Novosti
KRISTJAN STANIČIĆ, DIREKTOR HTZ-A

Slavonija zna kako ispričati turistima svoju lijepu priču
Objavljeno 18. lipnja, 2018.

Protekle srijede u Osijeku su na svečanosti Zlatna penkala u organizaciji Hrvatske turističke zajednice dodijeljene nagrade i priznanja inozemnim turističkim novinarima za najbolje tekstove, radio ili TV priloge, kao i blogove o Hrvatskoj.

Uz svečanost novinari su imali priliku tri dana obilaziti Osijek i okolicu te vidjeti i doživjeti vrijednosti koje ovaj kraj čine ili bi mogle činiti turistički poželjnima. U Slavoniji je tom prilikom dva dana boravio i direktor Hrvatske turističke zajednice Kristjan Staničić, s kojim smo razgovarali o turizmu u Slavoniji i Baranji, promociji regije, potencijalima, planovima i potrebama slavonskog turizma.

Važne impresije

Koliko je zapravo Zlatna penkala prilika za predstavljanje turističkih vrijednosti Osijeka, odnosno Slavonije i Baranje?

- Mislim da je Zlatna penkala sjajna priča koju HTZ organizira niz godina. Uvijek nastojimo mijenjati destinaciju u kojoj će biti dodijeljene nagrade. Ove godine odlučili smo se za Osijek i Slavoniju upravo zbog toga da novinarima koji pišu o turizmu pokažemo što nudi Slavonija. Na taj način dodatno promoviramo potencijale Slavonije i Baranje, onih malih mjesta koja mogu sudjelovati u razvoju hrvatskog turizma, s obzirom na još uvijek nizak udjel kontinentalnog turizma u ukupnom hrvatskom turističkom prometu. I prije dolaska ovamo posjetili smo neke mikrolokacije - Bilje, Kopački rit, Zmajevac i restoran vinariju Josić, nekoliko lovišta... Kada ljudima to pokažete, svaka impresija ostavlja traga, jer danas je u turizmu najvažniji doživljaj. Ovdje su novinari iz mnogih država i oni će svoje impresije prenijeti diljem svijeta.

Koliko su kontinentalne destinacije zastupljene u promotivnim aktivnostima HTZ-a?

- Provodimo mnoge aktivnosti i uvijek ih nastojimo intenzivirati. Spomenut ću neke, poput PPS-a, odnosno kampanje za promociju predsezone i postsezone, gdje smo provodili ciljanu kampanju za promociju aktivnosti i turističkih proizvoda važnih za Slavoniju - enogastronomiju, prirodne ljepote, aktivni odmor, cikloturizam... To su potencijali Slavonije, koji su konkurentni drugim destinacijama u Hrvatskoj i šire. Provodimo promotivne aktivnosti na sajmovima, radionicama, zatim ciljane promocije pojedinih proizvoda. Imali smo primjerice radionicu s Michelinovim kuharima u Slavoniji. Pripremali smo promociju na stranim tržištima, u Münchenu u Njemačkoj, na jednom od naših najvažnijih tržišta. Također, imamo niz aktivnosti vezanih uz potpore koje dajemo turistički nerazvijenim područjima sukladno zakonu prema kojemu se dio boravišne pristojbe namjenjuje za takva područja u koja pripadaju slavonske destinacije i Klaster Slavonija. Osmislili smo četiri programa potpora koje provodimo, i to za turističke inicijative, turističke projekte turističkih zajednica, turističke projekte nerazvijenih područja i za manifestacije. I ove ćemo godine upravo na sljedećoj sjednici Turističkog vijeća HTZ-a donijeti odluku o raspodjeli dijela prihoda od boravišne pristojbe, odnosno budžeta namijenjenog za projekte na turistički nerazvijenim područjima i destinacije Klastera Slavonija. Kada govorim o promociji Slavonije i Baranje, kruna bi mogao biti naš uspješni promotivni spot Ambasadori hrvatskog turizma, gdje naši svjetski poznati sportaši promoviraju našu zemlju, a preko Marija Mandžukića upravo Slavoniju - gastronomiju, Kopački rit, lipicance u Đakovu... Vjerujem da će sličnih aktivnosti u budućnosti biti i mnogo više. Osim toga moj dolazak ovamo nije vezan samo uz Zlatnu penkalu. U četvrtak (razgovor smo vodili u srijedu poslijepodne, nap. a.) u Vukovaru imamo konkretan sastanak s direktorima TZ-a s ciljem dogovora o aktivnostima do kraja ove i cijelu iduću godinu. Dakle, dogovaramo nastupe na sajmovima, pripremu brošure za Klaster Slavonija, daljnju provedbu internet-kampanje i u konačnici izradu dokumenta o strategiji razvoja turizma i brendiranja Slavonije kao turističke destinacije.

No, je li sve to dostatno? Naime, udjel kontinentalnog turizma u ukupnom ne miče se od dva do tri posto već godinama.

- Sredstava nikada dovoljno i uvijek treba težiti većemu, boljemu. No, treba biti objektivan i reći kako za još snažniju promociju treba posjedovati i turistički proizvod, odnosno turističku infrastrukturu. Danas te infrastrukture u Slavoniji nedostaje. Primjerice, nedostaje kvalitetnih smještajnih kapaciteta i ostalih sadržaja kojima bi se mogao formirati kvalitetan i atraktivan turistički proizvod koji se onda može i snažnije promovirati na tržištu. Preduvjet je sinergija javnog i privatnog sektora. Konkretno, javni sektor mora stvoriti preduvjete privatnim inicijativama, stvoriti konkurentsko okružje u kojemu će se moći realizirati njihove inicijative u gradnji infrastrukture. S druge strane, privatni sektor tu mora prepoznati svoj interes, jer u konačnici svaki biznis traži rezultat i korist.

