TvObzor
GORAN DRAGAŠ

Kada svladam strah od letenja, idem ravno u Los Angeles pokupiti Oscara!
Objavljeno 29. lipnja, 2018.
Producentske kuće (Warner Bros, Paramount, FOX...) traže od mene glazbu kojom će promovirati nove filmove

Njegova glazba snimana je u najvećim svjetskim studijima, kao što su Abbey Road i Warner Bros Studios, a završila je u više od 100 holivudskih filmova, od Spidermana, Dr. Strangea, Pirata s Kariba, Aliena, Logana, Brzih i žestokih...

Malo tko zna tko je, što je i otkud je Goran Dragaš, a kada im kažem što radiš - razrogače oči. I vjerojatno ne vjeruju.

- Radim nešto što je uistinu nesvakidašnje, ali jedini to radim u Europi.

A što točno radiš?

- Ukratko rečeno, radim glazbu za foršpane filmova u svrhu njihove promocije. Princip je sljedeći: producentske kuće (Warner Bros, Paramount, FOX...) traže od mene glazbu kojom će promovirati nove filmove. Kada je sve gotovo, moj rad vide i čuju milijuni diljem svijeta u kinima i na YouTubeu.

Vratimo se na početak. Kako je sve počelo?

- Iz hobija. Oduvijek sam volio filmsku glazbu, a budući da sam imao previše slobodnog vremena, počeo sam stvarati glazbu. Malo po malo, sve je više ljudi čulo za mene. Trenutačno radim za najveću produkcijsku kuću specijaliziranu za originalnu glazbu i zvuk za promociju filmova, serija i videoigara - Audiomachine.

Ciljano si počeo raditi glazbu za foršpane ili...?

- Ne. Počeo sam raditi pozadinsku glazbu za filmove. Zatim mi je kolega iz Norveške slučajno predložio da počnem raditi to za foršpane. Kada sam shvatio koliko je sve to epski i bombastično, odlučio sam da to doista i želim raditi. Potrošio sam godine dok nisam svladao tehniku. Na računalu radim glazbu za cijeli orkestar. Usavršavao sam svoje vještine i korak po korak došao ovdje gdje sam danas.

Stotine odbijenica

Usavršavao si se metodom pokušaja i pogreške kod kuće?

- Da. Možda mi je čak i pomoglo to što nisam išao u školu jer sam isprobavao sve i svašta. Razvijao sam svoj stil. Imao sam sreće biti u pravo vrijeme na pravom mjestu.

Je li prvi put bio “odbijanac”?

- Bilo ih je bar stotinu, toliko da sam se već naviknuo. Nisam dobivao ni obrazloženje jer oni nemaju vremena pisati još i to.

A što kada si dobio prvi potvrdni e-mail?

- Počeo sam raditi za manje agencije koje se bave glazbom za foršpane, a kojih ima mnogo. Kolega iz Audiomachinea dodao me na Facebooku, čuli smo se i počeo sam to raditi. Najprije tzv. placement za videoigre, tj. glazbu za mjestimične dijelove igre gdje nedostaje. Nakon dvije godine rekao mi je da radi za Audiomachine - a ako radiš za njih, imaš status elite, jer samo šest ili sedam kompozitora radi za njih. Uskoro mi je stigao e-mail iz tvrtke s ponudom za posao. Prvo sam pomislio da me netko zafrkava. Uz to je stigao i prazan ček da sam unesem iznos, što mi je bilo još sumnjivije.

Ne ćemo pitati koliku si cifru upisao, nego koliko si foršpana napravio u ove dvije godine?

- Više od stotinu. Rekorder sam među svim kompozitorima foršpana. Osvojio sam i neke nagrade, među kojima su dvije Golden Trailer Award za najbolji foršpan godine. Jedna od njih je za film Vozač, a druga za Ratovi zvijezda: Posljednji Jedi.

Zašto si ostao u Vukovaru?

- Iako radim iz Vukovara, često putujem. No, nikada nisam nogom kročio u Los Angeles! Užasavam se visina i ne usudim se letjeti avionom. Putujem samo pješice, automobilom, vlakom ili autobusom.

Hollywood u Vukovaru

Znaju li Vukovarci koga imaju u svom gradu?

- Slabo. Poneki znaju, priča se, ali malo tko zna što točno radim. A kad i objasnim, kažu: “Ma, nemoguće je da radiš za Hollywood iz Vukovara.” Ali, ja sam doveo Hollywood u Vukovar. Stavio sam Vukovar na holivudsku kartu! (SMIJEH)

Vratimo se mi na proces tvog posla. Foršpani obično traju nekoliko minuta, zar ne?

