti potražiti gdje je Hrvatska i uputiti se k nama, od poduzetnika do turista. Pozitivnih će efekata definitivno biti, kaže Miliša, ističući i neformalno slavlje hrvatske predsjednice. Ona je, smatra Miliša, njemu pokazala kako predsjednik jedne male države, sa srcem i dresom, "kakve li simbolike", može biti neoficijelan i omiljen.
Osječko-baranjski župan Ivan Anušić podsjeća kako je, kada govorimo o sportskim uspjesima naših reprezentacija, svakako najmasovniji i najgledaniji sport nogomet. Pa i uspjesi u tom sportu povećavaju našu vidljivost u cijelom svijetu. Samim time smo, smatra, uspjeli postići određenu koheziju i unutar države, među nama samima.
- Ponovno smo na neki način ujedinjeni i svi zajedno dišemo za reprezentaciju, čiji će nam rezultat donijeti golemu korist, u gospodarskom, turitičkom i drugom smislu. Već su nam ulaskom finale donijeli milijune zarade. Sada je bitno da i Vlada, i gospodarstvenici, i svi mi koji nešto stvaramo, iskoristimo ove trenutke i dane, ovu godinu, te krenemo u ofenzivu na svim mogućim poljima po Europi i svijetu. Marketinška vidljivost nečega, u ovom slučaju Hrvatske, najvrjednija je stvar koju danas možete imati. Sve se svodi na marketing preko kojega puno toga možete napraviti i pokrenuti. Sada je ključno da iskoristimo taj marketing, koji ne da je besplatan, nego još i sam po sebi proizvodi novac, moramo tu imati prave ljude - rekao nam je Anušić.
Gradonačelnik Osijeka Ivan Vrkić uvjeren je kako ne može biti gospodarskih i materijalnih pomaka dok nemamo duhovne pomake u glavi. Jedan od oblika koji nas, kaže, u tom dijelu može najviše afirmirati i usmjeriti je sportska i kulturna aktivnost.
- Zato mislim da su nesagledive posljedice činjenice da smo svi prvi put nakon drugo vremena bili svi na istoj strani. A s druge strane nam je izbornik reprezentacije Zlatko Dalić poslao poruku da se može pobjeđivati samo onda ako su oni koji igraju jedinstven tim. Za svaku aktivnost, a posebice turističku, bitni su vidljivost i prepoznatljivost. Sada nas je cijeli svijet vidio i zapamtio, ovim smo skrenuli pozornost na tu našu malenkost i pokazalo se da, koliko god smo mali, obrnuto smo proporcionalni u svojim sposobnostima - kazao je Ivan Vrkić.
Potvrditi kvalitetu

Psihologinja Mirjana Krizmanić upozorava pak kako taj sportski događaj može ostaviti traga u pozitivnom smislu ako ga mi opravdamo nečim drugim osim samog "naganjanja lopte". Jest, kaže, da se brojni ljudi vesele, jest da smo mali i da smo uspjeli, ali mi moramo potvrditi još nečim da smo kvalitetni, a ne samo time. "Ovo može pomoći ako to znamo smisleno iskoristiti. Moramo se ponašati u širem kontekstu u skladu s tim, a ne samo kada naganjamo loptu. Onda bi to imalo uspjeha. Ako ljudi vele: Idem ja u Hrvatsku zato što su ti Hrvati tako sposobni i pobijedili su, a tako su mali. Idem u Hrvatsku ljetovati. I ako onda naiđe na žohare, neljubazno ponašanje ili na konobara koji drži palac u juhi koju vam servira, onda je to sve porušeno. Ako nas ovo potakne da se pokušamo dignuti na viši nivo, onda će od toga biti koristi. Oko toga se moramo potruditi, to ne ide samo od sebe", kaže Mirjana Krizmanić.

"Ulazak Hrvatske u finale nogometnog SP-a povijesni je rezultat koji je ‘odjeknuo‘ i u svijetu, a pridonio je i porastu posjećenosti web-stranica HTZ-a za više od 250 posto u odnosu prema istom razdoblju prošle godine. Pritom je najveća posjećenost stranica bila s tržišta Italije, SAD-a, Rusije, Indije, Njemačke, Vellike Britanije, Francuske, Poljske i Nizozemske", rekao je za Hinu predsjednik HTZ-a Kristjan Staničić.
Igor Bošnjak
moguće
ENTUZIJAZAM SE MOŽE RAŠIRITI NA SVE
22.32

sata 11. srpnja bilo je kada je Google Trends zabilježio vrhunac pretraga za pojam "Croatia"
20.000

objava o Hrvatskoj bilo je na svjetskim mrežama pola sata nakon pobjede nad Rusijom
300.000

objava o Hrvatskoj bilo je na svjetskim mrežama nakon pobjede nad Engleskom
KORISNO ZA MENTALNI SKLOP NACIJE
Sociolog Dragan Bagić potvrdio nam je kako će odjek svega sigurno biti koristan za hrvatsku turističku perspektivu, prepoznatljivost i brending. No, on bi, kaže, istaknuo jednu drugu stvar. "Mislim da ovo može biti korisno za mentalni sklop nacije općenito, ako prepoznamo što je bila ključna kvaliteta reprezentacije. A to je profesionalizam i jedan apsolutno odgovoran, dosljedan pristup svom poslu i zadatku, u kojemu nema odustajanja i posustajanja. Ta snaga reprezentacije da se tri puta zaredom vrati iz gubitka i preokrene rezultat, čini mi se kao nešto što našem mentalnom sklopu općenito nedostaje. I to bi po meni bilo vrijedno istaknuti kao poruku jer mislim da nam inače u raznim područjima života nedostaje tog profesionalizma i ustrajnosti. Znači, ne odustajete čim nešto krene krivo, nego nastavljate dalje maksimalnim snagama i pokušavate izvući najbolje iz sebe. Mislim da su te dvije stvari okosnica uspjeha reprezentacije i ono što bi trebala biti poruka toga uspjeha", ističe Bagić.
Najčitanije iz rubrike