Aktivni odmor

Koje bi prema vašem mišljenju bilo najbolje tržište za promoviranje Slavonije?

- Mislim da bi to mogla biti praktično sva tržišta s kojih gosti dolaze u Hrvatsku. Spomenuo sam da je bitan doživljaj. Slavonija može omogućiti taj doživljaj, ispričati priču koja se razlikuje od priča u nama turistički konkurentnim zemljama, a uglavnom je riječ o mediteranskim zemljama. Proizvod se može vezati na aktivni odmor, poput cikloturizma, lovnog, zdravstvenog, enogastronomiju... S takvim atributima možemo konkurirati na turističkom tržištu. Hrvatska je danas priznata i poznata turistička zemlja na globalnoj turističkoj karti, iako je još uvijek najviše oslonjena na europska emitivna tržišta. Evo, drago mi je da smo mogli poduprijeti velikog touroperatora I.D. Riva Tours u programu dovođenja bavarskih gostiju u Slavoniju. Vjerujem da je potencijal za Slavoniju i mađarsko, slovensko i talijansko tržište, ali i daleka tržišta - Kina, Južna Koreja, Japan. Ova priroda i doživljaj koji ih čekaju u Slavoniji sigurno bi tim gostima bili vrlo zanimljivi.

Tri godine je “građena” veza između Osijeka i Londona preko redovite zračne linije, da bi u jednom trenutku ona bila ukinuta. Ima li šanse da preko udruženog oglašavanja HTZ pridonese ponovnoj njezinoj uspostavi?

- U cilju povećanja turističkih dolazaka i noćenja u predsezoni i posezoni i na kontinentu u razdoblju cijele godine, svake godine na temelju javnog poziva tražimo da nam se jave svi strateški partneri - touroperatori i aviokompanije. Često im pomažemo da ispune i uspješno provedu našu proceduru te tako udružujemo marketinška sredstva kako bismo ih poticali na otvaranje aviolinija za određene destinacije. Strateški nam je cilj pozicionirati Hrvatsku kao aviodestinaciju i u tu svrhu za ovu godinu izdvojili smo 30 milijuna kuna. Rezultat je toga i 70 novih redovitih aviolinija za Hrvatsku od ožujka do listopada 2018. godine. Ove smo godine podržali Euro Wings koji je imao program za cijelu Hrvatsku, pa tako i za Osijek. Bili smo u razgovorima i s Wizz Airom, koji se naposljetku nije ni javio na raspisani natječaj, ali smo u dogovorima da to učine krajem kolovoza, kada ćemo raspisati natječaj za sljedeću godinu. Vjerujem da će Osijek nakon toga imati veći promet nego što ga ima danas.

U pripremi su tri nova zakona koja će se odnositi na rad turističkih zajednica. Što bi nova zakonska rješenja mogla donijeti malim TZ-ovima, posebice ovima na turistički nerazvijenim područjima? Hoće li oni imati više ili manje novca na raspolaganju?

- To ćemo tek vidjeti kada se pojavi nacrt paketa novih zakona. Bit izmjena ovih zakona je poticanje udruživanja turističkih zajednica. Znači, poticat će se udruživanje malih TZ-ova u turistička područja jer će u raspodjeli sredstava od boravišne pristojbe velik dio sredstava biti upravo usmjeren na aktivnosti udruženih TZ-ova. Turist danas ne poznaje jednu destinaciju, on želi upoznati čitavo područje, pa i regiju. Recimo biciklističke rute kojima prolaze cikloturisti ne počinju i ne završavaju na administrativnim granicama neke općine ili županije. U područjima gdje tzv. mali TZ-ovi nemaju mnogo financijskih mogućnosti, dakle cilj će biti da ih se navede na udruživanje, kako bi bili financijski jači i kako bi mogli provoditi konkretne i ozbiljne projekte.

Igor MIKULIĆ
I BEZ CRO-KARTICE RASTE BROJ DOLAZAKA DOMAĆIH TURISTA

Kakav je vaš stav o uvođenju tzv. Cro-kartice?

- Po meni je to pozitivna inicijativa. Međutim možemo vidjeti na primjerima Mađarske i Poljske da takve kartice ne nailaze na odobravanje Europske komisije zbog kršenja pravila EU-a. Vjerujem da će ubuduće doći do nekog načina poticanja domaćeg turizma. Mi u HTZ-u velik dio sredstava ulažemo u promotivne aktivnosti na domaćem tržištu. Veseli me što smo u prvih pet mjeseci ove godine, nakon Nijemaca, imali upravo najveći porast broja dolazaka domaćih gostiju, koji su na drugom mjestu i po ukupnom broju.

U SLAVONIJU U SRPNJU DOLAZE INOZEMNI BLOGERI I INFLUENSERI

U srpnju u Slavoniju dolaze blogeri, vlogeri i influenseri. Šest dana putovat će i upoznavati slavonske destinacije. Očekuje se da će ih dnevno pratiti oko milijun ljudi. Ovo je rezultat naše kampanje koja je ciljana baš za predstavljanje Slavonije na tržištima Italije, Francuske, Njemačke, Poljske i Velike Britanije iz kojih dolaze najpoznatiji ljudi s najvećim utjecajem na društvenim mrežama. Imali smo primjerice i digitalnu kampanju Croatia Feeds, koju je vidjelo ukupno 50 milijuna ljudi, a u sklopu kampanje velik dio upravo je ciljano vidio i Slavoniju. Taj digitalni oblik oglašavanja strahovito je jak. Primjerice, prilikom nedavnog potpisivanja ugovora Istre i FC Bayerna, iz tog njemačkog kluba doveli su troje blogera koje “prati” tri i pol milijuna ljudi.