Kultura
ŠVEĐANIN NA MOTOVUNSKOM BRDU

Rubenu Östlundu Maverick Motovuna
Objavljeno 20. lipnja, 2018.

MOTOVUN

Ovo ljeto na motovunsko brdo popet će se jedan od najintrigantnijih europskih filmaša današnjice, švedski redatelj Ruben Östlund, gdje će za svoj rad primiti nagradu Maverick Motovun Film Festivala namijenjenu autorima koji individualnošću, slobodnim duhom i inovativnošću šire granice filmskog izričaja. Ni godinu dana nakon što je osvojio Zlatnu palmu za "Kvadrat", kojim je pomeo i europske filmske nagrade i bio nominiran za Oscara u kategoriji najboljeg filma na stranom jeziku, u Motovunu će odati počast autoru koji se s 44 godine upisao u europski filmski kanon.

MFF je redovito prikazivao njegove filmove, još od "Igre", prvog predstavljanja njegova rada na našim festivalima i koji je žiri kritike FIPRESCI nagradio za najbolji film. Nakon tri godine ponovno Östlund na motovunskom platnu s filmom "Turist" i još jedna nagrada FIPRESCI.

Njegovi su filmovi precizne antropološke studije modernog zapadnjačkog života paraliziranog od straha prema drugom i drukčijem. Opsesivno se bavi svim vrstama konformizma: u društvu, u skupini, pred nasiljem, a kroz teme klase, imigracije i demokracije ispituje naličje naizgled "idealnih" skandinavskih društava, pokazujući kako se ta društva temelje na klimavim nogama političke korektnosti i poslušnosti prema normama i konvencijama.

Ljudi su, prema Östlundu, prije svega copycats, oponašatelji jedni drugih, razumni koliko im to dopuštaju društvena situacija i očekivanja koja imaju sami od sebe u situaciji u kojoj se nalaze. Ne treba zato čuditi činjenica da nikad nije planirao postati redatelj igranih filmova. Tek relativno kasno upisao je filmsku školu, s habitusom okrenutim prema dokumentarnom izričaju.

U filmu "Igra" (2011.) kroz primjer istinitog slučaja dječje bande u Göteborgu koja sustavno zlostavlja i pljačka vršnjake prikazao je nevjerojatno ljudsko obilježje - podložnost skupnom nasilju te kako u javnim prostorima naginjemo ulozi pasivnih promatrača. U filmu "Turist" (2014.), premijerno prikazanom u Cannesu, bavi se krizom muškosti.

Sve ovo vodilo je Östlundovu najvećem trijumfu, filmu "Kvadrat", kojim je 2017. osvojio Zlatnu palmu, upisavši se u kinematografsku budućnost kao siguran klasik. Ovaj ludo zabavni, do kosti politički nekorektan film, sastoji se od gomile samostalnih apsurdnih epizoda u kojima redatelj ismijava konstelacije moderne visoke umjetnosti, medija i svijeta marketinga.

Film se temelji na umjetničkoj instalaciji istog imena, izvorno postavljenoj 2015. u Värnamu u Švedskoj. Doslovce je to četverokut na trgu unutar kojeg svi imaju jednaka prava i obveze. Zamišljen je kao utočište, a oko instalacije je Östlund izgradio film, koji kroz naraciju propituje iste teme.

Njemu u čast, u Motovunu će kvadrat postaviti Josefina Äsberg. N. Vek.

Možda ste propustili...

U POVODU SVJETSKOG DANA KNJIGE I AUTORSKIH PRAVA

Krleža, Zagorka i Tolkien u Noći knjige u Arkadiji

NOĆ KNJIGE OTVORENA U NACIONALNOJ I SVEUČILIŠNOJ KNJIŽNICI

Najmasovnija domaća manifestacija sa 1150 programa

POKAZALI VIRTUOZNOST SVIRANJA I STEČENA TEORIJSKA ZNANJA

Učenici Glazbene škole Milka Kelemena osvojili niz vrijednih nagrada

Najčitanije iz rubrike