- Da. Glazba za foršpane mora biti specifična. U početku ide lagano, postavlja se motiv, napeto je, a na kraju sve eksplodira kako bi vas se privuklo da odete u kino pogledati film. Problem je u tomu što svi misle da se glazba iz foršpana pojavljuje u filmu, ali nije tako. Postoje posebni kompozitori koji rade glazbu namijenjenu isključivo za foršpane. Moja se glazba za foršpan posve slučajno našla jednom i u filmu Annihilation s Natalie Portman.

Pogledaš li film za koji radiš foršpan kad i kritičari?

- Ne dobijem ni kompletan trailer da vidim na čemu radim! Napišu mi od koje do koje sekunde/minute trebaju kakvu glazbu. Potpisujem i strog ugovor prema kojemu ne smijem pričati što radim. Često ne znam ni za koji film radim foršpan. Ako slučajno nekomu otkrijem na čemu radim, propada im marketinška kampanja vrijedna milijune dolara.

Doista nikada ne namjeravaš svladati strah od letenja?

- Pričam već četiri godine da ću pokušati i - nikako. No, prevladat ću taj strah prije ili poslije. Iako je moja glazba napravljena na računalu, ima i snimanja uživo s orkestrom u velikim studijima u Londonu, Češkoj, Bugarskoj...

Samački posao

Spomenuo si da si jednom nogom zakoračio i u film.

- Da, a planiram raditi i glazbu za filmove, ali s obzirom na to da sam mlad, 28 mi je godina, odlučio sam uživati u ovom što trenutačno radim. Kada svladam strah od letenja, idem ravno u Los Angeles pokupiti Oscara!

Imaš li neku ekipu ili sve sam radiš?

- Sve samostalno radim. Posao je i inače samački, a problem je i razlika u vremenu od devet sati. Nazovu me u tri ujutro jer im hitno treba glazba za, primjerice, foršpan Kralja lavova. Imam šest sati. Iskočim iz kreveta i do devet ujutro sve završim. O meni ovise studiji, producenti, redatelji, svi redom. Sve što napravim poslušaju svi oni i tek tada to završi u foršpanu.

Radiš samo za američko tržište?

- Da. Od hrvatskog tržišta nema kruha. Naši su kompozitori prilično zapostavljeni, znam iz prve ruke da je situacija vrlo loša. To se mora poboljšati. Mislim da se politika miješa tamo gdje ne treba. Stoga me hrvatsko tržište nimalo ne privlači.

Za koje si filmove radio foršpane?

- Osim spomenutih, tu su i Spider-Man: Povratak kući, Osvetnici, Doktor Strange, Underworld: Krvavi ratovi, Logan: Wolverine, X-Man... Popis je podugačak.

Nisi baš za romantične komedije...

- Više volim to “napucati” da bude napeto. Često idem gledati filmove u Osijek ili Vukovar, a kada prije filma puštaju foršpane, zanimljivo mi je kako ljudi oko mene na njih reagiraju. Sjedim pored njih, a oni nemaju pojma da sam ja to napravio. Zatim im pokažem biceps i kažem: “Dotaknite, to sam ja radio!” (SMIJEH)

Razgovarala: Narcisa VEKIĆ

KADA JE SVE GOTOVO, MOJ RAD VIDE I ČUJU MILIJUNI DILJEM SVIJETA U KINIMA I NA YOUTUBEU

ZA POLA GODINE BIT ĆU PRAVI MACAN!

Što još MORAMO znati o tebi?

- Ne vozim Maseratija, prizemljen sam, volim žene i trenutačno sam slobodan. Od mladih dana imam tetovažu mrtvačke glave koju otkrivam kada želim izgledati opasno, a prikrivam kada moram biti pristojan. U slobodno vrijeme volim čitati, a moje se privatne biblioteke ne bi postidjela ni neka knjižnica. Počeo sam ići u teretanu jer mi je u ovih sedam godina rada na računalu, umjesto gore, sve otišlo dolje. Za pola godine bit ću pravi macan!

Možda ste propustili...

DOBRO DOŠLI U “KRALJEVSTVO SNOVA” NA HTV2

Zavodljivo carstvo ljepote, glamura, moći i novca

BRITANSKI DOKUMENTARNI FILM

Pokaži mi sliku: Priča o Jimu Marshallu

AKCIJSKA DRAMA “GRAĐANSKI RAT: SVAKOM CARSTVU DOĐE KRAJ”

Filmsko upozorenje na ekstremističku politiku

Najčitanije iz rubrike