Čak 104 osobe nisu bile vezane sigurnosnim pojasima u vozilu u nepunih 25 sati, koliko je policija provodila akciju usmjerenu na prometne prekršaje u Osječko-baranjskoj županiji. Akcija se provodila od 28. lipnja do 2. srpnja u trajanju od maksimalno pet sati odjednom.
Iako je Zakonom o sigurnosti prometa na cestama propisano da se svaka osoba mora vezati sigurnosnim pojasom u vozilu, kako na prednjem tako i na stražnjem sjedalu, brojni građani još uvijek zbog raznih razloga to ne rade, zaboravljaju se vezati ili jednostavno - ne žele. U protekle dvije godine policija je onima koji ne znaju čemu služi pojas, ili ih nije briga, ispisala nevjerojatnih 168.560 kazni. Koliko je opasno ne koristiti se pojasom u vrijeme vožnje, objasnio nam je Berislav Horvatić, voditelj Sektora za sigurnost cestovnog prometa Policijske uprave osječko-baranjske.
Sigurnost
- Pojas je, uz karoseriju vozila i zračne jastuke, glavni pasivni element koji utječe na sigurnost osoba u vozilu. Pojas ne može spriječiti da dođe do prometne nesreće, ali može pomoći da sudionici budu sigurniji. Aktivni element su kočnice, upravljački mehanizam i gume vozila. U vozilu svi moraju biti vezani, jer putnici koji nisu vezani na stražnjem sjedalu mogu svojim kretanjem pri nesreći usmrtiti one koji su vezani - kaže Berislav Horvatić.
Kako dalje dodaje, pojas uvijek mora biti vezan i ako u vozilu postoje zračni jastuci, jer pojas može ublažiti udar zračnog jastuka. Nakon prometne nesreće nema dvojbe je li pojas korišten, jer pojas uvijek ostane blokiran u posljednjem položaju.
Česte su pogibije u prometu baš zbog toga što osobe nisu bile vezane. Podsjetimo na nekoliko tragedija u Osječko-baranjskoj županiji, svi su sudionici nesreća, na žalost, preminuli. U svibnju ove godine 23-godišnji je mladić ispao iz vozila, koje ga je prignječilo. U prosincu prošle godine 48-godišnjak je ispao iz vozila koje se višeput prevrnulo, a u istom mjesecu putnica iz kombija izletjela je kroz stražnje vjetrobransko staklo kombija. U drugoj nesreći, u studenom 2017., djevojka je ispala iz kombija, koji ju je prignječio.
- Svaka smrt je strašna, ali se je sa smrću djeteta i mlade osobe mnogo teže nositi. U prometu ginu svi i kakvo je sad stanje, uopće nije pitanje hoće li netko poginuti, nego kada će - kazao je za naš list voditelj Sektora za sigurnost cestovnog prometa Policijske uprave osječko-baranjske.
Alan Vojvodić, iz Hrvatskog autokluba (HAK), kaže kako pri sudaru, osobito pri trenutnom zaustavljanju vozila, sve što se nalazi u vozilu nastavlja kretanje.
- Stvara se velika kinetička energija te se nitko od putnika, ako nije vezan, ne može sam zadržati na mjestu na kojem sjedi. Vozač i suvozač udaraju u armaturu i vjetrobransko staklo, pri čemu najčešće dolazi do teških ozljeda ili smrtnog stradavanja. Putnici na stražnjim sjedalima udaraju u prednja sjedala te u vozača i suvozača. Osim toga, vozači i putnici koji nisu vezani vrlo često, osobito u prevrtanju vozila, ispadaju iz vozila i zbog toga teško stradavaju.
Najčešći izgovori za nekorištenje pojasa su da on pri malim brzinama ne treba, da se putnici neugodno osjećaju, da se neće moći brzo odvezati u slučaju potrebe, da ne idu daleko itd. Istraživanja su pokazala da je mogućnost teškog stradavanja oko 50 posto manja ako se pravilno koristi sigurnosni pojas - upozorava Alan Vojvodić.
Kazna za nekorištenje pojasa u vožnji je 500 kuna, a ako se plati na licu mjesta, 250 kuna. No ostaje pitanje kolika je cijena ljudskog života. Iz policije ističu da se preventiva mora provoditi usporedo s represijom, odnosno kažnjavanjem. Stvar je u tome da postoje učestali prometni prekršitelji koji ne mare za pravila.
Preventiva
- Kod represije se odmah vide rezultati, odnosno koliko je ispisano kazni. No kod prevencije se rezultati vide dugoročno. Međutim, ima ljudi na koje preventiva ne utječe ni najmanje, pa za njih represija postane i prevencija - ističe Berislav Horvatić, voditelj Sektora za sigurnost cestovnog prometa Policijske uprave osječko-baranjske.
Istraživanje Hrvatskog autokluba provedeno proljetos na uzorku od 18.111 vozača i putnika u vozilu govori da u Hrvatskoj pojas ne veže njih 34,8 posto, a postotak poginulih u automobilima 2017. godine koji se nisu koristili pojasom bio je 35,7. Na stražnjem sjedalu veže se samo 15,5 posto putnika, pojasom se češće služe žene nego muškarci. Kad se izdvoje podatci za Slavoniju, 31,39 posto osoba ne veže se u vožnji.
Nije naodmet podsjetiti kako Svjetska zdravstvena organizacija ističe da je cestovni promet osmi uzrok smrtnosti i prvi uzrok smrtnosti mladih od 14 do 29 godina. Prema prošlogodišnjem istraživanju cestovnog koncesionara Fondation Vinci Autoroutes o navikama europskih vozača, najnediscipliniraniji su Grci, jer je njih 49 posto priznalo da često vozi bez vezanja sigurnosnog pojasa.
Sandra Lacić
kazna
NEVEZANJE POJASA U VOŽNJI STAJAT ĆE VAS 500 KUNA
168.560
kazni zbog nekorištenja pojasa ispisala je policija u Hrvatskoj u posljednjih pet godina
34,8
posto hrvatskih vozača ne veže sigurnosni pojas u vozilu
VEZANO SAMO 50 POSTO DJECE SUVOZAČA
Prema podatcima iz istraživanja Hrvatskog autokluba, samo 53,06 posto djece vezano je sigurnosnim pojasima na mjestu suvozača. Nešto bolji podatci, iako nedovoljno pozitivni, kazuju kako je samo 67,13 posto djece vezano na stražnjim sjedalima, odnosno u svojstvu putnika. Najmanje se kao putnici vežu muškarci, i to njih manje od 13 posto, no ni žene nisu puno bolje. Naime, kada su žene u vozilima u ulozi putnika, sigurnosnim pojasovima koristi se njih manje od 18 posto. Kada su u svojstvu vozača, pojasovima se koristi 73,43 posto žena i 64,14 posto muškaraca. Kada su na mjestu suvozača, žene se vežu u 77,57 posto slučajeva, a muškarci se i na tom mjestu u vozilu manje koriste pojasima, odnosno njih 63,04 posto. HAK često upozorava kako mladi vozači trebaju steći naviku vezanja pojasa u automobilu te je posljednjih godina o tome provodio edukaciju među hrvatskim srednjoškolcima nazvanu “KLIK – sigurnosni pojas – navika odgovornog ponašanja u prometu”. Učenicima je obrazložena nužnost korištenja sigurnosnog pojasa u vožnji, a na simulatorima prevrtanja i sudara pokazane su im moguće posljedice prometne nesreće u kontroliranim uvjetima.